خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با همتای نیوزلندی:

بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران تشویق می‌شوند

وزیر امور خارجه کشورمان به محتوای مذاکرات با وزیر خارجه نیوزیلند اشاره کرد و گفت: امیدواریم این نشست مانند دو سفر قبلی مسئولان نیوزیلند به ایران مثمر ثمر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک خود با «مورای مک‌کالی‌» وزیر امور خارجه نیوزیلند، ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه نیوزلند ابراز امیدواری کرد که این سفر همچون دو سفر گذشته، قدم های خوبی را در روابط دو کشور بردارد.

او گفت: امروز در نشست مشترک با وزیر امور خارجه نیوزلند در مورد آخرین تحولات منطقه، مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم و ثبات در منطقه به ویژه عراق تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به تاثیر این تبادل نظرها در ایجاد ثبات در منطقه ابراز امیدواری کرد و گفت: با همکاری دو کشور و همچنین دیگر کشورها تلاش می‌کنیم از افراط‌گرایی جلوگیری کنیم. ما در دیدار با آقای مک‌کالی در مورد آخرین تحولات منطقه و اهمیت مبارزه با افراط و تروریسم و لزوم ایجاد ثبات و آرامش در منطقه صحبت کردیم و هر دو امیدواریم این گفت‌وگوها به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند.

ظریف در ادامه این نشست به بیانیه‌ای که چندی پیش در حاشیه دیدارش با کری در نیویورک از سوی وزیر امور خارجه این کشور صادر شد و نیز بیانیه مشترک آمریکا و چند کشور اروپایی برای ترغیب و تشویق بانک‌ها به همکاری با ایران اشاره و تصریح کرد: این که مجموع این کشورها تعهد خود به اجرای برجام را نشان می‌دهند، بسیار خوب است البته فراموش نکنیم اقدامات عملی در کنار این بیانیه‌ها باید دیده شود.

وزیر خارجه ادامه داد: در جریان دیدار با آقایان کری و ظریف توافق شد که اقدامات عملی برای رفع موانع صورت بگیرد و همکاری‌های گسترده‌ای بین بانک مرکزی ایران و موسسه‌های پولی و اعتباری آن‌ها انجام شود، که در همین راستا تصمیم بر این شد که بانک‌های اروپایی جهت همکاری با ایران تشویق شوند.

او با بیان اینکه قسمتی از این توافق‌ها انجام شده و قسمتی دیگر در حال انجام شدن است؛ متذکر شد: اقدام اخیر صورت‌گرفته یک قدم است، و ما هنوز به صورت کافی به آن چه که باید می‌رسیدیم نرسیدیم و نیاز به اقدامات جدی‌تری از سوی آمریکاست.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود به گفت‌گوهای خود با مک‌کالی در ارتباط با همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های علمی از جمله تسهیل صدور روادید و اقامت برای دانشجویان ایرانی که در آن کشور مشغول به تحصیل هستند اشاره کرد و گفت: کشور نیوزلند در حال حاضر عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و زمانی که برجام در شورای امنیت در حال تصویب بود، آقای ریاست این جلسه بر عهده آقای وزیر بود.

کد خبر : ۳۷۳۲۲۷