خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس:

کوهکن: هزینه‌های نمایندگان با حقوق دریافتی‌شان متفاوت است/ مطهری: حداکثر حقوق وکلای ملت ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان است

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در نسبت به اظهارات روز اخیر نماینده تهران در خصوص دریافتی‌های نمایندگان تذکر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محسن کوهکن در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۷۹ قانون اساسی خطاب به نمایندگان حاضر در صحن گفت: هزینه موضوعی که اخیراً ازسوی یکی از نمایندگان مطرح شد را باید به‌زودی در حوزه‌های انتخابیه بپردازید و خواهش من این است که لطفاً توجه بفرمایید.

او گفت: نمایندگان از دوره نخست مجلس شورای اسلامی، مبلغی برای حقوق و مبلغی نیز برای هزینه‌های نمایندگی دریافت می‌کنند. مردم باید بدانند که نمایندگان مجلس همچون اعضای دولت یا قوه قضاییه، در استان‌ها و شهرستان‌ها دفتر، کارمند و خودرویی ندارند و هنگامی که فردی نماینده می‌شود، ناگزیر از این هزینه‌ها است و این مباحث در همه ادوار بوده است.

نماینده اصولگرای لنجان در مجلس شورای اسللامی یادآور شد: در دوره هفتم مجلس هیات رییسه یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کرد تا این‌گونه نباشد که هر چند صباحی یک همکاری پیدا شود و در سخنرانی یا مصاحبه، هزینه‌های نمایندگی را به‌عنوان حقوق تلقی کند و این مسئله دستمایه‌ای شود برای این‌که تا مدت‌ها، نمایندگان زیرسوال بروند.

او با اشاره به بررسی‌هایی که در مجلس هفتم انجام شده بود، گفت: درصورتی که قرار بود دفترهای استانی توسط مجلس تاسیس شود، باید چندصد ساختمان در سراسر کشور ساخته و چندین هزار کارمند استخدام شوند و بعد از بررسی‌هایی کارشناسی متوجه شدیم، هزینه‌ای بیش از ۲۰ برابر اعتبارات مجلس را باید در سال نخست به بیت‌المال تحمیل کنیم.

عضو فراکسیون ولایت در مجلس دهم یادآور شد: برادر عزیزی که این مسئله را مطرح کرده، بداند وقتی که حقوق یک وزیر را محاسبه می‌کنیم، هزینه‌های دفتر، خودرو، سفرها و دیگر مسائل را به عهده حقوق او نمی‌گذاریم. مردم باید بدانند نمایندگان مجلس در تمام سفرهای داخلی، ریالی به‌عنوان ماموریت دریافت نمی‌کنند و برای هزینه‌های ایفای نمایندگی به حداقل بسنده کردند و اگر خبطی انجام شده و در جایی هزینه نمایندگی به‌عنوان حقوق نمایندگان مطرح شده، با صراحت اعلام کنند همکاران ما آن‌چه را که به‌عنوان حقوق دریافت می‌کنند، در رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند.

او تاکید کرد: برای این‌که مجلس مورد هجمه واقع نشود و نمایندگان زیرسوال نروند، این موضوع را بیان کردم. چرا چنین حرفی را می‌زنند.

علی مطهری که ریاست نشست علنی امروز مجلس را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده اصولگرای لنجان گفت: باوجود این‌که تذکر شما وارد بود اما ارتباطی به ماده ۷۹ که مربوط به جلسات رسمی مجلس است، نداشت و می‌توانیم با مسامحه این تذکر را مستند به ماده ۷۹ کنیم.

او با اشاره به حضور کوهکن در هیات رییسه مجلس در ادوار پیشین به‌عنوان کارپرداز اعلام کرد: باتوجه به تجربه بسیاری که به‌عنوان کارپرداز هیات‌رییسه مجلس داشتید، توضیحاتی بسیار خوبی دادید. با این حال، پولی که نمایندگان بابت هزینه‌های نمایندگی دریافت می‌کنند، صرف خدمت به مردم می‌شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که حقوق نمایندگان معقول است، یادآور شد: حداکثر حقوق نمایندگان مجلس ظاهراً ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان است. البته همکار محترمی که این مطلب را بیان کردند، ظاهراً در پاسخ سوالی بوده و مقصودشان این نبوده که حقوق نمایندگان بالا است.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آن همکار محترم نیز گفتند که نمایندگان حقوق معمولی می‌گیرند اما بابت هزینه دفاتر نیز مبغلی می‌گیرند و مردم باید بدانند که هزینه دفاتر به جیب نمایندگان نمی‌رود و مخصوصاً نمایندگان شهرستان‌ها هزینه‌ها بسیار بالایی دارند و این مبالغ کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و بسیاری اوقات نمایندگان از جیب خود نیز خرج می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محمود صادقی روز گذشته در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته بود که نمایندگان مجلس با توجه به این‌که به تعداد دفترهای ارتباط مردمی در حوزه انتخابیه و دیگر مسائل در حدود ۱۷ تا ۲۱ میلیون تومان است.

کد خبر : ۴۳۷۵۴۲