خبرگزاری کار ایران

بیانیه سفارت ایران در کابل در پی انتشار تصاویر دستگیری اتباع بیگانه/ کسی داخل قفس قرار داده نشده است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل درباره انتشار اخبار و تصاویری مبنی بر دستگیری اتباع بیگانه در شیراز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل آمده است:

انتشار یک تصویر گزینشی از افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی شیراز شامل اتباع غیرمجاز و انعکاس نادرست اخبار مربوط به اقدامات پلیس جهت ارتقا امنیت اجتماعی مردم آن شهر که متاسفانه با انتشار شتاب‌زده بیانیه وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان در این خصوص نیز همراه شد، موجب ایجاد تصورات نادرستی در افکار عمومی مردم شریف افغانستان مبنی بر قرار دادن و نمایش هم‌وطنان آن‌ها در قفس توسط پلیس شیراز شده است.

در این خصوص لازم به ذکر است افراد دستگیرشده توسط نیروی انتظامی در فضای باز و پشت نرده نگه داشته شده‌اند و به هیچ عنوان کسی داخل قفس قرار داده نشده و به هیچ وجه نیز قصد و نیت مبنی بر توهین به آنان در کار نبوده است.

شایان ذکر است این افراد که لزوما از اتباع کشور افغانستان نیز نبوده‌اند به دلیل اقدام به ورود و اقامت غیرقانونی دستگیر شده‌اند؛ لذا مهاجر یا پناهنده محسوب نمی‌شوند و برخورد پلیس با آنان طبق مقررات داخلی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و به هیچ عنوان خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و توافقنامه های دوجانبه در خصوص حقوق مهاجران و پناهندگان نبوده است.

بدیهی است رویکرد مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در مورد خواهران و برادران مسلمان افغانستان همواره مبتنی بر رعایت کرامت انسانی بوده و این رویکرد در مواضع مقامات ارشد نظام، به ویژه رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران کاملا مشهود است؛ لذا، قضاوت‌ها و مواضع مبتنی بر اخبار غیر دقیق منصفانه نبوده و شایسته خیرخواهان روابط دوستانه دو ملت و دولت مسلمان و همسایه نیست.

به گزارش ایلنا، انتشار عکس زیر و عکسهای دیگر در روزهای گذشته در روزهای گذشته بازتاب فراوانی داشت که سفارت کشورمان در پی انتشار آن، توضیح داده است.

resized_1837602_983

کد خبر : ۴۰۹۷۸۳