خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم دولت خاتمی:

استعفایم به معنای فرار از مسئولیت نبود/ ضرغامی از پخش جوابیه خودداری کرد

وزیر علوم دولت اصلاحات در ۶ سال دولت خاتمی بحثی از ستاره‌دار کردن نبود، ولی احمدی‌نژاد باب این دروغ‌گویی را باز کرد و بعد هم که به ضرغامی جوابیه دادیم، از پخش آن خودداری کرد، همچنان که جوابیه آقای هاشمی به حرف‌های احمدی‌نژاد پخش نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بوشهر، مصطفی معین دوشنبه‌ شب در همایش «دانشجو و اصلاحات اجتماعی» سخن می‌گفت، اظهار داشت: محور همه اتفاقات انسان است که باید جایگاه و منزلت وی حفظ شده، از حداکثر آگاهی برخوردار باشد و از حقوق اساسی‌اش بهره ببرد. جنگ هشت‌ساله تحمیلی خسارت‌های جدی به کشور وارد کرد و البته با فداکاری ملت و ترسی که در دل دشمنان انداخت، مانع از گرفتن خاک کشور شد.

وی گفت: امروز هم در حال بازسازی یک دوره هشت‌ساله در کشور هستیم که جنگ نرمی علیه اخلاق و روابط انسانی شکل گرفت که در کنار آن زیرساخت‌های اقتصادی و حتی دانشگاه هم آسیب‌های جدی دید که نظیر آن ماجرای بورسیه‌ها یا اختلاس از صندوق رفاه دانشجویان و ابعاد دیگری از فساد بود که بعضاً هنوز باز نشده است.

بازسازی که بر کشور تحمیل شد، طولانی‌تر از جنگ است

وزیر علوم دولت اصلاحات ادامه داد: بازسازی دومی که بر کشور تحمیل شد، طولانی‌تر از جنگ است و چند نسل طول می‌کشد باور کنیم ملت بداخلاقی شده‌ایم و نیازمند بازسازی اخلاقی و همچنین بهبود زیرساخت‌های اقتصادی هستیم.

وی بیان کرد: دانشجویان باید اصلاحات را از خود آغاز کرده و سپس این موضوع در دانشگاه تسری یابد و پس از آن می‌توان امید داشت دانشگاه رسالت‌های اجتماعی‌اش را هم دنبال کند. به همین منظور انتخابی شدن ۱۵ رییس دانشگاه را در دولت اصلاحات دنبال کردیم که نتایج خوبی هم داشت، همچنین در برنامه چهارم توسعه که اواخر دولت خاتمی اجرایی شد این موضوع پیش‌بینی شد، ولی دولت بعدی آن را زیر پا گذاشت و حتی گفتند برنامه چهارم خمیر شده است.

استعفایم به معنای فرار از مسئولیت نبود

وی درباره دلیل استعفایش پس از حادثه ۱۸ تیرماه ۷۸ و حمله به کوی دانشگاه، گفت: بار‌ها در این زمینه صحبت کرده‌ام و گفته‌ام دانشجویان امانت‌های مردم در اختیار ما هستند و وقتی شاهد حمله شبانه گروه‌های فشار و ایجاد مشکل برای خوابگاه‌های دانشجویان بودیم، استعفا دادم که به معنای فرار از مسئولیت نبود، بلکه از این فرصت برای پیگیری بهتر و جدی‌تر حادثه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: عصر جمعه به افراد حاضر در خوابگاه گفتم به جای دیگری برویم که این اتفاق نیفتد، ولی آن‌ها گفتند اینجا خانه ماست و راست هم می‌گفتند. من تا صبح آنجا ماندم و صبح شنبه مهم‌ترین اقدامی که فکر می‌کردم می‌تواند مؤثر باشد، استعفا بود.

معین با بیان اینکه برخلاف برخی اتهام‌های که استعفای مرا باعث تهیج دانشجویان در حادثه ۱۸ تیر می‌دانند، این موضوع باعث آرامش آنها شد، گفت: روز بعد از فاجعه ۱۸ تیر که شهرآورد پایتخت بود و افراد زیادی به سمت ورزشگاه آزادی در حرکت بودند، اگر دانشجویان از کوی بیرون می‌آمدند فاجعه رخ می‌داد، ولی هرچند مستعفی بودم، به میان دانشجویان متحصن رفته و در شرایطی که خیلی از مسئولان را راه نمی‌دادند، ولی مرا پذیرفته و با آنها صحبت کردم تا اتفاقات تلخ‌تری رخ ندهد و تا حدود زیادی هم مؤثر بود.

وی ادامه داد: همچنین پس از حادثه کوی دانشگاه بسیاری از سفرای خارجی به ما گفتند که پس از استعفای شما آرامشی به وجود آمد و متوجه شدیم که این اتفاق کار نظام و سیستم نبود٬ بلکه کار نیروهای خودسر بوده وگرنه وزیر علوم استعفا نمی‌کرد.

افتخار می‌کنم که از فرزندان ملت دفاع کردم

وی گفت: گروهی که می‌خواستند انتقام دوم خرداد و افشای قتل‌های زنجیره‌ای را گرفته و در مرحله بالا‌تر ساقط کردن دولت اصلاحات را دنبال کنند، زهرشان را در ۱۸ تیر که مهم‌ترین حادثه دانشگاهی پس از انقلاب بود ریختند، هرچند اتهاماتی که برخی‌شان را الآن توضیح دادم نصیب من کردند، ولی از نظر وجدانی راحت هستم و افتخار می‌کنم که از فرزندان ملت دفاع کردم.

وی در ادامه توضیحاتش درباره عملکرد دولت یازدهم ادامه داد: البته حل مسائل اخلاقی که بر جامعه حاکم شد و مشکلات اقتصادی که دولت یازدهم وارث آن بوده زمان می‌برد، ضمن اینکه در خصوص مسائل سیاسی، زندانیان و حصر، دولت آقای روحانی باید به تعهدات انتخاباتی‌اش وفادار باشد.

وی تصریح کرد: نمی‌گویم آقای روحانی آدم بی‌وفایی‌ است و براساس‌ شناختی که از مجلس اول با ایشان دارم، وی بی‌تعهد نیست، ولی باید به‌طور جدی‌تری مشکل حصر و این استخوان لای زخم حل شود که نیازمند تدبیر، پیگیری و قرار گرفتن آن در اولویت‌ها است.

معین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به خواست عمومی برای تشکیل مجلسی کارآمد در کشور، آیا عدم کاندیداتوری شما نشانه عدم تعهد به باورهای اصلاحی نیست؟ گفت: من هم برای تشکیل چنین مجلسی دعا می‌کنم، ولی درباره این سوءتفاهم باید بگویم در بالا‌ترین سطح مشورتی اصلاح‌طلبان که راهبرد‌ها و هماهنگی‌های انتخاباتی در حضور مشاوران آقای خاتمی دنبال می‌شود حضور دارم، ضمن اینکه در ۷، ۸ سازمان مردم‌نهاد که پس از خروج از دولت تشکیل داده‌ام، پیگیری‌هایی در زمینه زیرساخت‌های اجتماعی را دنبال می‌کنیم که در شرایط کنونی نیاز جدی ماست تا توسعه در جوانب دیگر رقم بخورد.

توسعه اجتماعی در کشور ما مقدم بر توسعه سیاسی و حتی علمی‌ است

وی با تأکید بر اینکه فعالیت سیاسی را صرفاً در انتخابات و کاندیداتوری مجلس نمی‌دانم، افزود: اگر ترکیه، ترکیه شده بخاطر تمرین مسئولیت‌پذیری جامعه آنها بوده است

معین تصریح کرد و گفت: امروز هم توسعه اجتماعی در کشور ما مقدم بر توسعه سیاسی و حتی علمی است تا شاهد شرایطی نباشیم که با توزیع سیب‌زمینی کلاه سرمان برود.

وی در پاسخ به اینکه نظر شما درباره دلواپسان چیست، گفت: دو نوع دلواپس داریم که بنده به‌عنوان یک طبیب درخواست می‌کنم به پزشک مراجعه کنند، چراکه دلواپسی مشکلات جسمی و روحی در پی دارد و ضمن تبعات منفی بر سلامت عقلانی، افراد را دچار احساس یا وادار به اقدامات خشن می‌کند.

معین ادامه داد: درباره گروهی هم که به‌ظاهر دلواپس هستند، دعا می‌کنم به اخلاق، تقوا و ارزش‌های اجتماعی بهاداده و رفتارشان اصلاح شود. به‌هرحال بنده اعلام آمادگی می‌کنم از نظر پزشکی و روان‌شناسی به بهبود دلواپسان کمک کنم.

وزارت علوم سیبل اصلی تندرو‌ها بود

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از سوژه‌های دوران بگم بگم‌های رییس دولت قبل درباره ستاره‌دار شدن دانشجویان در دوره شما بود، گفت: البته با این اتهامات پوست‌کلفت شده‌ام، ضمن اینکه در دولت اصلاحات و ۶ سالی که وزیر بودم، وزارت علوم سیبل اصلی تندرو‌ها بود که به دلیل حضور فرد وزیر یا اهمیت دانشگاه بوده است.

معین با اشاره به ادعای احمدی‌نژاد در مناظره سال ۸۸ درباره اینکه ستاره‌دار کردن دانشجویان از دوره معین بوده، گفت: چگونه امکان دارد فردی که در ماجرای کوی دانشگاه آنگونه از ساحت دانشگاه دفاع کرد، بخواهد دانشجو را ستاره‌دار کند.

ضرغامی از پخش جوابیه خودداری کرد

وزیر علوم دولت اصلاحات ادامه داد: در ۶ سال دولت خاتمی بحثی از ستاره‌دار کردن نبود، ولی احمدی‌نژاد باب این دروغ‌گویی را باز کرد و بعد هم که به صداوسیمای ضرغامی جوابیه دادیم، از پخش آن خودداری کرد، همچنان که جوابیه هاشمی رفسنجانی به حرف‌های احمدی‌نژاد پخش نشد. متأسفانه صداوسیما بیش از آنکه جنبه آموزشی داشته باشد، راه بدآموزی را دنبال کرده و حتی دیدم اخیراً آقای روحانی هم از واژه میلی برای رسانه ملی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه توضیحات بنده و تکذیب آن دروغ در روزنامه‌های آن مقطع منتشر شد و دانشجویان با جستجو در اینترنت می‌توانند آن را مطالعه کنند، گفت: بر اساس آماری که آقایان خودشان داده‌اند، در اولین سال دولت احمدی‌نژاد در مهرماه ۸۴، هزار نفر ستاره‌دار شده یا به دانشگاه راه ندادند، ولی‌‌ همان دروغی که در مناظره‌ها گفتند، هنوز در ذهن برخی است و علاوه بر گفت‌وگوهای دوطرفه، مدام در تلگرام، فیس‌بوک و فضاهای دیگر از من سؤال می‌شود.

در دولت قبل فساد وارد دانشگاه شد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سؤالی در زمینه بورسیه‌های غیرقانونی در دولت قبل هم گفت: قبل از دولت نهم، جایی که کمترین آلودگی داشت و در مقایسه با جامعه پایین‌ترین آسیب‌های اجتماعی را داشت، دانشگاه بود، ولی در دولت قبل فساد وارد دانشگاه شد، طوری که از نظر علمی شاهد اتفاق عجیبی بودیم و در زمان وزارت دانشجو، اعلام شد که ۲۰ هزار هیئت‌علمی را وارد دانشگاه کردیم، درحالی‌که استاد دارای مهارت و صلاحیت‌های خاصی است و مشخص نیست این افراد را با چه ضوابط و صلاحیتی وارد کردند که ۳۰ سال هم بیخ ریش دانشگاه خواهند ماند.

وی افزود: در دولت قبل اختیارات گزینش هیات‌ علمی را از شوراهای مربوطه گرفته و در وزارتخانه متمرکز کرده و دست به چنین اقداماتی زدند و با مجوزهای بی‌رویه توسعه دانشگاه به هر قیمتی، افت علم را در جامعه پیش آوردند.

معین افزود: علاوه بر آلودگی‌های علمی، در زمینه اختلاس صندوق رفاه یا انحراف بودجه‌های حمایت از پایان‌نامه‌ها و موضوع بورسیه‌ها هم تخلفاتی رخ داد که دستگاه‌های نظارتی باید ابعاد مختلف آن را پیگیری کنند تا شاهد تکرار این رویداد‌ها نباشیم.

کد خبر : ۳۱۵۱۷۳