خبرگزاری کار ایران

وکیلی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم؛

مجلس بجای دولت اقدام به برنامه‌نویسی کرده است / برنامه توسعه ۳۵ماده‌ای دولت در کمیسیون تلفیق به ۱۸۰ ماده افزایش یافت

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه ششم توسعه کشور گفت: روح برنامه قرابتی با سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد.

به  گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدعلی وکیلی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه اعلام کرد: برنامه‌های پنج‌ساله توسعه شناسنامه هر مجلسی است و مجلس دهم در حال سندسازی از خود است، با این حال اشکالاتی به برنامه وارد است که باید در خصوص آن توضیحاتی داده شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مشکلات شکلی و محتوایی برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: اشکال شکلی از جایی شروع شد که دولت یازدهم با برداشت حقوقی از برنامه ششم توسعه حاضر به ارائه این برنامه نشد و مجلس به‌جای دولت اقدام به برنامه‌نویسی کرد که این یکی از زیان‌های اساسی برای زیرساخت‌های کشور است.

او ادامه داد: در دوره انتخابات در خصوص آسیب‌های قانون‌نویسی بر محور طرح‌ها گفته شد و اکنون شاهد هستیم که برنامه توسعه‌ای ۳۵ ماده‌ای به ۱۸۰ ماده افزایش پیدا کرده است. این نکته قابل توجه است که دولت‌ها به برنامه‌های خود تنها ۳۰ درصد عمل می‌کردند و اکنون این سوال وجود دارد که دولت چه میزان متعهد به برنامه‌ای خواهد بود که مجلس برای آن نوشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ساختار برنامه ششم توسعه هیچ نسبتی با اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز و سیاست‌های بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کرده است ندارد حتی در این برنامه سیاست کوچک‌سازی دولت و استفاده از ظرفیت‌های هدفمندی یارانه برای تولید نیز دیده نشده است.

عضو هیات رییسه مجلس همچنین ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بار مالی بالغ بر ۵۸۵ میلیارد دارد که نشان می‌دهد هر سال بر بودجه سالیانه صد هزار میلیارد بار مالی به دولت افزوده می‌شود؛ به عبارتی برنامه بر اساس کار کارمندی نوشته شده است و همه سرمایه‌های کشور باید صرف پرداخت حقوق به کارمندان شود.

او در ادامه به اشکالات محتوایی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی برای نیازهای روزانه خود نیازمند احکامی بودند که در برنامه ششم متأسفانه نظام سیستمی دیده نشده است چرا که کاهش تصدی دولت و تقویت بخش خصوصی که از افق‌های برنامه توسعه‌ای است وجود ندارد.

وکیلی با انتقاد از محورهای برنامه ششم توسعه عنوان کرد: عدم توازن در برنامه یکی دیگر از مشکلات محتوایی است، انتظار می رفت برنامه توسعه‌ای ۴ یا۵ محور اولویت دار داشته باشد و بقیه برنامه‌ها بر پایه این محورها پیش می رفت اما در حال حاضر شاهد برنامه‌ای با صد محور هستیم که اولویت‌های زیادی برای کشور تعریف کرده است. به نظر می رسد دولت راه را گم خواهد کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین یادآور شد: نظارت مجلس بر برنامه ششم نیز غیرممکن خواهد بود و به نوعی دست خود را در این زمینه بسته‌ایم. اگر دولت صریحاً عنوان کند برنامه را اجرایی خواهد کرد و به این برنامه تمکین می‌کند، از مخالفت با کلیات آن دست برمی‌دارم و می‌خواهم در جزئیات محتوا اصلاح شود.

علی لاریجانی پس از بیان مخالفت‌های وکیلی، خطاب به این نماینده مجلس گفت: درصورت مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه کل برنامه به بایگانی سپرده می‌شود و دولت باید برنامه جدیدی تدوین کند.

او اعلام کرد: این بدان معناست که برنامه ششم مانند بودجه نیست که در صورت عدم رأی در کمیسیون تلفیق اصلاح و مجدد در صحن علنی بررسی شود؛ بلکه کاملاً به بایگانی سپرده می‌شود.

کد خبر : ۴۳۸۸۵۶