خبرگزاری کار ایران

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم؛

کشتار اخیر در عربستان به‌ مراتب بدتر از ترورهای کور در پاریس است

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در محکومیت اعدام عالم مجاهد حجت‌الاسلام شیخ نمر بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بدین شرح است:

مَنْ قَتَلَ نفساً بِغَیرِ نَفْسٍ أو فَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً

اعدام عالم مجاهد حجت‌الاسلام  شیخ نمر باقر النمر، روحانی معترض شیعی و جمعی از یاران و همفکرانش به‌ حکم قاضیان وهابی سعودی، با تنفیذ شاه عربستان از حوادث تلخ و ناگواری بود که مسلمانان و بالأخص شیعیان را اندوهناک کرد.

این رفتار ضد اسلامی و ضد انسانی در دومین روز سال جدید میلادی برای مسیحیان با وجدان و انسان‌دوست و همه عالم نیز ناگوار بود.

دنیای اسلام هر روز شاهد کشتار، انفجار، ترور، مهاجرت، آوارگی و فجایعی است که  به دست گروه‌های تکفیری و به دلیل سیاست‌های استبدادی برخی حاکمان منطقه و قدرت‌های استکباری جهان صورت می‌پذیرد؛ ولی اعدام گروهی، صرفاً  به خاطر اعتراض و بدون سلاح  که به فتوای به‌ اصطلاح شرعی قضات جور و توسط کشوری به نام اسلام صورت گیرد، دردناک‌تر و فاجعه‌بارتر است.

حکومت عربستان روزگاری با همکاری برخی دول غربی پرورش‌دهنده و به وجود آورنده گروه‌های تروریستی چون طالبان، القاعده و داعش بوده و باعث شدت‌ بخشیدن جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه شدند؛ اما این‌بار حاکمان آل سعود مستقیم کار گروه‌های تکفیری را انجام داده، با صدور حکم اعدام با شمشیر و گلوله عده‌ای را به کام مرگ فرستاد و آنان را شهید کرد؛  این در حالی‌ است که اعتراض، انتقاد و اندرز حاکمان حق شهروندی است و پیامبر اسلام بر آن تأکید کرده و فرموده است: «إن من أعظم الجهاد کلمة عدل عند سلطان جائر»

جرم شیخ نمر و همفکران او جز آن نبوده و هرگونه به وسایل ارهاب و تهدید جانی انسان‌ها دست نیازیدند اما واکنش آل‌سعود در برابر این اعتراض مدنی بر خلاف اسلام و تعالیم قرآن بود.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن اعدام این عزیز، انتظار دارد نهادهای حقوق بشری، به‌ ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد پرونده نقض فاحش حقوق بشر  عربستان سعودی را مجدا گشوده و آن را به مجمع عمومی ارجاع دهند.

کشتاری که در عربستان توسط حکومت صورت گرفت و فتوای به‌ اصطلاح شرعی بر آن مهر تائید نهاده، به‌ مراتب بدتر از ترورهای کور در پاریس و دیگر جاها است، چون این نوع کشتار توسط دولتی صورت می‌گیرد که لقب خادمین  حرمین شریفین را یدک می‌کشد و حتماً روح اسلام و شریعت پیامبر اسلام از این حرکات خشونت‌بار بری است.

این‌گونه اقدامات شعله جنگ‌های فرقه‌ای را در منطقه  ملتهب خاورمیانه تشدید  می کند؛ لذا هرچه سریع‌تر باید مقابل این‌گونه اقدامات فاجعه‌بار گرفته شود تا حق حیات فکری و معنوی یا فیزیکی انسان‌ها توسط دولت‌ها در خطر نیافتد. و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

کد خبر : ۳۳۵۲۳۲