خبرگزاری کار ایران

دهقان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

هیچ قطعنامه‌ای نمی‌تواند ایران را پیشرفت نظامی بازدارد

وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما با توجه به نیاز خود و تهدیدهای خارجی در مسیر پیشرفت نظامی تلاش می‌کنیم و قطعنامه‌ها نمی‌تواند ایران را از مسیر پیشرفت نظامی و عزت ملی خود بازدارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سرتیپ حسین دهقان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه ضمن تبریک ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی و همچنین با یادی از شهدای دولت شهید رجایی و شهید باهنر در ‌آستانه هفته دولت گفت: هفته دولت امسال تفاوتی با سال‌های گذشته دارد که آن هم به دلیل نامگذاری سال از سوی رهبری تحت عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت است.

وی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص قرار گرفتن در یک دوره گذار و پیچ تاریخی اعلام کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در حیات سیاسی جامعه بین‌الملل به وجود آمد و در حقیقت نقطه آغازی برای فروپاشی نظام دو قطبی حاکم بر مناسبات بین‌المللی شکل گرفت و پس از فروپاشی بلوک شرق وضعیت به وجود آمد و با واقعه ۱۱سپتامبر که قاعدتا رژیم صهیونیستی در شکل‌گیری آن نقش داشت فضای متفاوتی توسط آمریکا و اسرائیل شکل گرفت.

سردار دهقان اضافه کرد: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری در این فضای پرآشوب حاکم بر مناسبات جهانی یک رویکرد، یک جهت و یک رسالت عظیم انسانی را راهبری کرده است و به عبارتی ملت ما و نظام اسلامی ما تبدیل به یک الگو برای همه ملت‌هایی که به دنبال استقلال، عزت و هویت ملی خود بوده‌اند، شد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی این نظام اسلامی که در نقطه مقابل نظام امپریالیستی و نظام حاکم بر امریکاست زمینه‌های دشمنی گسترده‌ای را همواره برای دشمنانمان نسبت به انقلاب فراهم آورد. اینگونه نیست که ما تصور کنیم دشمنان ما روزی دست از عداوت با انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار ایران برخواهند داشت چرا که اساسا هویت آن‌ها در ضدیت با نظام اسلامی حاکم بر این سرزمین معنا می‌یابد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در آغازین روزهای انقلاب تحت عنوان جریان‌های گروهکی شکل گرفت و پس از آن کودتا‌ها و بعد از آن جنگ تحمیلی و سپس جنگ اقتصادی و جنگ روانی و شیوه‌های مختلف برای مخدوش کردن چهره‌ نورانی چهره مقدس جمهوری اسلامی ایران در قالب شکل‌گیری گروهک‌های تکفیری و صهیونیستی که چهره‌ای خشن از اسلام عرضه می‌کردند و امروز هم این جریان‌ها به اشکال مختلف ادامه یافته اما شاخصه بزرگ جریان مقابل نظام اسلامی ما در بحث پرونده هسته‌ای و در جنگ نیابتی که علیه دنیای اسلام انجام می‌گیرد، عداوت با اسلام و نظام اسلامی است.

وی افزود: در مقابل این جریان نظام اسلامی ما به مقتضی زمان با اتکا به ایمان الهی مردم در سایه رهبری و نسبت وثیقی که بین مردم، نیروهای مسلح و رهبری حاکم است همواره در همه عرصه‌ها پیروز میدان این چالش مستمر با نظام استکبار بوده‌ایم.

دهقان اضافه کرد: نظام استکبار همواره توجه خود را به این جلب می‌کند که آن استوانه محکمی که این نظام بر آن استوار است یعنی ولایت فقیه را مورد هجمه قرار دهند و بنیان‌های اندیشه‌ای این ملت را مخدوش نموده و ارتباط وثیقشان با نظام سیاسی را تخریب کنند و با شکل‌دهی صورت‌های مختلفی از بعضی آرمان‌هایی که می‌تواند در راستای اهداف آن‌ها باشد این ملت را از مسیر خود بازدارد اما این خیال باطلی است که آن‌ها بایستی آرزویش را با خود به گور ببرند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به سابقه هشت سال دفاع مقدس و مقابله با توطئه‌های استکبار تصریح کرد: تجارب ملت در این هشت سال ظرفیتی را در کشور ایجاد کرده که آن ظرفیت، فرهنگ ایثار و شهادت است آن چنان که حضرت امام خمینی (ره) نیز می‌فرماید آن ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد و این‌ها درس‌آموزی ما از فرهنگ عاشورایی است.

دهقان یادآور شد: در این مسیر باید به این نکته توجه کنیم هر ملتی که صاحب قدرت نباشد نمی‌تواند در برابر جدال‌هایی که علیه او شکل می‌گیرد بایستد و جمهوری اسلامی ایران از آغازین روزهای شکل‌گیری خود همت خود را بر این گذارده که عناصر قدرت را درون خود شکل بدهد و با ایجاد اقتدار ملی، پشتوانه‌ای برای دستیابی به اهداف، صیانت از ذات و تمامیت جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

وی گفت: دکترین دفاعی ایران بر اساس دفاع بوده و تجاوز و جنگ علیه دیگر کشور‌ها و همسایگان هیچ جایگاهی ندارد، مااز همین جا به همه کشور‌ها به جز رژیم اشغالگر قدس دست دوستی دراز می‌کنیم، اما بدانند اگر بخواهند علیه جمهوری اسلامی هر نوع اقدام تهدیدآمیزی کنند با پاسخی کوبنده مواجه خواهند شد. ایران با توجه به نیاز خود و تهدیدهای خارجی در مسیر پیشرفت نظامی و طراحی سلاح‌های به روز تلاش می‌کند و هیچ قطعنامه و بلندگویی نمی‌تواند ایران را از مسیر پیشرفت نظامی و عزت ملی خود بازدارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به فرمان تشکیل بسیج از سوی امام خمینی (ره) اعلام کرد: در آن زمان سوالی که مطرح می‌شد این بود که در حالی که هنوز جنگی رخ نداده فلسفه ایجاد این تشکیلات مردم‌پایه‌ای چیست؟ ولی زمان زیادی نگذشت که دیدیم تشکیل بسیج چه برکات عظیمی را برای نظاممان به همراه داشته و امروز هم در همه صحنه‌ها نقش‌آفرینی می‌کند و به دنبال آن تشکیل سپاه پاسداران و شکل‌گیری نیروهای سه گانه و در ادامه تبدیل آن به نیروهای پنج‌گانه و در کنار آن توجه به صنایع دفاعی برکاتی است که از پیروزی انقلاب اسلامی ناشی شده است.

دهقان اضافه کرد: امروز نیروهای مقتدر ما در تمام پهنه‌های زمینی، هوایی و دریایی می‌توانند با هر نوع تهدیدی با قدرت و توانمندی و در کوتاه‌ترین مدت زمان مقابله کنند. نیروهای مسلح ما در حدی از آمادگی دفاعی و در حدی از قدرت بازدارندگی قرار دارند که دشمنان را از هرگونه اقدامی بازداشته و آنان مطمئن هستند اگر اقدامی صورت دهند پاسخی دریافت خواهند کرد که جز پشیمانی چیزی به همراه نخواهد داشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر دفاعی بودن ساختار و تجهیزاتی که در اختیار دارد، این مهم را به همه دنیا اعلام می‌کند که ما قصد تجاوز به هیچ کشوری نداریم اما این را هم اعلام می‌کنیم که هرگونه اقدام آ‌نان از زمین و دریا و هوا با پاسخی تعیین‌کننده و پشیمان‌کننده از سوی ما همراه خواهد بود. ما هیچ‌گاه بر تهاجم تاکید نداشته و همواره بر دفاع تاکید کرده‌ایم.

وی افزود: صنایع دفاعی ما با بهره‌گیری از اصل خودکفایی دفاعی در حوزه‌های مختلف صنایع هوایی، دریایی، زمینی، ‌فضایی و هوافضایی دستاوردهای بسیار شایسته‌ای را در اختیار دارد و با یک نگاه راهبردی آینده‌نگر و با یک نگاه پیشگیرانه همواره تلاش کرده‌ایم آنچه از تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح است را از مرحله ایده تا محصول را انجام دهیم. امروز توان صنعتی ما به گونه‌ای است که می‌توانیم هر سامانه یا آرایه‌ای را خود طراحی نموده و پس از تولید به کار بگیریم و این درونی شدن و بومی‌ شدن صنایع دفاعی ما پشتوانه عظیمی است برای اطمینان بخشی به نیروهای مسلح و ملت بزرگ جمهوری اسلامی که نیروهای مسلح قادر به تامین امنیت در هر شرایطی هستند.

وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح افزود: پس از مذاکرات هسته‌ای مسائلی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه برجام تهدیدی برای توان دفاعی ماست. اولا آنچنان که از ابتدا نیز تاکید شد مذاکرات هسته‌ای تنها در خصوص مسائل هسته‌ای است و مسائل اعم از توان منطقه‌ای ما موضوع مذاکرات نبوده است. گرچه در قطع‌نامه شورای امنیت بحثی در خصوص محدود کردن ما مطرح شده بود، اما از آنجا که در قطع‌نامه‌های قبلی وضعیت بسیار شدیدتری در نظر گرفته شده بود و ما هیچ‌گاه به این تهدیدها اعتنا نکرده بودیم. ملت باید بداند ما مسیر خود را بر اساس اراده و عزم ملی و تحت رهبری فرمانده کل قوا پیش برده بنابراین ملت نباید هیچ گونه دغدغه و نگرانی داشته باشد.

دهقان در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا در خصوص حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس اعلام کرد: اولا وزیر دفاع آمریکا و رئیس‌جمهور و دیگر سردمداران این کشور باید بدانند امروز حمایت از رژیم جعلی صهیونیستی و نسل کشی و نابودی تمام زیرساخت‌های ملت‌های سوریه، یمن، عراق و فلسطین هیچگونه مزیت راهبردی جز افزایش تنفر ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه جهان به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: دوم ‌آنکه مهم‌ترین عامل ناامنی در منطقه سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکاست و راهبرد جمهوی اسلامی ایران همکاری با کشورهای منطقه برای پایان دادن به این مداخله‌جویی‌های ضدبشری است. سوم آنکه به نظر می‌رسد سردمداران آمریکایی به جای دنبال کردن اهداف ملت آمریکا به دنبال اهداف رژیم صهیونیستی هستند و به خصوص وزیر دفاع جنگ طلب آمریکا کماکان اصرار به اجرای قانون جنگل دارد.

دهقان اضافه کرد: چهارمین مساله این است که انتخاب گزینه نظامی از سوی آمریکا یعنی انتخاب راهی که انتهایش اسارت و قربانی شدن سربازان بیشمار آمریکایی و از بین رفتن موقعیت‌های آمریکا در منطقه و به خطر افتادن موجودیت رژیم صهیونیستی و حتی خاک آمریکاست و این اشتباه و خطای راهبردی از سوی آنان است و آنان باید بدانند اگر مسائل هسته‌ای حل شده است به هیچ وجه فضایی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

دهقان یادآور شد: آنچنان که پیداست قدرت تحلیل و ارزیابی سیاسی نظامی مقامهای آمریکایی از شرایط منطقه‌ای غلط و ناشی از توهم قدرت و اثرگذاری آمریکا بر معادلات و تحولات منطقه‌ای است و این در حالی است که بیداری اسلامی حقیقتی است که هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد و یقینا دامن آمریکا و اسرائیل و همه دشمنان اسلام و مسلمین را خواهد گرفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: سیاست اعلامی جمهوری اسلامی ایران و حتی سیاست اعمالی ما تعامل با همه کشور‌ها به جز اسرائیل و در قبال کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی توسعه همکاری‌ها بر اساس اصول برادری، ‌حسن همجواری، و تلاش برای حفظ و توسعه ثبات و امنیت و جایگاه کشورهای اسلامی در عرصه جهانی و مقابله با حضور تمام قدرت‌های منطقه‌ای ناهمساز است و به همین دلیل دست دوستیمان را به سوی همه کشورهای اسلامی دراز کرده و همه آنان را به عدم ادامه راهی که تضمین کننده امنیت اسرائیل و تامین کننده منافع امریکاست دعوت می‌کنیم و در عین حال به سیاست مقابله با سیاست‌های آمریکا ادامه خواهیم داد.

کد خبر : ۲۹۸۹۰۵