خبرگزاری کار ایران

نقوی حسینی در جمع خبرنگاران:

گزارش کمیسیون برجام یکشنبه آینده به صحن علنی ارائه می‌شود

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: گزارش کمیسیون برجام یکشنبه هفته آینده ۱۲ مهرماه تقدیم صحن علنی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون ویژه برجام در مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعید می‌دانم گزارش نهایی کمیسیون امشب جمع‌بندی شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: گزارش کمیسیون برجام یکشنبه هفته آینده ۱۲ مهرماه تقدیم صحن علنی خواهد شد.

وی افزود: قراراست تا دوشنبه شب گزارش کمیسیون ویژه برجام آماده شود و برای جلسه امروز در صحن قرائت گردد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و با توجه به اینکه مسائل فنی، تخصصی، اقتصادی در سند تودرتوی برجام مورد بحث قرار گرفته بود٬ تهیه گزارش جمع بندی کمیسیون برجام کار مشکل و زمان‌بری است.

وی افزود: تا به این لحظه چارچوب گزارش مشخص شده که بنا داریم گزارشی در سه بخش فرصت‌ها و تهدید‌ها و پیشنهادها را در انتهای آن تهیه کنیم و به‌عنوان مثال در کمیته سیاسی کمیسیون فرصت‌ها و تهدیدهایی که برجام برای کشور در برخواهد داشت را مورد بررسی قرار داده و در ‌‌نهایت نیز پیشنهادهایی در همین خصوص ارائه کنیم که بر این اساس هر ۵کمیته گزارش خود را در چارچوب یک گزارش نهایی در کمیسیون ارائه خواهند کرد و امیدواریم روز یکشنبه هفته آتی این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت گردد.

نقوی‌حسینی یادآور شد: صبح امروز راس ساعت ۷ صبح جلسه کمیسیون برگزار شد و براین اساس از ساعت ۱۴ امروز نوبت دیگری نیز تشکیل جلسه خواهیم داد.

وی در توضیح این سوال که آیا کمیسیون نظر مثبت یا منفی درباره برجام خواهد داشت یا خیر٬ اعلام کرد: طبیعتا کمیسیون ویژه قصد ندارد. در راستای تایید یا رد برجام اقدام کند. کمیسیون برجام بنا بر وظیفه‌اش گزارش خود را در چارچوب فرصت‌ها، ‌تهدید‌ها و پیشنهادها تقدیم صحن علنی خواهد کرد که به عنوان مثال یکی از پیشنهادهایی که مطرح شده این است که طرحی توسط نمایندگان تهیه شود و در آن چارچوب‌هایی در راستای تعبیر و تفسیر مواد و بندهای برجام و قطعنامه انجام گیرد تا غرب موفق به ارائه تفسیر خود از آن نشود. به‌هر حال در روند این مسیر لغزندگی‌هایی وجود دارد که باید با دقت بیشتری نسبت به آن عمل کرد تا خدایی نکرده مشکلی برای کشور ایجاد نشود٬ چراکه طرف مقابل سعی خواهد کرد فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کند.

سخنگوی ویژه برجام در توضیح درباره تهیه طرح‌های مختلف از سوی نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: طبیعتا کمیسیون برجام طرحی ارائه نخواهد کرد و ارائه طرح از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد که امکان دارد این طرح‌ها از سوی نمایندگان عضو یا غیر عضو در کمیسیون ویژه ارائه شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارائه طرحی با نظارت لاریجانی توضیح داد: این صحبت که طرحی از سوی آقای لاریجانی ارائه شده درست نیست٬ چرا که نمایندگان برای تهیه هر طرحی درباره برجام ابتدا با کمیسیون ویژه برجام مشورت کرده و پس از دریافت نظرات کمیسیون ویژه برجام، مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی نسبت به تهیه طرح اقدام می‌کند و اساسا هیچ طرحی مربوط به فرد یا نماینده خاص نیست.

نقوی‌حسینی افزود: تاکنون درباره یک طرح در کمیسیون ویژه برجام صحبت‌هایی انجام گرفته البته ممکن است طرح‌های دیگری نیز در حال تهیه باشد٬ اما من در جریان نیستم چراکه در کمیسیون ویژه برجام مطرح نشده‌است.

کد خبر : ۳۰۸۹۶۸