خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور خبر داد؛

آغاز برنامه‌ریزی در ۳ استان برای تحقق اقتصادی مقاومتی

وزیر کشور از آغاز برنامه‌ریزی در ۳ استان برای تحقق اقتصادی مقاومتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست با فعالان اقتصادی گفت: با توصیه و تاکید رهبری و پیگیری‌های مجدانه رییس جمهور ضروری و عقلانی است که در حوزه اقتصادی سیاسی و امنیتی و در شرایط کنونی اقتصاد مقاومتی بکار گرفته شود.

او ادامه داد: دولت در این زمینه نسبت به تاسیس قرارگاه اقتصاد مقاومتی اقدام کرده و سیاست‌های کلان رهبری هم ارائه شد.

وزیر کشور با بیان اینکه دولت هم‌اکنون برنامه‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی را تصویب کرده است، متذکر شد: در این زمینه ما ۳ استان را به صورت الگو و نمونه از ۳۱ استان به عنوان پیشران تحقق اقتصادی مقاومتی انتخاب کردیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: آذربایجان شرقی، کرمان و لرستان سه استان مدّنظر هستند که البته بقیه استان‌ها هم در مسیر اقتصاد مقاومتی برنامه‌های خود را دارند. ما معتقد بوده و هستیم که در صورت واگذاری اختیارات به استان‌ها و رفع موانع بروکراسی در استان‌ها می‌توانیم از ظرفیت و توان استان‌ها جهت توسعه و پیشرفت استفاده کنیم.

او افزود: ما هر توفیقی را که در این سه استان کسب کنیم، بلافاصله به بقیه استان‌ها تسری می‌دهیم. بنای ما تاکنون بر این بوده که بتوانیم سیاست‌های کلان را در استان‌ها پیگیری کنیم و همزمان برنامه‌های ملی را هم با برش‌های استانی دنبال کنیم.

وزیر کشور یادآور شد: در همین زمینه تا سطح روستا‌ها برنامه‌های استان‌ها تدوین و مشخص شده‌اند در این راستا بخشی از اقدامات ساختاری انجام شده که بخشی از آن در جهت کشف و تعیین علل عدم رشد کافی و سرعت لازم در پیشبرد پروژه‌ها بود.

رحمانی فضلی حضور موثر و پر قدرت مردم را یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: هر چند که ویژگی درون‌زایی و عدالت‌محوری هم جزو ویژگی‌های دیگر اقتصاد مقاومتی است، اما نقش مردم به عنوان مصرف‌کننده و قشر خاصی به عنوان تولیدکننده بسیار پررنگ است.

وی گفت: تاکنون در تعیین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی به ۱۶۶ اشکال رسیدیم که همه این موارد را با بانک مرکزی در میان گذاشته‌ایم و کمیته مشترک میان وزارت کشور و بانک مرکزی ایجاد شده است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به رفع این موانع بسیار مصمم هستند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: با فعالان حوزه روستایی هم جلساتی داشتیم و به توافق‌های خوبی هم رسیدیم به صورت ماهانه نیز در استان‌ها هستم و هر هفته جلساتی د تهان با حضور نمایندگان استان‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح‌ها و برنامه‌هایی برای استان‌ها مدون و آماده شده است، یادآور شد: از فعالان اقتصادی دعوت می‌کنم در زمینه سرمایه‌گذاری در استان‌ها به ویژه سه استان تعیین شده با همکاری داشته باشید و طرح‌های جدیدی برای شما دارای اولویت باشد که توجیه فنی، اقتصادی و مالی دارند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در همین راستا دولت مصوبه‌ای برای واگذاری طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای هشتاد درصد به بخش خصوصی ابلاغ کرده است و دوستانی که تمایل داشته باشند این طرح‌ها با شرایط ویژه به آن‌ها واگذار می‌شود.

وزیر کشور گفت: همچنین دولت برای واحدهای تولیدی نیمه‌فعال برنامه دارد. این واحد‌ها در استان‌ها شناسایی شدند و آن‌ها را برای واگذاری به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنیم بانک‌ها برخی واحدهای تولیدی را به تملک خود در آورده‌اند، در حالیکه قدرت اداره آن را ندارند ما آمادگی این را هم داریم که این واحد‌ها را با شرایط تعریف شده واگذار کنیم.

کد خبر : ۳۸۹۳۲۵