خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای به بان‌کی‌مون مطرح شد؛

شکایت عربستان و کویت از ایران به سازمان ملل

عربستان و کویت با اشاره به آن‌چه «تجاوز قایق‌های نظامی ایران به آب‌های مجاور مناطق تفکیک شده بین دو کشور عربستان و کویت» خوانده‌اند از ایران به دبیر کل سازمان ملل شکایت کردند.

به گزارش ایلنا خبرگزاری کونا کویت مدعی شد: عربستان سعودی و دولت کویت در شکایت خود به سازمان ملل، بان‌کی‌مون را نسبت به تجاوز ایران به آب‌های منطقهٔ تفکیک‌شده که در آنها دولت کویت و عربستان سعودی هر کدام دارای حقوق حاکمیتی انحصاری در اکتشاف و بهره برداری از منابع طبیعی اش هستند، مطلع کردند.

بر اساس داده‌های این شکایت، آخرین مدارک در این رابطه به ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ و حضور یک ناو و دو قایق تندرو با پرچم ایران که در هر یک از این قایق‌ها سه فرد مسلح حضور داشته است، برمی‌گردد.

علاوه بر این در این نامه به حضور ناو هندیجابان ایرانی در ۲۱ آپریل همین سال در منطقه آب‌های تفکیک‌شده نیز اشاره کرد.

دولت سعودی و کویت مدعی نارضایتی  عمیق از تکرار این تجاوزها بوده و از دولت ایران تقاضا کرده‌اند که به این وضعیت خاتمه دهد تا آنها بتوانند از منافعشان حفاظت کنند.

کونا کویت همچنین گفته‌اند که  در این نامه خواهان برگزاری مذاکراتی بین عربستان و کویت از یک سو و ایران در سمت دیگر برای تعیین و تحدید حدود مرز آبی در مناطق تفکیک شده آبی بر اساس مواد قوانین بین‌المللی شده‌اند.

این خبرگزاری مدعی شده است که علیرغم تکرار این درخواست از سوی این دو کشور، هیچ پاسخی از سوی ایران داده نشده است.

کد خبر : ۳۹۵۰۹۰