خبرگزاری کار ایران

دهقانی خواستار شد؛

عملکرد ارکان سازمان ملل متحد مورد بررسی حقوقی قرار گیرد

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد با سخنرانی در کمیته ششم سازمان ملل متحد به تبیین مواضع جنبش عدم تعهد در زمینه لزوم تقویت اصول اساسی منشور ملل متحد و تقویت چند جانبه گرایی در سازمان ملل پرداخت.

به گزارش ایلنا، حسین دهقانی که در خصوص موضوع کمیته منشور ملل متحد سخن می گفت ضمن تاکید بر نقش مهم مجمع عمومی به عنوان رکن مهم و سیاست گذار سازمان ملل متحد، از دخالت شورای امنیت در موضوعات مرتبط با مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد انتقاد کرد.

وی بر لزوم انجام اصلاحات در سازمان ملل بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد تاکید کرد و از کمیته منشور سازمان ملل خواست که ماهیت حقوقی اجرای فصل چهارم منشور ملل متحد در زمینه عملکرد ارکان سازمان ملل متحد را مورد بررسی حقوقی قرار دهد.

دهقانی با انتقاد از تحریم های شورای امنیت علیه کشورها گفت که اعمال تحریم ها تنها زمانی مشروعیت دارد که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی وجود داشته باشد و یا عمل تجاوز صورت گرفته باشد. کاربرد تحریم به عنوان اقدامی بازدارنده ناقض اصول و قواعد حقوق بین الملل می باشد.

وی گفت که تحریم‌ها ابزارهایی کور محسوب می‌شوند که مسائل بنیادین اخلاقی را مطرح نموده و درد و آلام بسیاری را به مردم آسیب پذیر کشورهای تحت تحریم تحمیل می کنند و به همین دلیل لازم است هدف رژیم تحریم های بین المللی به روشنی مشخص شود و تحریم ها به عنوان آخرین چاره محسوب شده و پس از رفع زمینه های آن به سرعت لغو شوند.

دهقانی با انتقاد از رویکرد غیر سازنده برخی از کشورها در برخورد با پیشنهادهای جنبش عدم تعهد در خصوص موضوعات مهم منشور ملل متحد، با تبیین هدف این پیشنهادات در تقویت عملکرد دموکراتیک سازمان ملل متحد، خواهان بررسی دقیق این پیشنهادات از سوی کمیته ویژه منشور ملل متحد شد.

کد خبر : ۳۱۶۸۴۷