خبرگزاری کار ایران

ادامه انتقاد جمهوریخواهان به اوباما؛

آیین‌نامه خزانه‌داری آمریکا منجر به جاری شدن سیل پول به سمت ایران می‌شود

دولت اوباما درمورد آیین‌نامه‌های جدید کمپانی‌های خارجی در ارتباط تجاری با ایران گفت که این دستورالعمل‌ها به معنای لغو تحریم‌های باقی مانده نیست اما بسیاری از کار‌شناسان معتقدند دستورالعمل‌ها همان معنی را می‌دهد.

به گزارش ایلنا، شبکه خبری فاکس‌نیوز که به حزب جمهوری‌خواه آمریکا نزدیک است، در گزارشی نوشت که وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته قوانین جدید روز جمعه در به روزرسانی شده و روشن کرده که چه چیزهایی از زمان توافق هسته‌ای با ایران همچنان غیر قابل قبول است. این وزارتخانه در بخش سوالات مکرر در مورد قوانین تحریم‌های ایران در پاسخ به نگرانی کمپانی‌های خارجی و خطرات ناشی از مبادلات تجاری با ایران در شرایط تحریم‌های غیر هسته‌ای باقیمانده دستورالعمل جدیدی را صادر کرده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی انتشار دستورالعمل‌های روابط تجاری با ایران تصریح کرده که این دستورالعمل با هدف شفاف‌سازی نحوه لغو تحریم‌ها در توافق هسته‌ای و تحریم‌های باقی مانده بوده و قرار نیست هیچ تحریم دیگری را در این میان لغو کنند یا زیر پا بگذارند. 

به ادعای فاکس‌نیوز با وجود این شفاف‌سازی، مبادلات دلاری با ایران توسط بانک‌های برون مرزی آمریکا بلامانع اعلام و گفته شده تا زمانی که شرکت‌های طرف حساب ایران وارد سیسم مالی آمریکا نشوند، این امر مانعی ندارد و لزوما در تحریم‌های آمریکا نیز جایی نداشته است. 

علیرغم توافق هسته‌ای، آمریکا برخی تحریم‌های خاص ایران مربوط به برخی کمپانی‌ها و افراد را نگه داشته است. این افراد و شرکت‌ها در لیست سیاه آمریکا به دلایل متعددی تحت تحریم قرار گرفته‌اند و این شامل همکاری در برنامه موشکی ایران، گزارش‌های حقوق بشری و حمایت از گروه‌هایی است که در قانون آمریکا تروریست شناخته می‌شود است. 

به ادعای این رسانه آمریکایی در زبان جدید وزارت خزانه‌داری مبادلات خارجی با شرکت‌هایی که تحت تحریم‌ها نیستند یا به طور مستقیم از سوی اشخاصی که در لیست سیاه جای گرفته‌اند اداره نمی‌شوند یا به آن‌ها تعلق ندارند را بلامانع اعلام شده است. 

وزارت خزانه‌داری و برخی حقوقدانان متخصص تحریم‌ها معتقدند این دستورالعمل هیچ تغییری را در سیاست‌های تحریمی آمریکا ایجاد نکرده است. 

فاکس نیوز نوشته است که با این حال منتقدان توافق هسته‌ای براین باورند که این شفاف‌سازی در حقیقت تحریم‌ها را لغو کرده و شرکت‌های خارجی را به برقراری روابط تجاری با ایران به ویژه کمپانی‌های ایرانی‌ای که در لیست سیاه آمریکا قرار دارند تشویق کرده است.

نتیجه نهایی این شفاف سازی به گفته منتقدان توافق هسته‌ای این است که سیل پول به سمت ایران و گروه‌های تروریستی سرازیر خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۸۱۷۵