خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام رئیسی:

خون شهدای ۱۵ خرداد از جامعه جهل زدایی کرده است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام (ره) زنده است چون انقلاب و خط امام زنده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد امشب در رواق امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه یادآور خاطرات بسیاری است، پانزده خرداد ماه یادآور امام و شهدای ۱۵ خرداد است، پانزده خرداد سال ۴۲ یادآور مقاومت، ایستادگی و حماسه آفرینی و بصیرت آفرینی مردان و زنانی است که برای حمایت از حق و ارزش های الهی، رشادت ها و حماسه ها آفریدند.

وی تصریح کرد: بدون تردید گرامیداشت یادشهدا و امام شهیدان بازگو کردن تاریخ این حماسه، رشادت ها و ایستادگی ها برای ملت بزرگ ایران و دیگر ملت ها است که می تواند مقاومت آفرینی و بصیرت آفرینی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این ایام یادآور روزهای سختی است که ظلم و ظالمان استکبار که ظلم آفرینی را به وجود آوردند و مردان تاریخ ساز و حماسه سازی که به پیروی از مقتدا و پیشوای عالیقدر امام خمینی (ره) به خیابان ها ریختند و فریاد نفرت از ظلم و استبداد را سر دادند و فریاد حق خواهی را در مقابل ظلم ظالمان طنین انداز کردند.

رئیسی با بیان اینکه پانزده خرداد ماه نقطه عطفی در خیزش های انقلاب اسلامی ایران بود، عنوان کرد: همان گونه که امام عظیم الشان فرمودند باید یاد شهدای ۱۵ خرداد ماه را در ذهن جامعه زنده نگه داشت. این روز یک روز سیاه و تاریک در تاریخ حیات ظالمان و روزی نورانی و نورانیت بخش در تاریخ حماسه آفرینی، ایستادگی و مقاومت ملت ایران است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تاریخ سازی، زمانه سازی، ایجاد یک خیزش و نهضت در جامعه در جهت ایجاد حاکمیت ارزش های الهی نکته ای است که باید از ۱۵ خرداد ماه آموخت. در مورد باورها و اندیشه هایی که مردم ما را در آن روز جذب کرد و تداوم همان تفکر و اندیشه ها و انگیزه ها تا به امروز قابل توجه است.

وی افزود: مکتب و اندیشه امام (ره) در برابر اندیشه و مکاتب غربی و شرقی قابل توجه است، چرا که مکتب و اندیشه های امام با شاخص های خاص خود را به اثبات رسانده است، به عنوان مثال مردمسالاری دینی به عنوان مکتب سیاسی امام رقم خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: برای شناخت مکتب، تفکر و اندیشه امام (ره) لازم است شاخص های سیاسی امام شناخته شود، اولین شاخص در مکتب سیاسی امام که تمدن ما را رقم زده مساله توجه به خدا، اخلاص، دلدادگی به حضرت حق و اوج عبودیت خدا است.

رئیسی ادامه داد: امام (ره) زنده است چون انقلاب، خط امام (ره)، هدف  و مقصد امام (ره) زنده است، حیات جاودانه امام (ره) به حیات انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی رونق دارد، اندیشه های امام (ره) و حیات انقلاب پس از ۲۷ سال از رحلت امام (ره) بیش از هر تفکر و اندیشه سیاسی رونق دارد.

توجه به مردم و مردم باوری در مکتب سیاسی امام (ره)  مشهود است

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: خون شهدای ۱۵ خرداد موجبات جهل زدایی و بصیرات زایی را فراهم کرده است، مردم مسلمان به برکت خون شهدا بیدار شدند، فطرت ها بیدار شده، این فطرت ها استکبار ستیز و ظلم ستیز است.

وی افزود: فطرت بیدار ضد استکبار، بیدار و مقاومت آفرینی می کند و ایستادگی در راه هدف می آفریند، این امور به برکت خون شهدای ۱۵ خرداد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: توجه به مردم و مردم باوری در مکتب سیاسی امام (ره)  وجود دارد، امام در پرتو خداباوری، نگاهش به مردم است، این نگاه تزئینی و تشریفاتی نبود، امام حقیقتا معتقد بود که نیزان رای مردم است، ایشان معتقد بود این ملت با ایستادکی و مقاومت تاریخ را رقم می زند.

جنایت های استکبار حاصل سیاست بدون معنویت است

رئیسی با بیان اینکه امام (ره) به نیروی متدین همیشه در صحنه باور داشت، افزود: نکته بسیار مهم در زنذگی امام (ره) توجه به مردم است و این سمت گیری و موضع گیری در مقام معظم رهبری هم وجود دارد. یکی از ویژگی های مکتب امام راحل پیوند سیاسی و معنویت بود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امروز آن چه که ما می بینیم از آن همه جنایت های هولناک مغرب زمین، جنگ جهانی اول و دوم، جنایت هایی که به مردم فلسطین وارد شد نشان از آن دارد که غرب قریب به ۴۰۰ سال است که با دین می جنگد. این جنایت ها حاصل سیاست بدون معنویت است.

داعش و القاعده دستپرورده استکبار و صهیونیست است

وی خاطرنشان کرد: داعش و القاعده دستپرورده استکبار و صهیونیست است، تمامی این جنایت ها به دلیل دوری از معنویت و دین است، اما امام (ره) سیاست را با معنویت پیوند زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یک اندیشمند آفریقایی مبنی بر اینکه حامع ترین و بهترین قانون اساسی قانون اساسی جمهوری اسلامی است، افزود: این اندیشمند عنوان کرد که تنها قانون اساسی جمهوری اسلامی است که بین آرمان و دمکراسی جمع بسته است این قانون بین جمهوریت و اسلامیت جمع ایجاد کرده، به عبارتی همان سخن امام راحل که فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. مردمسالای دینی پیوند سیاست و معنویت است.

رئیسی با اشاره به اینکه امروز تدبیر منزل، تدبیر مدن و سیاستمداران بدانند که موفقیت آنان در گرو دین و ارزش های دینی است، ادامه داد: دو نگاه نسبت به دین وجود دارد، نخست آن که دین امری فردی، شخصی و در گرو مسجد و ارتباطات فردی است، دوم آن که دین باید در جامعه حکومت کند و دین در هیچ جای زندگی اجتماعی انسان معاصر غائب نیست، که دیدگاه دوم نگاه امام راحل بود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سخن این است که دین در متن جامعه حکمرانی کند، افزود: امام (ره) توانست نظام مبتنی بر دین و نظام دینی را رقم زند، نگاه امام راحل تنها به نجات مردم ایران نبود بلکه هر جا ظلمی، خودپرستی و استکباری بود از دیدگاه امام و انقلاب شکوهمند امام (ره) مذموم شمرده می شد.

وی تصریح کرد: آن کس که ظلم بپذیرد و آن کس که ظلم کند هر دو مذموم هستند، چرا که کسی که بستر ظلم را فراهم کند خود نیز مستحق سرزنش است، اما مظلوم حکمش مشخص است.

رهبری تحول آفرینی را در گرو خیزش جوانان غرب علیه نظام استکبار می داند

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملل اسلامی از افتخارات انقلاب باشکوه انقلاب اسلامی در راستای سخنان امام (ره) و مقام رهبری است.

رئیسی با اشاره به سخنان امام راحل مبنی بر اینکه قدس پاره تن من است، عنوان کرد: بسیاری از کشورهای عرب در حال حاضر موضع سازش با اسرائیل را دارند، دفاع از مردم مسلمان، تحت ستم داعش در فلسطین و سوریه از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است. مردم یمن با دست خالی و کمبود نیروی نظامی قریب به یک سال در برابر آل سعود ایستادند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سخنان امام راحل خطاب به ملت ها بوده است و موید این امر آن است که چندین نامه ای که رهبری به جوانان مغرب زمین نوشتند مشخص است که رهبری از دولت ها نا امید هستند، حال آن که فطرت های پاک جوانان می تواند تحول آفرین باشد، همچنان که رهبری عنوان کردند امید من به جوانان مغرب زمین است.

وی خاطرنشان کرد: فریادی که شهدای ۱۵ خردادماه ۴۲ سر دادند فریاد مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی بود و این حرکت به قیام ۲۲ بهمن ماه سال ۵۷ منجر شد و این شعار و حرکت همچنان ادامه دارد گویی همبن امروز پایان ۱۵ خرداد ماه ۴۲ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شهدای ۱۵ خرداد ماه و ۲۲ بهمن ماه می خواستند به نام قرآن و دین روابط اجتماعی براساس عقل حاکم باشد، در مکتب سیاسی امان راحل به عنوان محور مهم و اساسی عدالت امام (ره) است و از این رو تمام دست اندرکاران باید در جهت تحقق عدالت در جامعه تلاش کنند.

«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید تبدیل به یک اقدام همگانی شود

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»  افزود: شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید تبدیل به یک اقدام همگانی و یک کارنامه درخشان برای جامعه و دولتمردان شود، این اتفاق باید در پرتو دغدغه های رهبری و در تمامی لایه های اجتماعی ایجاد شود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری که دغدغه امام، مقتدا و رهبری جمهوری اسلامی است در تمامی لایه های اجتماعی یک امر ضروری است. گرامیداشت ۱۵ خرداد و یاد امام راحل عظیم الشان برای دانستن آن چه که بر تاریخ و جامعه گذشته است، ضروری است.

کد خبر : ۳۷۷۵۹۱