خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

فاز جدید بحران در سوریه ترور فرماندهان ارشد ایران و حزب‌الله است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: فاز جدید بحران در سوریه بر افزایش فشار به ایران و حزب‌الله است و آن‏، مبتنی بر ترور و به شهادت رساندن فرماندهان ارشد ایران و حزب‌الله است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در رابطه با وضعیت میدانی سوریه و همکاری‌های ایران و روسیه در خصوص این بحران گفت: عقب‌نشینی نیروهای روسیه از سوریه، نوعی خلا سیاسی، امنیتی و نظامی در این کشور ایجاد کرده و موجب شده است تا شطرنج نظامی سوریه به سود گروه‌های تروریستی تغییر کند.

او با بیان اینکه عقب‌نشینی نیروهای روسیه از سوریه به دلیل تفاهم میان مسکو و واشنگتن بوده است، اظهار داشت: روس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ منافع خود در سوریه با آمریکا و دیگر کشورهای غربی کنار بیایند و به نوعی بشار اسد را دور بزنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید بشار اسد متحد ما نیست نشان از تغییر سیاست‌ روس‌ها و همراهی آنها با آمریکایی‌هاست.

هانی‌زاده با بیان اینکه با کاهش حمله‌های هوایی روسیه به مواضع تروریست‌ها، عملیات‌های نظامی تروریست‌های تکفیری هم افزایش یافته است، تصریح کرد: فاز جدید بحران در سوریه بر افزایش فشار به ایران و حزب‌الله است و مبتنی بر ترور و به شهادت رساندن فرماندهان ارشد ایران و حزب‌الله است که نمونه آن را در حمله مشترک تروریست‌ها و رژیم صیهونیستی به پایگاه حزب‌الله در حومه دمشق و حادثه خان‌طومان می‌توان دید.

او در رابطه با چرایی تاکید ایران، روسیه و آمریکا برای گسترش آتش در سوریه خاطرنشان کرد: آتش‌بس فرصتی برای بازگشت آوارگان، افزایش کمک‌های انسانی و تسلط ارتش سوریه در شهرهای تحت اشغال است و در این شرایط، تروریست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آتش‌بس می‌تواند کاهش حضور فیزیکی آنها در کشور سوریه شود و این مسئله می‌تواند موجب کاهش سطح چانه‌زنی آنها در مذاکرات ژنو شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در رابطه با سطح رایزنی‌ها و همکاری‌های ایران و روسیه درباره سوریه ابراز داشت: سطح همکاری‌ها و رایزنی‌های تهران و مسکو درباره بحران سوریه در هفته‌های اخیر کاهش یافته است. روس‌ها بیش از هر چیز به دنبال حفظ منافعشان در دوران پسا بشار اسد هستند و می‌خواهند پایگاه‌هایشان در بندر طرطوس و لاذقیه حفظ شود.

کد خبر : ۳۷۱۷۰۱