خبرگزاری کار ایران

ولایتی:

برخی مانع این هستند که ایران قدرت داشته باشد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: نکته مهم اجرای برجام است که اگر از مراحل مصوبه سخت‌تر نباشد راحت‌تر هم نیست.

به گزارش ایلنا، علی اکبر ولایتی صبح امروز در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار کرد: در کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام تصمیم گرفته شد بزرگداشت بزرگانی همچون ابن هیثم، ذکریای رازی و ... برگزار شود. ابن هیثم بزرگترین دانشمند عرصه نجوم است و برگزاری این چنین کارهایی برای شناساندن بزرگان تمدن و فرهنگ ایران اسلامی به جوانان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بیش از 100 جلد کتاب در مورد تاریخ و تمدن اسلامی تالیف شده است برای اینکه دانش آموزان و دانشجویان به خودآگاهی و اعتماد به نفس لازم برسند که ما اگر جلوتر از فرنگیان نبودیم عقب تر از آنها هم نبودیم.

ولایتی گفت: همواره به دانش آموزان ما تلقین شده است که ما مصرف کننده دانش غرب هستیم و بی خبری از دانش و بزرگان صاحب علم و معرفت اسلامی موجب بروز این امر شده است.

وی بیان کرد: اخیرا کتابی از روسی به فارسی ترجمه شده است که نام 1100 نفر از ریاضی دانان مسلمان در آن ذکر شده همچنین 13 هزار جلد کتاب پزشکی در تاریخ وتمدن اسلامی داریم که برخی از آنها هنوز چاپ نشده است ضمن اینکه در حوزه های مختلف یک رونمایی مجدد از کتاب هایی که بزرگان ما تالیف کرده اند انجام خواهد شد و براساس تحقیقات بیش از 50 درصد کسانی که در فرهنگ و تمدن اسلامی ایران سهم داشته اند در این کتاب ها بیان می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کتاب 2000 صفحه ای نقش شیعیان در تمدن اسلامی نیز چاپ خواهد شد به علاوه مجموعه ای در آستانه کنفرانس توسط یکی از محققین مصری در مورد ابن هیثم نوشته شده و سعی کردیم ترجمه آن را به همایش ابن هیثم برسانیم که خوشبختانه محقق شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل هسته‌ای کشور گفت: از سالی که مذاکرات هسته ای شروع شد و ادامه یافت تا این زمان مقام معظم رهبری در تمام مدت تلاش داشتند کارهای مهم و اصلی به شکل مطلوبی با مدیریت و اشراف انجام شود.

ولایتی گفت: برخی مانع از این هستند که ایران قدرت داشته باشد در حالی‌که ایران قصد حمله نظامی به کشوری را ندارد. شاید بیش از 400 رشته صنعتی به هسته ای وصل می شود و تنها به بمب منجر نمی شود، در حالیکه خود امریکایی ها مجرم اصلی هسته ای و استفاده کننده از بمب هستند.

وی تاکید کرد: با درایت مقام معظم رهبری و پیگیری روحانی کار هسته ای کشور به مرحله کنونی رسیده است که برای نخستین بار سازمان ملل متحد حق هسته ای ایران را تایید کرده است، هرچند که فراز و نشیب زیادی داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نکته بعدی مهم اجرای برجام است که اگر از مراحل مصوبه سخت تر نباشد راحت تر هم نیست؛ چرا که امریکایی ها روی هر قسمتی می توانند ایراد بگیرند و دیگران هم تبعیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای برجام کار مهمی است تصریح کرد: اجرای کامل برجام 8 سال طول خواهد کشید ضمن آنکه می توان از مزایای آن نیز استفاده شود به طور مثال نفت ما چند دهه دیگر تمام خواهد شد و انرژی که می ماند برای قرن ها انرژی هسته ای است که اگر خوب استفاده شود پاک ترین انرژی خواهد بود.

ولایتی افزود: یکی از نگرانی ها موضوع پسماند انرژی هسته ای است که با نظارت باید مدیریت شود و با بیانیه 9 بندی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و دولت هم اعلام تبعیت کرد امیدواریم تلاش ها مثمرثمر باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین گفت: آمریکا خاستگاه شبهه هایی مانند چرایی حضور ما در لبنان خارج از مرزها است که القا می کنند ما باید به گرفتاری های خودمان برسیم و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، در حالی که کشور ما اگر بخواهد امنیت خود را حفظ کند باید سنگرهای امنیتی خود را بیرون از مرزها حفظ کند.

ولایتی افزود: امریکایی ها ناوگان های خود را در مدیترانه، خلیج فارس، اقیانوس اطلس و ... مستقر کرده اند تا مراقب باشند و جمهوری اسلامی ایران 15 همسایه در آب و خشکی دارد و نمی تواند ساکت باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به همت دولت ملی عراق که مورد حمایت مردم است و پشتیبانی جمهوری اسلامی، عراق موفق شد آمریکایی ها را بیرون کند؛ از این رو در سوریه نیز با حمایت دولت و ملت سوریه و حمایت ایران مانع از این می شوند که امریکایی ها در سوریه ساکن شوند.

ولایتی گفت: داعش انواع جنایات را مرتکب می شود، اما آمریکایی ها با کمال بی شرمی می گویند که داعش را ما ایجاد کردیم و اعلام می کنند ائتلاف ضد داعش راه انداخت ایم ولی عملا به دنبال تجزیه عراق و سوریه هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: جزو طرح های امریکا این است که سوریه را به 5 کشور تجزیه کند و یکی از دلایل اصلی که ایران از سوریه حمایت می کند فقط برای امنیت از مرزهای خودمان نیست، بلکه ایستادن مقابل اسراییل است.

وی یادآور شد: اگر ما در خط مقدم جبهه هستیم غیر از اینکه یک همبستگی اسلامی را القا می کنیم و دفاع از سرزمین اسلامی است دفاع از امنیت ملی خودمان هم هست. دولت متحد در عراق با ما همراه است و این حکومت با حکومت قبلی که صدام حسین بود 180 درجه فرق دارد و او جنگ را به ما تحمیل کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار کرد: در پزشکی پیشگیری بهتر از درمان است و اینجا هم همین امر مطرح است؛ زیرا هزینه‌ها هم کمتر خواهد شد، در گذشته هم ایران اینچنین به مسایل نگاه می کرد.

ولایتی خاطرنشان کرد: کار منطقه کار مهمی است و تا ایران هست و ادعای استقلال دارد آنهایی که با اسلام، استقلال و ایران مخالف هستند مقابل ما قرار دارند؛ چرا که این بهای استقلال است.

کد خبر : ۳۱۷۵۰۰