خبرگزاری کار ایران

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم:

اجرای برجام نقطه آغازی برای گفت‌و‌گوی ملی و رقابت سازنده است

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اجرای برجام و برگزاری انتخابات سالم بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

موفقیت ملّت بزرگ ایران در عبور از بحران تحریم‌های تحمیلی و فائق آمدن بر چالش‌ فرساینده مسئله هسته‌ای را که به یمن تلاش دولتمردان و مذاکره‌کنندگان خدمتگزار حاصل آمد به همه مردم تبریک می‌گوییم.

اجرایی شدن برجام که محصول بیش از دو سال تلاش طاقت‌فرسای همه مسئولان با لیاقت جمهوری اسلامی از شخص رییس محترم جمهور و وزیر محترم امور خارجه تا تمامی تیم مذاکره کننده و مشاوران و همکاران ایشان بود و با نظر و عنایت مقام معظم رهبری به سرانجام رسید، نقطه پایانی بر بیش از یک دهه تنش بود؛ تنشی که حاصل آن: تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی، مشوّه کردن چهره ایران عزیز، تحریم‌های ظالمانه، فشار اقتصادی، محرومیت ملّت از بسیاری از حقوق و مواهب بین‌المللی خود و ممانعت از توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور بود.

این توافق علاوه بر عبور ایران از بحران، نقطه عطفی در فضای سیاست جهانی است؛ چالشی که می‌رفت به یک بحران گسترده منطقه‌ای با ابعاد بین‌المللی تبدیل شود با گفت‌وگوی واقع‌بینانه و همراه با حسن‌نیت به الگوی موفقی از تلاش دیپلماتیک تبدیل شد و کشوری در حال توسعه توانست در مذاکره با شش قدرت جهانی سربلند شود.

امید است اجرایی شدن برجام، نقطه آغازی باشد برای تعمیم این روش و سیاست سازنده بر سایر معضلات منطقه‌ای و داخلی و تلاش برای بهبود هرچه بیشتر مناسبات ایران با کشورهای منطقه و ایفای نقش در حل مسائل پدید آمده از افراطی‌گری و تروریسم در خاورمیانه و جهان؛ و از آن مهم‌تر آغاز راهی باشد برای گفت‌وگوی ملّی و تبدیل اختلاف آرا و سلایق به رقابتی سازنده برای رشد و آبادانی کشور و سعادت و رفاه ملّت.

بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی و قوی‌ترین ابزار قدرتی که در اختیار داشته است، همراهی همه‌جانبه مردم و حمایت عمومی بوده است.

پی‌ریزی این نظام با حضور منسجم و یکپارچه مرد و زن صورت گرفت و حراست از آن را مردمی مصمم بر عهده گرفتند که خون مطهر فرزندانشان را به پای این نهال نوپا ریختند.

تمامی توفیق‌های جمهوری اسلامی با حضور و حمایت ملّت  رقم خورده است و هرگاه مردم نادیده گرفته شده‌اند، با کاستی و اشکال مواجه شده‌ایم.

انتخابات اسفند ۹۴ فرصتی دیگر در اختیار ملّت و نظام است تا آینده‌ای موفق را پدید آورند. حضور گرم، پرشور، سازنده و تعیین کننده مردم در انتخابات تضمینی برای اقتدار نظام و آبی بر آتش فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و چاره‌ای برای برخی معضلات داخلی است.

این حضور صرفاً در صورتی تحقق خواهد یافت و تأثیر خواهد داشت که ملّت شریف ایران نقش تعیین‌کننده‌ رأی و اراده خود در شکل‌گیری مجالس خبرگان و شورای اسلامی را ببیند. لازمه این امر برگزاری انتخاباتی سالم و دقیق همراه با رقابت جدّی همه افکار و سلیقه‌ها و نگرش‌های سیاسی درون جمهوری اسلامی است.

حذف و طرد نامزدهای خدمتگزار و دلسوز و پایبند به نظام و علاقمند به مصالح ملّی و با عنوان (عدم احراز صلاحیت) نه تنها ظلم در حق آنان، که جفای در حق ملّت و ضربه به نظام است. نظارت استصوابی شورای نگهبان که قطع نظر از همه ملاحظات، اینک با تفسیر آن شورای محترم از قانون اساسی و مصوبه مجلس جزئی از قانون انتخابات شده است، نباید چنان تلقی و اعمال شود که به معنای دومرحله‌ای بودن انتخابات باشد.

به علاوه، بازتاب‌های بیرونی آن برای جمهوری اسلامی نامناسب است و در ‌‌نهایت به تضعیف نقش و جایگاه شورای نگهبان در ذهن و دل ملّت منجر خواهد شد. تنها با یک انتخابات عادلانه و پرشور با مشارکت واقعی و حداکثری همه جناح‌های سیاسی کشور می‌توان به سرمایه‌ای ارزشمند برای آینده پیش رو دست یافت.

انتخابات پیش رو فرصتی برای گفت‌وگوی ملّی و آشتی و دوستی و همکاری در عین رقابت سالم است. دریغ است که این فرصت ارزشمند با اتهام‌زنی و دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی و تخریب چهره‌های ارزشمند ملّی و سرمایه‌های گرانقدر اجتماعی از دست برود.

از همه رسانه‌ها و افراد دارای تریبون و مجال تبلیغ، برادرانه درخواست داریم که با پاسداشت اخلاق و حفظ حرمت‌ها، انتخابات اسفند۹۴ را به خاطره‌ای خوش در تاریخ سیاسی ایران معاصر تبدیل کنند.

 والسلام علی جمیع عباد الله الصالحین
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

کد خبر : ۳۳۹۵۷۸