خبرگزاری کار ایران

چرا کمیته سه بعلاوه هفت، فراکسیون نشد؟

از پیروزی با بلیط لاریجانی تا تهدید به تغییر آقای رئیس + جدول

اصولگرایان امیدوار بودند با حمایت از لاریجانی سهم بیشتری از هیات رییسه داشته باشند. اما حالا واضح است که میانه‌روهای نزدیک به لاریجانی در انتخاب نایب‌رئیس مجلس تمایلی به اصولگرایان نداشتند. شاید همین مسئله موجب شد برخی نمایندگان در خفا رئیس مجلس را تهدید کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ترکیب کمیته «هفت به‌علاوه سه» اصولگرایان قرار بود بزرگترین فراکسیون مجلس را مدیریت کند اما خبر ناکامی آن زودتر شنیده شد. ظاهر ماجرا این است که این جمع فراکسیون ولایت را در مجلس تشکیل دادند و هفت نفر از هیات رئیسه را معرفی کردند. اما بطن ماجرا این است که این افراد نه در سازماندهی فراکسیون ولایت موفق بوده‌اند و نه توانستند در هیات رییسه مجلس به آنچه می‌خواستند دست پیدا کنند.

آغاز ماجرا ...

فراکسیون با حمیدرضا حاجی‌بابایی، احمد سالک، سیدحسین نقوی حسینی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدمهدی زاهدی، عبدالرضا مصری و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی تشکیل شد. از این هفت نفر شش نفر سابقه حضور در مجلس نهم را داشتند و سه نفر وزیران دولت احمدی‌نژاد بودند. نقوی حسینی و مصری اعضای فراکسیون رهروان ولایت بودند و چهار نفر دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان (که البته حاجی بابایی‌ هم به آن اردوگاه تعلق داشت)

بعد اما سه نفر به این جمع اضافه شدند؛ یکی محسن کوهکن که در این چند سال سعی کرده بود سایه‌ای از باهنر باشد و یکی محمد دهقان  که او هم عضو فراکسیون اصولگرایان بود و دیگری محمدرضا باهنر که البته از خارج از مجلس برای هدایت این فراکسیون به این جمع اضافه شده بود. آن هم درست در روزهایی که در مجلس انتقاد از پدربزرگ‌های سیاسی شنیده می‌شد!

ج 2

چهار نفر از اعضای کمیته «هفت به علاوه سه» برای حضور در هیات رییسه نامزد شدند. در واقع آنها برای اینکه بتوانند رای مستقل‌ها را به دست بیاورند به ریاست لاریجانی راضی شدند و حتی از بهروز نعمتی که از لیست اصلاح‌طلبان رای آورده بود و به انتقاد از دولت احمدی‌نژاد  مشهور شده بود را به فهرست خود اضافه کردند.

تلاش برای فرستادن حاجی‌بابایی و دهقان به هیات رییسه

به نظر می‌رسید تلاش کمیته این بود که حاجی‌بابایی و دهقان را که از چهره‌های اصلی کمیته بودند در صندلی نایب‌رییسی بنشانند و برای رسیدن به این هدف، ریاست را به لاریجانی واگذار کنند. با این حال اصلاح‌طلبان این دو صندلی را از «هفت به علاوه سه» گرفتند تا اصولگرایان تنها به ریاست کمسیون‌های مجلس امیدوار باشند.

ج 1

اندک اندک جمع مستان می‌روند!

بلافاصله بعد از مشخص شدن تکلیف ریاست مجلس، شایعات مدیریت فراکسیون‌های کلیدی و واگذاری آنها به چهره‌های تندروی اصولگرا از یک سو و نارضایتی تندروها از ریاست لاریجانی بر مجلس و تحمیل هزینه‌های لاریجانی به جریان اصولگرا از سویی دیگر موجب شد تا شایعه انشعاب در فراکسیون ولایت، خیلی زود و قبل از تشکیل هیات رئیسه فراکسیون، شنیده شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت اولین کسی بود که از این انشعاب سخن گفت: «فراکسیون ولایت در جهت اتحاد موقت برای ریاست علی لاریجانی در مجلس شکل گرفت که بدون شک این فراکسیون به دو شعبه فراکسیون ولایت و فراکسیون سوم تقسیم می‌شود. اعضای فراکسیون سوم از نیروهای مستقل و معتدل مجلس بوده و نیروهای تندروی اصلاح‌طلب و تندروی پایداری جایی در این فراکسیون ندارند.»

نقوی حسینی عضو کمیته «هفت به علاوه سه» که تلاش زیادی برای سازماندهی این کمیسیون انجام داده است نیز با وجود آنکه کمیسیون ولایت را قدرتمندتر از فراکسیون امید می‌داند اما از چالش‌های پیش روی فراکسیون ولایت سخن می‌گوید «معلوم می شود که فراکسیون ولایت با اشکال‌هایی روبروست. این موضوع، چالش ادامه فعالیت فراکسیون ولایت است و اگر این چالش را حل نکند و تعصب فراکسیونی را ایجاد نکند و کارکرد خود را در صحن علنی نشان ندهد قطعا در ادامه کار دچار مشکل می شود.»

تهدید لاریجانی!

اصولگرایان امیدوار بودند با حمایت از لاریجانی سهم بیشتری از هیات رییسه داشته باشند. اما حالا واضح است که میانه‌روهای نزدیک به لاریجانی در انتخاب نایب‌رئیس مجلس تمایلی به اصولگرایان نداشتند. شاید همین مسئله موجب شد فولادگر در خفا رئیس مجلس را تهدید کند «احتمال دارد شاهد انشعاب و شکل‌گیری فراکسیونی دیگری باشیم که در آینده و تصمیم‌گیری‌های مهم در مجلس یا حتی انتخاب ریاست مجلس سال آینده تاثیر گذار باشد. ۵۰ نفر نه تنها به لیست فراکسیون رای نداده‌اند بلکه رای خود را در سبد کاندیداهای رقیب ریخته‌اند و افرادی که به نامزدهای رقیب رای دادند، همان افرادی هستند که احتمال دارد به دنبال تشکیل فراکسیون دیگری بوده یا اینکه مستقل بوده و یا انضباط تشکیلاتی ندارند.»

یک سایت نزدیک به جبهه پایداری نیز در تحلیلی بلافاصله بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس از نارضایتی برخی نمایندگان اصولگرا از ریاست لاریجانی خبر داد.

این سایت که حامی اصلی چند نفر از نمایندگان اصولگرای شرق کشور به شمار می‌رود، در تحلیل خود نوشته است «اعضای فراکسیون ولایت در تصمیم خود برای جدا کردن مسیرشان از طرفداران لاریجانی مصمم هستند و بزودی تغییراتی را در سطح هیات رییسه این فراکسیون شاهد خواهیم بود. حتی گمانه‌زنی‌ها از عزم جدی اصولگرایان برای معرفی شخصی غیر علی لاریجانی برای ریاست مجلس در سال آینده حکایت می‌کند.»

کد خبر : ۳۷۷۴۰۸