خبرگزاری کار ایران

خوشرو پس از دیدار با بان‌کی‌مون مطرح کرد:

بیانیه جنبش عدم‌تعهد در اعتراض به اقدامات صیهونیست‌ها در مسجدالاقصى

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد بعد از دیدار با دبیرکل این سازمان درباره جنایات اخیر اسرائیل در قدس شریف گفت: متاسفانه نبود اتحاد مسلمانان، اسرائیل را گستاخ کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، غلامعلى خوشرو در این باره گفت: جلسه شوراى هماهنگى جنبش عدم تعهد بیانیه شدیداللحنى را ضد اقدامات افراط‌گرایان اسرائیل و اقدامات عناصر صهیونیستى در هجوم به مسجد الاقصى و جلوگیرى از مسلمانان براى برگزارى نماز و همچنین تغییراتى که می‌خواهند در ماهیت این مسجد ایجاد کنند و در آنجا معابدى بسازند و ماهیت مسجد را عوض کنند، صادر کرد. این باعث نگرانى و عصبانیت اعضاى عدم تعهد بود و یک بیانیه را به اجماع به تصویب رساندیم.

وى افزود: در این بیانیه از مجامع بین‌المللى خواسته شد جلو این اقدامات غیرانسانى، غیراسلامی و ضد هویت فلسطینى و اسلامى گرفته شود.

خوشرو گفت: اسرائیل با فراخواندن نیروهاى ذخیره خود می‌خواهد تا ده هزار نفر نیرو به منطقه مسجد الاقصى اعزام کند و این نشان می‌دهد که نقشه بسیار خطرناک براى این منطقه دارد.

وى افزود: اگرچه پیش‌قرولان این کار، افراطیان بسیار خشن صهیونیستى هستند اما این معلوم است که کابینه این رژیم برنامه‌ریزى دارد که اینها را حمایت می‌کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به نشست‌هاى کشورهاى اسلامى در واکنش به این اقدامات اشاره کرد و گفت: در جلسه‌اى که به اتفاق اعضاى سازمان همکارى اسلامى، اتحادیه عرب و سفیر فلسطین امروز با دبیرکل سازمان ملل داشتیم در آنجا به این قبیل اقدامات اشاره کردیم و از دبیرکل سازمان ملل خواستیم قویاً با این اقدامات برخورد و کمک کند که فلسطینى‌ها در مقابل این جنایتکارى ایستادگى کنند و مانع شوند که فلسطینى‌ها باز به این شیوه جدید سرکوب شوند.

وى در پاسخ به این سوال که واکنش دبیرکل سازمان ملل در این دیدار چه بود؟ گفت: بان کى مون گفت که همه تلاش خود را براى جلوگیرى از این اقدامات به کار بسته و با افراد موثر در منطقه تماس گرفته است و به تلاش‌هاى خود ادامه خواهد داد.

خوشرو افزود: شوراى امنیت نیز اقداماتى کرده است ولى از نظر کشورهاى غیر متعهد، همکارى اسلامى و اتحادیه عرب کافى نیست، به ویژه که ما هفته آینده عید بزرگ قربان را در پیش داریم و هزاران مسلمان در عید قربان در مسجدالاقصى نماز بپا خواهند داشت و مشخص است که با فراخواندن افراد ذخیره ارتش اسرائیل، معلوم است که نقشه بسیار خطرناکى پیش روى مسلمانان است.

وى افزود: ما از دبیرکل خواستیم به هر طریق ممکن مانع از خشونتى بشود که در انتظار مسلمانان است، به خصوص در روز عید و اگر شوراى امنیت، مجمع عمومى، کنفرانس اسلامى، اتحادیه عرب و غیرمتعهدها همه با هم اقدام کنند امیدواریم بتوانیم جلو این جنایتکارى اسرائیل را که جنایت علیه بشریت است سد کنیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سوال دیگرى درباره علت افزایش فشار و جنایات اسرائیل در اوضاع کنونى منطقه و جهان گفت: اسرائیلى‌ها متاسفانه وقتى که می‌بینند کشورهاى اسلامى به جاى تمرکز در مقابله با اشغال‌گرى، خشونت و محاصره غزه، بر مسائل دیگرى توجه دارند و نقش متفاوتى در سوریه و نقش غیرسازنده‌اى در عراق ایفا می‌کنند، جرى و گستاخ می‌شود.

وى افزود: این عملیات نشانه ضعف مسلمانان در اتحاد و همبستگى در مقابله با سرکوب فلسطینیان و در مقابله با خشونت اسرائیل است و این بى‌خبرى و گم کردن هدف اسلامى و انسانى که مقابله با خشونت و مقابله با اشغال است، باعث شده اسرائیل گستاخ شود و این عملیات هم نوعى از این گستاخى است که قصد دارد مسلمانان را از قبله نخست خود که بیت‌المقدس است، محروم کند لذا باید همه مسلمانان براى مقابله با این وضع اقدامات لازم و جدى را به کار بندند.

کد خبر : ۳۰۶۰۹۹