خبرگزاری کار ایران

اولین کنگره بین‌المللی طب مکمل و جایگزین با حضور ولایتی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اخلاق و توجه به معنویات محور توجه در طب اسلامی است ضمن آن که در این دیدگاه بهداشت همیشه مقدم بر درمان مد نظر بوده است.

به گزارش ایلنا، علی اکبر ولایتی در اولین کنگره بین‌المللی طب مکمل و جایگزین با اشاره به جایگاه مهم طب سنتی در ایران گفت: طب سنتی را به واقع باید طب اسلامی و ایرانی دانست و در طب اسلامی روح و جسم در کنار یکدیگر مورد توجه قرار می‌گیرد و تعالی و درمان هر دو مدنظر طبیب قرار دارد.

وی اظهار کرد: اخلاق و توجه به معنویات محور توجه در طب اسلامی است ضمن آن که در این دیدگاه بهداشت همیشه مقدم بر درمان مد نظر بوده است و قدمت طب ایرانی را هم با توجه به بررسی‌ها و وجود کتب و شواهد مختلف می‌توان بیش از سه هزار سال پیش دانست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به آموزه‌های اسلامی، دینی و سنتی را در درمان بسیار حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: در تاریخ طب اسلامی و ایرانی شاهد هستیم که در درمان بیماری‌ها بیش از همه به اخلاق و معنویت توجه می‌شد و تاثیرگذاری آن بسیار بالا بوده است و شواهد و قرائن فراوانی در این زمینه در کتب اهل علم و پیشینه تاریخی ما وجود دارد که در حال حاضر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم به دقت صورت گرفته و در کنار پیشرفت‌های علم پزشکی به این پیشینه معنوی، دینی و تاریخی نیز توجه شود.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی با عنایت به جایگاه طب سنتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها گفت: نکته قابل توجه دسترسی و هزینه‌های بسیار پایین در شیوه‌های طب سنتی است که می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار گرفته شود و این در حالی است که روش‌های دیگر یا تاثیرگذاری کمتری داشته و یا اصولا نیازمند هزینه‌های بسیار بالاتری است لذا می‌توان این مهم را در کشور به صورت هدفمند و نهادینه دنبال کرد.

ولایتی در ادامه ضمن ارائه مطالب و مستندات علمی و تاریخی به ارائه مباحث دیگری در خصوص عنوان کنگره پرداخت.

در این کنگره محورهای بهداشت و پیشگیری، آموزش، درمان (دارو، ماساژدرمانی، موسیقی درمانی، طب سوزنی، یوگا)، شواهد و مستندات، طب تلفیقی، فرهنگ و باورهای عمومی، مخاطرات و عوارض و خطاهای درمان مورد توجه قرار گرفته که با حضور صاحبنظران و استادان برجسته ایران و کشورهایی از جمله استرالیا، چین و بریتانیا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۳۱۱۶۴۵