خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام موجب افزایش توان منطقه‌ای ایران شد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه با دستیابی به برجام توان ایران برای نقش‌آفرینی مسائل منطقه‌ای بیش از پیش شده است، تاکید کرد: بسیاری از کشورهای غربی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای حل بحران‌های منطقه‌ای چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های ایران ندارند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با شرایط جدید منطقه‌ای ایران گفت: با توجه به شرایط موجود منطقه و دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای و همچنین تغییر نسبی وضعیت میدانی سوریه و عراق و شکست گروه‌های تروریستی و همچنین وضعیت یمن و رویکرد جدید ریاض برای مذاکره با انصارالله می‌توان گفت ایران در سال 95 جایگاه برتری در مناسبات منطقه‌ای خواهد داشت.

او با اشاره به رویکرد ایران در خصوص بحران‌های منطقه‌ای اظهار داشت: ایران از ابتدای بحران‌های منطقه‌ای نظیر سوریه، بحرین و یمن‏ و... تاکید داشت که حل و فصل این بحران‌های راهکاری سیاسی دارد و نه نظامی. با این حال‏، طرف‌های مقابل ایران با محوریت عربستان رویکرد نظامی را در خصوص بحران‌های منطقه دنبال کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با گذشت چندین سال شاهد شکست رویکرد نظامی هستیم، تصریح کرد: اکنون آنچه شاهد هستیم، این است که در خصوص بحران‌های منطقه‌ای سازوکارهای سیاسی در حال دنبال شدن است. شرایط سوریه بهبود یافته است و از آنجایی که ایران در کمک به دولت و ملت سوریه پیشقدم بوده، می‌توان امیدوار بود که در حال نزدیک شدن به پایان بحران هستیم.

هانی‌زاده پایان‌دهی بحران سوریه و یمن از طریق راهکارهای سیاسی را از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی در سال 95 دانست و خاطرنشان کرد: ایران هم‌اکنون برای حل و فصل سیاسی بحران‌های سوریه و یمن تلاش بسیاری می‌کند و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز به این نتیجه رسیده‌اند که تداوم وضعیت موجود به نفع هیچکس نیست و امنیت ملی همه کشورها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

او با بیان اینکه با دستیابی به برجام توان ایران برای نقش‌آفرینی مسائل منطقه‌ای بیش از پیش شده است، ابراز داشت: اکنون بسیاری از کشورهای غربی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای حل بحران‌های منطقه‌ای چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های ایران ندارند و ایران نیز این آمادگی را دارد تا از توانمندی‌هایش برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کند.

کد خبر : ۳۵۸۲۷۸