خبرگزاری کار ایران

رسایی پای ایلنا را هم به استیضاح کشید؛

از فیلم رسایی و هشدار لاریجانی تا سنت‌شکنی باهنر+تصاویر

یکی نماینده موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر بودجه برای آسفالت نیست٬ چطور بودجه برای سفر آقای رییس‌جمهور به نیویورک هست.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ پیش از برگزاری استیضاح عباس آخوندی نشست شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس برگزار شد.

جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان پیش از استیضاح
شروعی امیدوار کننده ...

فراکسیون رهروان با حضور علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و کاظم جلالی و همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد٬ وزیر راه نسبت به محورهای مختلف طرح استیضاح توضیحاتی ارائه کرد.

صفر نعیمی رز در مورد نشست فراکسیون رهروان ولایت گفت: اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در شرایط فعلی طرح استیضاح وزیر راه را به مصلحت ندانسته و آخوندی را از وزرای قوی کابینه دولت می‌دانند و امیدواریم دولت همچنان از خدمات وزیر راه برخوردار باشد.

فراکسیون رهروان ولایت - عباس آخوندی

مخالف اول؛ موسوی لارگانی
پای احمدی‌نژاد و روستاهای احمدی‌نژادی به استیضاح کشیده می‌شود ...

سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۴ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با استیضاح عباس آخوندی عنوان کرد: اهداف سیاسی و جناحی باعث امضای این استیضاح نشده است و انتظار داریم همکاران با دقت نظر در این روز خطیر به استیضاح رأی دهند. متأسفانه در ۲ سال مدیریت آخوندی اولویت‌بندی پروژه‌ها و اختصاص اعتبارات براساس چانه‌زنی‌ها انجام شده به طوری که یکی از حوزه‌های انتخابیه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده این در حالی است که در شهرستانی با خساست ۱۰۰ میلیون تومانی آخوندی مواجه هستیم. مضاف براینکه آخوندی به روستاهایی که به جای روحانی به احمدی‌نژاد رأی داده‌اند٬ نگاه تبعیض آمیز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مهمانسرای پشت ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: آخوندی یک و نیم میلیارد تومان خرج این مهمانسرا کرد تا در آنجا سکونت کند. سوال این است که با این مبلغ چند وام مسکن به روستاییان داده می‌شد. این نکته قابل توجه است که بعد از بار‌ها تعویض در و پنجره آن مهمانسرا٬ وزیر حتی در آن سکونت نکرد.

مخالف دوم؛ موسی‌الرضا ثروتی؛
آشپز هم از شوری آش می‌نالد اما
استیضاح سیاسی نیست

موسی‌الرضا ثروتی٬ نماینده مردم بجنورد در مخالفت با آخوندی گفت: رکود فعلی صدای همه را بلند کرده و حتی آشپز هم از شوری آش می‌نالد. رکود مسکن مهر و پروژه‌های اینچنینی و مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که این طرح از طرح‌های خوبی بوده که رهبری هم به آن تأکید کرده‌اند و یکی از نیازهای اولیه در قانون اساسی نیز مسکن عنوان شده از ایراداتی است که ما وارد می‌دانیم. مردم از وضعیت جاده‌ها نیز کلافه هستند.

ثروتی عدم توسعه و گسترش حمل‌ونقل ریلی علیرغم وجود قانون، فقدان برنامه‌ریزی و عدم تحقق برنامه‌های وزیر در زمان رأی اعتماد را از دیگر مشکلات وزارت راه و شهرسازی عنوان و خاطرنشان کرد: ۱.۵ میلیون نفر به خاطر رکود مسکن بیکار شده‌اند و احکام برنامه پنجم، قانون جامع مسکن، قانون جامع حمل و نقل عمومی و... به بهانه نبود اعتبار و تحریم اجرا نمی‌شود و طرح‌های توسعه راکد مانده است.

مخالف سوم رسایی؛
فیلم رسایی برای مجلس و هشدار لاریجانی برای یک ادعا

حجت‌الاسلام حمید رسایی در موافقت با طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با پخش فیلمی از مشکلات مسکن مهر که بیشتر هم به دولت‌های قبل بازمی‌گشت٬ گفت: امروز استیضاح در حالی انجام می‌شود که بیش از این ۲ سال از وزیر راه در مجلس مطرح شده بود و آخوندی در سال ۹۲ بعد از وعده‌هایی که در صحن علنی به نمایندگان داد با اختلاف ۸ رأی به سمت وزارت منصوب شد٬ اما این رأی شکننده این توقع را ایجاد کرد که وی نسبت به وعده‌هایش توجه داشته باشد. اما عملکرد این وزیر موجب شد که در اردیبهشت ماه سال ۹۳ اولین سوال از این وزیر در مجلس مطرح شود. وزیر راه در نشست مجلس اعلام کرد که من هنوز برای تحقق وعده‌هایم فرصت نداشته‌ام، از طرف دیگر سوال دوم یکسال بعد از سوی من در مجلس مطرح شد. البته در طول این یک سال سوال در حدود ۶ ماه به طول انجامید و هیات رئیسه درخواست کرد که ما فرصت بدهیم از این رو علیرغم اینکه طرح سوال در نوبت قرار گرفته بود من این طرح را به تاخیر انداختم اما در ‌‌نهایت پس از گذشت یک سال سوال مربوطه در مجلس مطرح شد.

وی افزود: با گذشت فرصت سه ماهه و عدم تغییر وضعیت من سوال خود را درباره وضعیت مسکن مهر و عملکرد این وزارتخانه در این حوزه مطرح کردم از این رو رئیس کمیسیون عمران برای کمک به وزیر راه طرح سوال را در کمیسیون مربوطه چندماه به تعویق انداخت و پس از بررسی سوال در کمیسیون نیز وساطت کرد تا فرصت بیشتری برای این موضوع به وزیر بدهیم. ما هم قبول کردیم از این رو بعد از ۱۰ ماه آنچه که از سوی وزیر دیده نشد تغییر در عملکردش بود.

استیضاح عباس آخوندی

مخالف چهارم؛ کوچک‌زاده
مخالفتی عجیب؛ چرا با بودجه وزارت نفت به انگلستان رفتید و دکترا خواندید!

مهدی کوچک‌زاده در موافقت با استیضاح عباس آخوندی گفت: این استیضاح منعکس‌کننده فریاد پابرهنه‌هایی است که اگر برای آسفالت کردن بلوک‌ها بودجه نیست٬ چطور از ابتدای کوشکه‌زرد تا در ویلای آقای جهانگیری بودجه برای آسفالت هست؟

وی ادامه داد: اگر بودجه برای آسفالت نیست٬ چطور بودجه برای سفر آقای رییس‌جمهور به نیویورک هست.

کوچک‌زاده افزود: شما که از 20 سالگی معاون وزیر بودید و با آشنایی فلان مسئول نیامده‌اید. شما با بودجه وزارت نفت به انگلستان رفتید و دکترا خواندید و به ستاد فتنه رفتید و پاسخ همه را دادید.

این نماینده مجلس نهم افزود: در دو سه هفته‌ی اخیر که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح از قید قضاوت‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای رها شد و در مسیر قانونی قرار گرفت٬ شارلاتانیسم رسانه‌ای خدمتگزار کانون‌های قدرت و ثروت تلاش کردند آن را جناحی نشان دهند و ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد٬ مصداق واقعی پیدا کرد.

وی اظهار داشت: این استیضاح فریاد کامیون‌دارانی است که 20 روز معطل می‌شود چون وابسته به نهادی نیست و آشنایی ندارد کارشان انجام شود. این استیضاح می‌خواهد حق جوانان با عرضه‌ای را منعکس کنند که می‌گویند بخشی از کسری منابع مسکن مهر را با فروش زمین‌های اضافی جبران کرد٬ اما آقای وزیر هر پیشنهادی منطقی را نادیده گرفت و مانند آقای رییس جمهور می‌تازد.

استیضاح عباس آخوندی

مخالف پنجم٬ سیدمهدی هاشمی؛
انتقادهایی که به گذشته مربوط بود!

سیدمهدی هاشمی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در موافقت با استیضاح آخوندی گفت: این استیضاح بعد از ۳ مرحله درخواست و بعد از ۲ سال در دستور کار مجلس قرار گرفته است. ۶۲ محور در دستور کار استیضاح در مراحل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فرصت کافی برای شرح وضعیت صنعت هوایی، ریلی و جاده‌ای را به درستی برای شما وجود ندارد تصریح کرد: ‌ یکی از خواسته‌های اصلی که ما در بحث رأی اعتماد از آخوندی داشتیم بحث صنعت هوایی با اولویت ایمنی بود که هیچ توجهی در این زمینه نشده است. در سال ۲۰۰۸ میلادی ایران ۲۰۰ درصد سوانح هوایی مازاد بر نرم جهانی داشته که در غرب آسیا ۲۰ درصد بوده است. در سال ۲۰۰۹ ایران ۹۵ درصد افزایش سوانح نسبت به سایر کشورهای جهان داشته که این میزان در کشورهای غرب آسیا ۲۰ درصد بوده، سال ۲۰۱۰ سوانح ۱۵ درصد نسبت به نــُرم جهانی بوده که در غرب آسیا شاهد حوادث ۱۰ درصدی هستیم.

صحبت‌های وزیر مسکن پس از مخالفان
اجازه ندادم سایه استیضاح بر سر کار وزارتخانه بیافتد

عباس آخوندی پس از صحبت مخالفان سخنان خود را آغاز کرد و گفت: تا امروز ۴ بار از نمایندگان تاییدیه گرفتم؛ یکبار هنگام رای اعتماد و ۳ بار هم از من سوال شد که هر ۳ بار پاسخ‌های من قانع‌کننده بود و به من اعتماد کردید و امیدوارم برای بار پنجم صحبت‌هایم قانع کننده باشد.

آخوندی گفت: استیضاح‌های برای زمانی است که پاسخ‌های زمان پیشین قانع‌کننده نباشد و به خاطر همین استیضاح جای تامل دارد اما در خدمت نمایندگان هستم. این استیضاح بیش از ۵ ماه در جریان است و هر بار عده‌ای از دوستان در کمیسیون عمران امضاهای خود را پس گرفتند. وقتی استیضاح مطرح می‌شود٬ تمام توجه کارمندان متوجه استیضاح می‌شود. این وزارتخانه ده‌ها هزار پیمانکار و مشاور با ما در ارتباط هستند و علاوه بر آن جمعیت کارمندان٬ همگی به وضعیت مبهمی فرو می‌روند اما نگذاشتیم اتفاقی و خلل در کار ایجاد شود و نگذاشتیم کار وزارتخانه کند شود.

موافق اول؛ منصور آرامی
تلاش برای حفظ فعالیت‌های بندر رجایی

منصور آرامی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یک وزارت پیمانکاری نیست و باید نگاه استراتژیک و ملی داشته باشد تاکید کرد این نگاه مورد نیاز است که با رفتار عمرانی کار کشور را پیش ببرد. و واقعا نباید نگاه سیاسی به این وزارتخانه داشته باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به تعامل خوب بین وزیر و معاون ایشان با کمیسیون تاکید کرد موردی نبوده که از وزیر راه خواهش کنیم و ایشان به کمیسیون نیامده باشند مگر اینکه به خاطر سفر زمان تغییر کرده باشد و این تعامل در بین معاونان ایشان بیشتر هم بوده است.

موافق دوم؛ محمدرضا باهنر
سنت‌شکنی آقای نایب رییس برای دفاع

محمدرضا باهنر در ابتدای سخنانش در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت:‌‌ همان طور که چند روز پیش هم اعلام کرده بودم ان‌شاءالله وزیر محترم بار دیگر از نمایندگان رای اعتماد خواهد گرفت.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه معمولا چنین کاری نمی‌کند که برای دفاع از وزیری صحبت کند٬ گفت: من از نطق‌های پیش‌از دستور معمولا استفاده نمی‌کنم اما احساس مسئولیت کردم.

آخوندی
دفاع دوباره

عباس آخوندی در قسمت دوم سخنان خود گفت: اگر به هر دلیلی می‌خواهید استیضاح کنید٬ حق قانونی شماست و ما هم باید پاسخگو باشیم ولی خواهش می‌کنم انصاف را رعایت کنید.

رای‌گیری و دردسرهای رییس؛
آنها نمی‌دانستند به چه رای می‌دهند!

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ نمایندگان مجلس بارها و بارها از رئیس مجلس سوال می‌کردند که معنای رای موافق و مخالف چیست و توضیحات لاریجانی و ادبیات قانونی او نمایندگان را گیج‌تر می‌کرد. در نهایت لاریجانی گفت هر کس می‌خواهد وزیر بماند گزینه مخالف را علامت بزند و هر کس می‌خواهد وزیر برود گزینه موافق را مشخص کند. عجیب‌تر اینکه نمایندگان هنوز سوال خود را تکرار می‌کردند.

استیضاح عباس آخوندی

آغاز رای‌گیری
اطمینان باهنر از شکست استیضاح

پس از بیان اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات وزیر، طرح استیضاح به رای گذاشته شد و در ‌‌نهایت عباس آخوندی در جلسه‌ای که ۲۵۰ نماینده حضور داشتند٬ با ۷۲ رای موافق استیضاح، ۱۷۵رای مخالف استیضاح و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

در حین رای‌گیری و شمارش آرا برخی نمایندگان همچون عبدالرضا عزیزی، ابراهیم نکو و همچنین محمدرضا باهنر با تردد مکرر در صحن علنی و همچنین نشان دادن ۲ حمایت خود از وزیر را اعلام می‌کردند. همچنین در حین شمارش آرا نعیمی‌رز با تاکید بر حمایت ۱۸۰ نماینده عضو فراکسیون رهروان ولایت از وزیر راه و شهرسازی با صدای بلند در صحن علنی مجلس از وزیر حمایت کرد.

رای‌گیری برای استیضاح و عدم رای اعتماد به وزیر بنا بر آیین‌نامه به صورت غیر الکترونیک و با توزیع برگه‌های رای میان نمایندگان و شمارش دستی آرا توسط گروهی از نمایندگان در محل پشت جایگاه هیات رئیسه انجام گرفت.

در حین شمارش آرا در حالی که امضاکنندگان استیضاح و نمایندگان حامی عدم اعتماد به وزیر در صندلی‌های خود نشسته بودند مخالفان این استیضاح که به روشنی اکثریت نمایندگان را به خود اختصاص می‌داد با شور و حرارت در صحن مجلس تردد می‌کردند.

موسوی لارگانی ۴ ؛ عبدالرضا عزیزی ۲ ؛ برنده عزیزی ...
ژست موسوی لارگانی و عزیزی مقابل عکاسان

پیش از اتمام شمارش آرا، عبدالرضا عزیزی نماینده مخالف این استیضاح و حجت الاسلام موسوی لارگانی از امضاکنندگان و موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی دست در گردن یکدیگر روبه روی عکاسان ژست گرفته و در حالی که عزیزی عدد ۲ را نشان می‌داد، موسوی لارگانی با عدد ۴ مخالفت خود با عملکرد وزیر را اعلام می‌کرد.

استیضاح عباس آخوندی

پای ایلنا به رای‌گیری وزیر راه باز شد
لاریجانی به رسایی: مسائل شخصی‌تان را نمی‌خواهد بیان کنید!

لحظاتی پیش از اعلام نتایج رای‌گیری توسط علی لاریجانی، حمید رسایی که دقایقی پیش در مخالفت با عملکرد وزیر راه و شهرسازی نطق کرده بود با اشاره به یکی از اخبار احمد توکلی که در ایلنا منتشر شده بود٬ گفت: آقای توکلی برخلاف گفته‌ خود نخستین نماینده‌ای که درباره ایرادهای برجام صحبت کرده نبودند. بلکه ابتدا ایشان در آن گفت‌وگو٬ توافق ۲۳ ماهه را حاصل بیش از ۳۰ سال سیاست خارجی نظام دانسته و از آن حمایت کردند و چند روز بعد اعلام کردند که آن زمان متن برجام را نخوانده بودند.

لاریجانی با بی‌ارتباط خواندن طرح این موضوع در جلسه علنی مجلس اعلام کرد: لازم نیست مسائل شخصی و صحبت‌هایی که بین شما و آقای توکلی گذشته را اینجا اعلام کنید.

بدرقه گرم نمایندگان برای وزیر راه
آخوندی به وزارتخانه‌اش برگشت

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ هنگام خروج وزیر و هیات همراه جمعی از نمایندگان با بدرقه‌ای گرم از وزیر راه و شهرسازی استقبال و وی را تا درب صحن علنی همراهی کردند.

کد خبر : ۳۱۰۹۳۰