خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی:/۵/

تخریب دستگاه قضایی به نفع کسی نیست

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه برای اقتدار نظام باید قوه قضاییه هم مقتدر باشد، گفت: تخریب دستگاه قضایی به نفع کسی نیست و گوش ما هم به این تخریب‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره پرونده‌های مربوط به تغییر کاربری اراضی عنوان کرد: در بحث زمین خواری توانستیم حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی دولتی را بازگردانیم. ما معتقدیم در این تغییر کاربری‌ها عادلانه نیست تنها سراغ یک عده برویم. هر کسی ساخت و ساز غیر مجاز داشته باشد، تخریب آن بنا قطعی است و باید با طرح معقولی جلوی تغییر کاربری‌ها را بگیریم. 

وی در مورد موضوع اقتدار قوه قضاییه نیز خاطرنشان کرد: اقتدار باید توام با عدالت باشد و الا نفس قدرت داشتن قابل قبول نیست. دستگاه قضا باید در چارچوب نظام باشد. سال قبل محضر رهبری موضوع اقتدار مطرح شد. زمانی امنیت پدید می‌آید که قوه قضاییه بتواند با اقتدار احکام صادره را اجرا کند. این به نفع همه است. 

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از نقد‌ها ناشی از جهل به قانون است تاکید کرد: قوه قضاییه ملک کسی نیست. برای اقتدار نظام باید قوه قضاییه هم مقتدر باشد. تخریب دستگاه قضایی به نفع کسی نیست و گوش ما هم به این تخریب‌ها نیست. البته نقد باید باشد؛ گاهی خرده می‌گیرند چرا مفسدان اقتصادی را سریع اعدام نمی‌کنید در حالیکه بررسی‌ها و احتیاط‌هایی لازم است. خیلی اوقات اشکالات روی مبنای حقیقی استوار نیست و طبیعی است برخی مقاومت کنند اما قوه قضاییه با اقتدار کار خود را انجام می‌دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه در حوزه حقوق بشر چگونه برخورد می‌کند، گفت: حقوق بشر مساله مهمی است که ما در نظام خود خیلی به آن اعتقاد داریم. حقوق انسانی را ما که خود را منتسب به نظام دینی می‌دانیم باید بیشتر رعایت کنیم و این به نفع آحاد ملت است. قانون حقوق شهروندی بسیار خوب بود لایحه جرم سیاسی هم در آن چیزهایی دیده شده که به نفع مردم است. 

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه ما بر رعایت حقوق مردم تاکید داریم یاد آور شد: ستاد حقوق بشر ماموریت دارد از همه لحاظ در کل کشور شوراهای حقوق بشر را پیگیری کند. همه ما باید از آن استقبال کنیم و معتقدیم منشا دینی حقوق بشر از هر کجای دیگر در نظام ما قوی‌تر است. 

وی افزود: منابع دینی ما از ۱۴۰۰ سال پیش همین را نشان می‌دهد اما هجمه‌های حقوق بشری علیه ایران هم حتی تحلیل دارد. کشورهای سلطه طلب از حقوق بشر علیه دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنند و رفتار دو گانه‌ای دارند. الان آمریکا به عربستان در سرکوب مردم یمن کمک می‌کند و پلیس این کشور با مردم آمریکا بدرفتاری می‌کند اما حتی یک گزارش ساده هم در این موارد مشاهده نمی‌کنیم. نظام سلطه در این مورد در دنیا دو گانه عمل می‌کند. 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در بحرین مردم تنها خواهان حق رای هستند اما همه سلطه طلبان از رژیم فاسد بحرین حمایت می‌کنند. نظام سلطه از حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده می‌کند. ما دو فضای فکری مختلف داریم و اسلام را مکتب پیشرو می‌دانیم و اعتقاد به مبانی دینی را در زندگی خود واقعی می‌دانیم. طبیعی است آن‌ها علیه ما بحث حقوق بشری مطرح کنند. ما به قرآن اعتقاد داریم و به آن عمل می‌کنیم و مبنای کار ما این است. وقتی ازدواج با همجنس را نمی‌پذیریم متهم به ضدیت با حقوق بشر می‌شویم و هیچ وقت نمی‌توانیم به تصمیمات آن‌ها تمکین کنیم. 

وی خطاب به کشورهای سلطه طلب خاطرنشان کرد: چرا می‌خواهید معیار‌های حقوق بشری خود را به دیگران تحمیل کنید؟ ما معتقدیم ارزش‌های انسانی را در تعالیم دینی داریم و بشر ویژگی‌هایش در قرآن و دین موجود است نه در ذهن آقای اوباما. 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به مقوله فرهنگ عنوان کرد: من فرد فرهنگی هستم و دغدغه فرهنگی داریم این مقوله مهمی برای جامعه ما است. ما یک جامعه دینی هستیم که فرهنگ با زندگی ما عجین است. رهبری هم همواره رصد می‌کنند و جایی که لازم بود صحبت از شبیخون فرهنگی کردند. در ماهواره‌ها فیلم‌های کذایی پخش می‌کنند. در تمام زوایای خانواده‌های ما وارد شدند. این‌‌ همان شبیخون فرهنگی است در قبال این دلسوزان فرهنگی باید فکر کنند اما می‌بینیم چاره‌ای ندارند. نمی‌گویم بگیر و ببند قضایی باشد نظام ما از لحاظ فرهنگی در دنیا حرف برای گفتن دارد. 

وی با تاکید بر اینکه ما در قبال این شبیخون باید طراحی فرهنگی داشته باشیم گفت: برخی مسئولان و غیر مسئولان باید فکر چاره باشند و این شدنی است. ایام مختلف مذهبی چطور روح جامعه را پاکسازی می‌کند در رمضان به شدت آمار جرایم پایین می‌آید. باید از این ظرفیت استفاده کنیم ولنگاری فرهنگی نوعی وادادگی است بگیر و ببند باید در حد وقوع جرم باشد. 

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود رییس قوه وارد مسایل سیاسی می‌شود گفت: انعکاس جلسات این مسایل است. جلسات مسئولان قضایی بیشتر حاوی مسایل حقوقی است. در مورد زندان‌ها و کیفیت آن‌ها جلسات زیادی داشتیم و بین دو تا سه ساعت هر جلسه طول می‌کشد. آنچه منعکس می‌شود چند دقیقه پیش از دستور است. 

آملی لاریجانی تاکید کرد: البته رییس قوه قضاییه نباید سیاسی کاری کند اما باید ورود در مسایل سیاسی داشته باشد چراکه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در این حد هم طبیعی است. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه ماه رمضان ماهی است که حسب روایت پیامبر ضیافت الله است و نباید آن را باغفلت بگذرانیم، عنوان کرد: در زمان باقی مانده رمضان استفاده کنیم از معارف بلند قرآن بهره ببریم. این کتاب الهی است. قرآن کتاب توحید است حق تعالی به ما از رگ گردن نزدیک‌تر است. این‌‌ همان نگاه قرآنی است ریشه این عالم‌‌ همان حق متعال است این کتاب را نباید از دست بدهیم. ائمه ما شهید توحید بودند فراموش نکنیم دنیا دار عبور است. توشه اصلی تقواست و باید از فضای رمضان استفاده کنیم نه اینکه بهره‌مان از ماه رمضان تنها تشنگی و گرسنگی باشد.

کد خبر : ۳۸۴۴۳۵