خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه عمان؛

سقفی برای افزایش روابط با مسقط قائل نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت و ملت ایران از دولت و ملت عمان برای مشارکت دو جانبه و چند جانبه و حضور در ایران بسیار خرسند هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد ظریف ظهر امروز در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان گفت: بسیار خوشحال هستم که امروز در تهران میزبان هیات عالی رتبه عمانی هستیم. برادر عزیزم آقای بن علوی و وزیر محترم تجارت، رئیس محترم هیات سرمایه‌گذاری عمان، رئیس بانک مرکزی عمان و رئیس بانک مسقط مهمان ما هستند.

او با اشاره به هیات بلندپایه عمانی اظهار داشت: حضور هیات عمان نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور در جهت تقویت روابط دو جانبه است. روابطی که می‌توان آن را مثال‌زدنی و نمونه در منطقه دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت و ملت ایران از دولت و ملت عمان برای مشارکت دو جانبه و چند جانبه و حضور در ایران بسیار خرسند هستند.

ظریف با یادآوری نقش عمان در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما بر شخص آقای سلطان قابوس و دولت عمان برای نقش‌آفرینی مثبت در جهت حل‌وفصل پرونده هسته‌ای قدردانی می‌کنیم و نقش ایران و عمان را در ایجاد امنیت منطقه‌ای مثبت می‌دانیم.

او با بیان اینکه ما امروز برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه گفت‌وگو کردیم، خاطرنشان کرد: ما امروز زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای، امنیتی و همچنین همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی را مرور کردیم. پروژه‌های کوتاه مدت، می‌ان‌مدت و بلند مدت به عنوان شرکای راهبردی مورد بررسی قرار گرفت و سفر این هیات عالی رتبه و علاقه دولت ایران برای گفت‌وگو و تفاهم نشان از اهمیت روابط تهران و مسقط با یکدیگر است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما امروز از همکاری‌های بانکی تا همکاری‌ها در رابطه با حمل و نقل، صنعتی، تجاری، انرژی، خط لوله گاز، سرمایه‌گذای مشترک در صنعت و معدن و همکاری‌های بانکی و گمرکی صحبت کردیم.

ظریف با بیان اینکه زمینه برای گشوده شدن یک صفحه جدید در روابط دوستانه و برادرانه میان ایران و عمان مهیا است، ابراز داشت: امیدواریم این سفر باب جدیدی در گسترش روابط دو جانبه فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در رابطه با افق همکاری‌های تهران و مسقط نیز بیان کرد: عمان که همسایه خوب و قابل اعتماد برای ایران است که این روابط به نفع منطقه و دنیاست که ما آن را ادامه می‌دهیم.

او با بیان اینکه برای روابط با عمان سقفی قائل نیستیم و باید روابط ایران و عمان در همه زمینه‌ها افزایش یابد، عنوان کرد: ما از خط لوله گاز تا همکاری‌های هوانوردی و همکاری میان تجار و همچنین تسهیل در صدور روادید تجاری و بازرگانی و زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: جدول زمانبندی افزایش همکاری‌های ایران و عمان پس از گفت‌وگو میان مسئولان دو کشور و همچنین دیدار هیات عمانی با آقای رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای نفت، راه و شهرسازی و صنعت و همچنین اتاق بازرگانی مشخص خواهد شد و انشاالله تاثیرات مثبت آن برای دولت و ملت‌ دو کشور پدیدار شود و منجر به راهبردی‌تر شدن روابط گردد.

کد خبر : ۳۴۸۸۰۶