خبرگزاری کار ایران

ضرغامی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

نظرات شهید مطهری، امروز هم امکان استفاده دارند

رییس سابق صدا و سیما با بیان اینکه تمام نظریات شهید مطهری امروز هم امکان استفاده دارند، تاکید کرد: نگوییم دوره او گذشته و نظراتش جوابگوی جوانان نیست. اگر به کتاب‌های او رجوع کنیم انگار او در میان ماست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عزت‌الله ضرغامی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به سالروز شهادت شهید آیت‌الله مطهری گفت: شهید مطهری رفتار عافیت‌طلبانه و تنزه‌طلبی نداشت و هیچ‌گاه برای خود یک قداست ویترینی ایجاد نکرد.

او با اشاره به شبهاتی که علیه نظام و اسلام ایجاد می‌شود، اظهار داشت: سیر شبهات و تردید‌ها، بازسازی و تطهیری چهره رژیم منحوس رژیم پهلوی، نفی جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه از طریق هزاران ماهواره صورت می‌گیرد و باید به این شبهات پاسخ داد و نمی‌توان بی‌تفاوت از آن گذشت.

رئیس سابق صداوسیما ادامه داد: اگر مطهری امروز بود تلاش می‌کرد تا این شبهات را بشناسد و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشد و در واقع در مقام پاسخگویی بر می‌آمد.

ضرغامی با بیان اینکه اگر شهید مطهری امروز زنده بود در وهله اول برای مردم و جوانان حق پرسشگری قائل بود، تصریح کرد: شهید مطهری معتقد بود برای هر سوالی، پاسخی در خور در اسلام وجود دارد و امسال برای هر سوال و نظریه جدیدی جواب دارد.

او با بیان اینکه مطهری حتی خود پرسشگر بود، خاطرنشان کرد: او تلاش می‌کرد در ابتدای سخنرانی‌ها و کتاب‌هایش سوالات بسیاری را مطرح کند تا اینگونه ذهن مخاطب را آماده سازد. او رفتار یکطرفه را بلای جان مخاطب می‌دانست.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعتقاد شهید مطهری به آزاداندیشی یادآور شد: شهید مطهری کسی بود که اعتقاد داشت باید یک کرسی برای تبلیغ رسمی مارکسیسم در دانشگاه معارف وجود داشته باشد.

ضرغامی افزود: شهید مطهری تلاش می‌کرد رفتار قبیله‌ای و حیدری‌ - نعمتی را از فضای گفتمانی دور نگه دارد و در حالی که این این مسئله، امروزه خود را بر فضای گفتمانی نشان داده و رهبری الان رنج می‌برد. هرچند که مقام معظم رهبری بر ایجاد کرسی آزاداندیشی و نشست پرسش و پاسخ تاکید می‌کنند ما شاهد هستیم که پذیرش روحیه انتقادی و سوال وجود ندارد.

او با بیان اینکه مطهری به‌روز بود و تلاش می‌کرد تا نظرات روز را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم در اندیشه‌های بازنگری انجام دهد، ابراز داشت: اگر شهید مطهری می‌خواست تفکری را مورد نقد قرار دهد همه ابعاد آن را مورد بررسی قرار می‌داد و اینگونه نبود که جمله‌ای را یا نکته‌ای را در اندیشه یا نویسنده آن نگاه کند و بگوید ما همین را بگیریم و طرف مقابل را بکوبیم.

این عضو شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: او در حق کسی نامردی نمی‌کرد و وقتی می‌خواست نقدی را انجام بدهد این کار را مردانه انجام می‌داد و چنان همه جانبه تفکری را نقد می‌کرد که مسئله‌ای باقی نمی‌ماند.

ضرغامی با اشاره به جامعیت شهید مطهری عنوان کرد: تمام نظریات شهید مطهری امروز امکان استفاده دارند. نگوییم دوره او گذشته و نظراتش جوابگوی جوانان نیست. اگر به کتاب‌های او رجوع کنیم انگار او در میان ماست و از همه مسائل فکری، اجتماعی و سیاسی ما مطلع است و به آن پاسخ می‌دهد.

وی با تاکید بر شجاعت مطهری بیان کرد: او از نه از هیاهوی مخالفان و نه از جوسازی‌های آن‌ها می‌ترسید و نه بیمی از توقعات هواداران خود داشت.

کد خبر : ۳۶۶۰۴۰