خبرگزاری کار ایران

نوبخت با اشاره به نامه ۴وزیر به روحانی:

رئیس‌جمهور هر هفته دو روز با تیم اقتصادی جلسه دارد/ تفاوت نظر هست اما ناهماهنگی نداریم

سخنگوی دولت با اشاره به نامه وزرای به رییس جمهور گفت: رئیس جمهور هر هفته یکشنبه و پنجشنبه با تیم اقتصادی خود جلسه دارد

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سخنگوی دولت در مورد نامه ۴ وزیر به رئیس‌جمهور گفت: در روزهای گذشته به‌گونه‌ای مطرح شد که گویا براساس این نامه این ۴ وزیر در مورد تبدیل رکود به بحران اعلام نگرانی کرده‌اند. همچنین اینگونه تصور شد که گویا اساسا همکاران ما در دولت به رئیس‌جمهور دسترسی ندارند و مجبورند مطالباتشان را به شکل مکتوب بیان کنند و اینکه دولت برای شرایط خاص برنامه‌ای ندارند.

نامه ۴ وزیر به رئیس‌جمهور در ارتباط با بازار بورس و سرمایه بود

وی افزود: به نظر من باید گمانه‌زنی را کنار بگذاریم و به واقعیت‌ها نگاه کنیم پرداختن به ارتباط تیم اقتصادی دولت و چگونگی فعالیت ستاد اقتصادی می‌تواند افکار عمومی را روشن کند. فلسفه وجودی مخالف همین مخالفت‌هاست. ممکن است اگر ما کار خیری هم انجام دهیم آنها حاشیه درست کنند. به همین دلیل من برای وجدان عمومی گزارش می‌دهم که این نامه به کلیات اقتصاد ایران معطوف نبود٬ بلکه صرفا در ارتباط با بازار بورس و سرمایه بود و در همه بندهای آن به این مسئله اشاره شده بود. همکارانی که از دولت این بند‌ها را امضا کرده بودند. کسانی بودند که با بازار سرمایه مرتبط بودند سردار دهقان نیز به جهت شرکت سرمایه‌گذاران غدیر که مربوط به بازنشستگان نیروهای مسلح است جهت صیانت از کارکرد این شرکت نامه مذکور را امضا کرده است. نعمت‌زاده، ربیعی و وزیر اقتصاد نیز به نوعی به مسئله بورس و بازار سرمایه در ارتباط هستند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: برخی اینطور برداشت کرده‌اند که گزارشی که رئیس جمهور مبنی بر اینکه ما از رکود خارج شده‌ایم ارائه کرده٬ واقعی نبوده و نه تنها رکود وجود دارد٬ بلکه ما در حال رفتن به سمت بحران هستیم. این در حالی است که فعالیت دولت طی دو سال اخیر در مورد خروج از رکود و مهار تورم همچنان مورد تایید وزرا و افکار عمومی است و رهبری نیز این دو را جزو اقدامات مثبت دولت یاد کرده است٬ البته باید گام‌های بلندتری در این زمینه برداشت.

هر ۴ وزیر اذعان دارند که بهبودی در فضای اقتصادی کشور حاصل شده است

وی ادامه داد: بنابراین آنچه رئیس جمهور بیان کرد سخن درستی بود این ۴ وزیر هم اذعان دارند که بهبودی در فضای اقتصادی کشور حاصل شده است البته ما نیازمند رشد بالای ۸ درصد هستیم و رشد فعلی را مطلوب نمی‌دانیم اما آماری که رئیس جمهور سال قبل بیان کرد کاملا درست بود ومراجع بین‌المللی نیز آن را تایید کرده است. اما برای رونق اقتصادی باید کارهای بیشتری انجام شود.

نوبخت خاطر نشان کرد: گزارش‌های مقدماتی ما حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه اول است البته که این رقم باید بیشتر شود و من درآینده جزئیات آن را به تفصیل بیان خواهم کرد.

رئیس جمهور هر هفته یکشنبه و پنجشنبه با تیم اقتصادی خود جلسه دارد

وی در مورد مسئله عدم دسترسی وزرا به رئیس جمهور یادآور شد: برخی اینگونه مطرح کرده‌اند که آیا رئیس جمهور اینقدر دغدغه برجام و مسائل بین‌المللی را دارد که از مسائل داخلی کشور و اقتصاد کشور غافل بوده است. در پاسخ باید بگویم که رئیس جمهور در هفته روزهای یکشنبه و پنجشنبه با تیم اقتصادی خود جلسه دارد و شخصا از صبح تا ظهر برنامه‌های ستاد اقتصادی را جویا می‌شود برای مثال اولین سوالی که ایشان بعد از بازگشت از سفر نیویورک از من پرسید این بود که آخرین گزارش پرداخت‌های عمرانی چگونه است آیا سطح پرداخت‌ها بالا‌تر رفته است؟

وی ادامه داد: رئیس جمهور در این جلسات همواره از آقای سیف نیز سوالاتی مطرح می‌کند و وی باید همیشه پاسخگو باشد. آقای طیب‌نیا نیز همواره در مورد بازار بورس و سرمایه پاسخ‌هایی را می‌دهد رئیس جمهور در این جلسات همواره مطالبه‌گر است و تاکید دارد که مردم باید در بازار سرمایه حقوقشان حفظ شود بنابراین نمی‌توانیم بگوییم رئیس جمهور فرصت شنیدن حرف‌های ما را ندارد.

رئیس‌جمهور از کابینه گزارش صرف نمی‌خواهد٬ بلکه برنامه می‌خواهد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: برای مثال در مورد بودجه ۹۴ با هدفمندی یارانه‌ها همه سناریو‌ها به ریز به رئیس‌جمهور گزارش داده شد. رئیس‌جمهور در تاریخ ۸ تیرماه امسال نامه‌ای خطاب به آقای جهانگیری نوشت و از او خواست برنامه جامع اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه را ارائه کند.

وی افزود: همه اعضای ستاد موظف هستند به رئیس‌جمهور بگویند برای سیاست‌های مهار تورم و خروج از رکود چه برنامه‌ای دارند. رئیس‌جمهور از ما گزارش صرف نمی‌خواهد او برای بهبود وضعیت اقتصادی معاونانی دارد اگر فقط ما از کمبود منابع و بودجه انتقاد کنیم مشکلی حل نمی‌شود. وظیفه رئیس جمهور این نیست که این کار‌ها را خودش انجام دهد رئیس جمهور هماهنگ کننده وزرا است.

سخنگوی دولت یادآور شد: از منتقدان می‌پرسم آیا تبدیل رشد منفی به مثبت و پایین‌آوردن تورم تصادفی بوده یا باد آنها را آورده است یا اینکه نتیجه مطالبه‌گری رئیس جمهور از تک‌تک ما بوده ما برای دوران پس‌ازتحریم نیز طبق درخواست رئیس‌جمهور برنامه‌هایی را تهیه کردیم؛ این برنامه‌ها که از سوی رئیس‌جمهور از ما مطالبه شد٬ قبل از نامه ۴ وزیر محترم تهیه شده است.

وی گفت: آنچه همکاران من به رئیس‌جمهور دادند٬ صرفا یک گزارش بود. همکاران ما در ستاد اقتصادی نقطه‌نظرات خود را دائما بیان می‌کنند همه ما فرصت صحبت با رئیس‌جمهور را داریم ایشان نیز با دقت به حرف‌های ما گوش می‌کند و با فراست مشکلات را به ما منعکس می‌کند٬ نباید این طور تلقی شود که رئیس جمهور وقت نمی‌گذارد و ما راه دیگری برای بیان برنامه‌های خود به رئیس‌جمهور نداریم.

ممکن است تفاوت نظر وجود داشته باشد اما ناهماهنگی نداریم

نوبخت تاکید کرد: ممکن است تفاوت نظر وجود داشته باشد اما نباید از آن تعبیر ناهماهنگی کرد. برای مثال همه وزرای اقتصادی اتفاق نظر دارند که نرخ سود بانکی باید تغییر پیدا کند اما پیشنهادهایی که در این زمینه ارائه شد٬ با یکدیگر متفاوت بود. این ناهماهنگی نیست به تعداد وزرا نظراتی در دولت وجود دارد٬ اما باید با جمع‌بندی‌های کلی برنامه‌ها را اجرا کنیم. فکر نمی‌کنم بتوان نام تفاوت نظر را ناهماهنگی گذاشت.

صمیمیت بین بخش‌های اقتصادی دولت در هیچ دوره‌ای وجود نداشته است

وی خاطر نشان کرد: صمیمیتی که بین بخش‌های اقتصادی دولت است٬ در هیچ دوره‌ای وجود نداشته حتی در دوره اصلاحات نیز رئیس جمهور وقت مجبور شد برخی را برکنار کند در دوره قبل هم مشکلاتی بود ما صمیمانه وبرادرانه با یکدیگر کار می‌کنیم نامه ۴ وزیر نیز حتما از سر خیرخواهی بوده اما شاید لازم به رسانه‌ای شدن آن نبود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نمی‌توان افکار عمومی را برای برخی سناریوهای بدبینانه مشوش کرد٬ گفت: بهتربود این نامه در جلسات به رئیس‌جمهور داده می‌شد تا برای فرصت‌طلبان نسبت به تخطئه رئیس‌جمهور شرایط مهیا نمی‌شد.

وی افزود: دولت برای شرایط موجود با توجه به آخرین برنامه آماده شده در ۸ مهرماه ۹۴ برای شتاب رشد اقتصادی برنامه کوتاه مدتی را تهیه کرده جالب است بگویم آنهایی که امروز به آقای آخوندی می‌گفتند چرا هواپیماهای شما فلان نقص فنی را داشته و چرا هواپیما‌ها فرسوده است. همان‌هایی هستند که دست به کمر می‌زنند و می‌گویند تحریم‌ها باید ادامه پیدا کند.

نوبخت تاکید کرد: البته که ما به نظر مخالفان احترام می‌گذاریم٬ اما وجدان عمومی به درستی قضاوت می‌کند همانطور که امروز مجلس با تایید صلاحیت دوباره آخوندی تصمیم درست را گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نامه ۴ وزیر صرفا یک گزارش داخلی بود در غیر این صورت رسما منتشر می‌شد٬ گفت: دولت امروز جلسه فوق‌العاده دارد تا لایحه برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار گیرد. این جلسه به درخواست من برگزار می‌شود.

بهتر بود ۴ وزیر قبل از انتشار این نامه با من مشورت می‌کردند

وی افزود: به نظر من اگر این نامه منتشر نمی‌شد٬ چنین اشتغالی را هم برای رسانه‌ها ایجاد نمی‌کرد اطمینان داشته باشید که ستاد اقتصادی دولت همچنان مانند دو سال گذشته مثبت عمل می‌کند. ضمن اینکه ما در حال رفتن به سمتی هستیم که برنامه‌های خود را بدون تحریم اجرایی کنیم جامعه اطمینان داشته باشد که رئیس‌جمهور از وعده‌های که به مردم داده مضایقه نکرده است. همانطور که برجام را از ایران مدیریت می‌کرد٬ ضمن آن هفته‌ای دو روز برای بهبود سفر‌ه‌های مردم وقت گذاشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بهتر بود ۴ وزیر محترم قبل از انتشار این نامه با من هم مشورت می‌کردند. حداکثر به آنها توصیه می‌کردم روی آنها مهر محرمانه بزنند. لازم نیست همه دنیا از تحلیل‌های ما خبردار شوند. وقتی که حتی با یک نفر دست داده می‌شود٬ یک عده احساس نگرانی می‌کنند در حالی که فرزندان ما ساعت‌ها با نماینده‌‌ همان کشور‌ها برای رفع تحریم‌ها بحث کرده‌اند.

وی گفت: برای اینکه سوءاستفاده نشود٬ لازم نیست همه چیز در رسانه‌ها مطرح گردد٬ البته مردم نامحرم نیستند. اما حرف‌های کار‌شناسی که در حال تصمیم‌سازی است٬ لزومی به انتشار ندارند. البته کار صورت گرفته عادی بود من هم بعدا فهمیدم همه ما از این مسئله جا خوردیم٬ اما فراموش نکنید بین همه ما صمیمیت و هدف مشترک وجود دارد.

کد خبر : ۳۱۱۱۰۱