خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری:

شهید بهشتی دنبال پیدا کردن حلقه‌‌مفقوده بین اسلام و مسلمانان بود

رئیس دفتر بازرسی ویژه‌ رهبری گفت: این شأن درست‌ کردن‌ها ما را از مردم جدا کرده است و به نظر من حتی پیامبر نیز اگر برای خود شان خاصی قائل بود در کارش موفق نمی‌شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق‌ نوری که در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله محمد بهشتی در کانون توحید سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: بنده با شهید بهشتی از سال 42 که با برخی دوستان حوزوی دروسی را نزد ایشان آموزش می‌دیدیم آشنا شدم. این آشنایی تا پس از انقلاب و آخرین روزهای حیات ایشان ادامه داشت.

وی ادامه داد: من همواره از مصاحبت با آن شهید بزرگوار بهره می‌بردم و سخت شیفته‌ اخلاق و مدیریت ایشان بودم و از جهات بسیاری از شهید بهشتی تأثیر پذیرفتم و خودم را مدیون ایشان می‌دانم. آنچه من درباره ایشان می‌گویم شاید مورد پذیرش همه نباشد چراکه این برداشت و تحلیل شخصی من از شخصیت ایشان است.

ناطق‌نوری با اشاره به سیر فعالیت‌های شهید بهشتی در حوزه علمیه و سپس تأسیس مدرسه حقانی در قم اظهار کرد: همواره برای من این پرسش وجود داشت که چرا یک عالم فقیه چون شهید بهشتی که از هوش و توانایی فراوانی برخوردار بود در حوزه علمیه نماند تا جزو مراجع تقلید شود و در عوض فعالیت‌هایی را انجام داد که حتی از نظر شاگردانش که امثال من باشد همواره جای شگفتی و تعجب داشت.

رئیس دفتر بازرسی ویژه‌ی رهبری با اشاره به برخی از فعالیت‌های شهید بهشتی در دوران پیش از انقلاب اظهار کرد: ایشان با آن‌که در مدارج علمی عالی و بالایی قرار داشتند در قم دبیر زبان انگلیسی شده بودند و یا با تأسیس دبیرستان دین و دانش در همین شهر و نگارش کتاب تعلیمات دینی برای نوجوانان به فعالیت می‌پرداختند درحالیکه چنین کارهایی از انسانی در سطح معمول نیز برمی‌آمد.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی دنبال ایجاد پیوند بین اسلام و مسلمانان و پر کردن حلقه‌ی مفقوده بین آن‌ دو بود، اظهار کرد: من وقتی نوشته‌ها و سخنان ایشان را مورد مطالعه قرار دادم به یک تحلیل و جمع‌بندی رسیدم که شهید بهشتی از ابتدا اسلام را دینی جامع و کامل می‌دید که در ابعاد مختلف حرفی برای گفتن دارد و از این مسئله که چنین دینی با این سطح از جامعیت در کشورهای اسلامی نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و مسلمانان همچنان عقب‌افتاده هستند رنج می‌برد و در نهایت دنبال این بود که حلقه‌ مفقوده‌ بین اسلام و مسلمانان را پیدا کند و آن‌ها را به یکدیگر متصل کند.

ادامه دارد...

کد خبر : ۳۸۴۹۲۳