خبرگزاری کار ایران

فابیوس خبر داد؛

دعوت اولاند از روحانی برای سفر به فرانسه در ماه نوامبر/پیام سفرم احترام متقابل است

وزیر امور خارجه فرانسه از دعوت رسمی رئیس جمهور کشورش برای سفر روحانی به این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که صبح امروز وارد تهران شد، در نشست خبری مشترک خود با محمد جوا دظریف که صبح امروز در وزارت امرو خارجه برگزار شد،‌ گفت:‌ توافق هسته‌ای اجازه می‌دهد تا ما روابط خود را  از سر بگیریم.

فابیوس گفت: من از آقای ظریف متشکرم که من را برای سفر به تهران دعوت کردند و همچنین از آقای روحانی نیز تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: این درست است که 17 سال وزیر امور خارجه فرانسه در راستای مسائل دو جانبه به تهران نیامده بود.  من از آقای ظریف تشکر می‌کنم که مرا دعوت کردید تا با مقام‌های زیادی در این سفر دیدار کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه ادامه داد: پس از این نشست خبری، به دیدار رئیس جمهور روحانی می‌روم و سپس من و آقای ظریف ناهار را با یکدیگر صرف می‌کنیم، پس از آن به دیدار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست و سایر وزرای دولت خواهم رفت. هر چند که این سفر کوتاه است ولی بسیار فشرده خواهد بود.

فابیوس با بیان اینکه من اگر بخواهم معنای این دیدار و سفر را در چند کلمه خلاصه کنم، می‌گویم معنای آن احترام و از سر گیری روابط است، تصریح کرد: این سفر حاوی احترام متقابل است؛ زیرا ایران و فرانسه در هر دوره‌ای به یکدیگر احترام گذاشته‌اند. ما دو ملت بزرگ و مستقل هستیم و فرانسه به نقش ایران و تاریخ این کشور و فرهنگ آن و دانشجویان آن احترام می‌گذارد.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد: من به دردهای شما در زمان جنگ، احترام می‌گذارم؛ آقای ظریف در روزهای متمادی و طولانی که باهم بوده‌ایم در این رابطه بسیار سخن گفته و آن را تکرار کرده است و البته ایران نیز به فرانسه، اصول، تاریخ و فرهنگ این کشور احترام می‌گذارد زیرا کشور ما کشور آزادی‌ها است.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای یادآور شد: ما پس از توافق هسته‌ای به تهران آمده‌ایم و ما به این توافق و تعهداتمان احترام می‌گذاریم.

وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص از سرگیری روابط مجدد ایران و کشورش خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای اجازه می‌دهد تا ما روابط خود از سر بگیریم؛ در همین راستا من حامل دعوت رسمی رئیس جمهور فرانسه از آقای روحانی برای سفر به کشورم درماه نوامبر هستم.

وزیر امورخارجه فرانسه ادامه داد: ما مشورت‌های سالانه خواهیم داشت و همه موضوعات را به بحث می‌گذاریم و در رابطه با موضوعاتی هم که هم‌گرایی وجود ندارد و اختلاف داریم نیز صحبت خواهیم کرد تا آنها حل شود.
 

فابیوس با تاکید بر اینکه از سرگیری روابط ایران و فرانسه فقط سیاسی نیست و مسائل اقتصادی را نیز شامل می‌شود، ابراز داشت: با وضعیت جدید و رفع تحریم‌ها، فرانسه قصد دارد تا در صورت تمایل ایران بیشتر در ایران حاضر باشد و در زمینه‌هایی چون صنایع اتومبیل‌سازی ،‌صنایع هواپیماسازی، محیط‌زیست، کشاورزی و سلامتی با ایران همکاری کند و در همین رابطه هیات بزرگی از فرانسه به ایران می‌آید و میدان وسیعی برای همکاری وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه با بیان اینکه ما برای دانشجویان ایرانی احترام زیادی قائل هستیم،‌ بیان کرد: امیدواریم تعداد این دانشجویان در فرانسه بیشتر شود. ما برای مسائل مرتبط با حوزه گردشگری و تبادلات انسانی پروژه داریم. ما می‌دانیم که شهروندان بسیاری از ایرانمی‌خواهند به فرانسه بیایند و البته فرانسوی‌های زیادی هم هستند که دوست دارند به ایران آمده و از شهرهای شما، ‌ساختمان‌ها و موزه‌های ایران بازدید کنند.

وی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری ایران و فرانسه در مسائل مرتبط با منطقه و جهان نیز وجود دارد، عنوان کرد: من در این رابطه با آقای روحانی و همچنین شما در هنگام ناهار صحبت می‌کنم؛ هرچند که ممکن است ما در این رابطه اختلاف‌هایی داشته باشیم ولی در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی زمینه‌های همکاری وجود دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص توافق هسته‌ای نیز تاکید کرد: معنای توافق این است که این توافق برای صلح و ثبات است و فقط به معنی این نیست که استفاده نظامی؛ خیر و استفاده صلح‌آمیز؛ بله.

در ادامه این نشست، فابیوس در پاسخ به این سوال که ذهنیت‌هایی در رابطه با فرانسه در افکار عمومی ایران وجود دارد. شما چگونه می‌خواهید آن را رفع کنید، گفت: من خوشحال هستم که به این سوال پاسخ می‌دهم؛ این اولین  سفری است که من به ایران دارم، البته من در جایگاهی نیستم که به آن پاسخ بدهم هر چند که اطلاعاتی در این مسئله دارم.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه ادامه داد: احساسات مختلفی در رابطه با فرانسه وجود دارد. یک احساس این است که مردم شما از فرانسه برداشت مثبت دارند. ما روابط خوبی در تاریخ داشته‌ایم؛ زیرا دو کشور، دو تمدن بزرگ هستند و شخصیت‌های فرانسه در خود فرانسه نقش مهمی برای صلح بازی کرده‌اند و ایرانی‌ها این احساس را در قلبشان دارند و از تاریخ فرانسه و انقلاب کبیر فرانسه آگاهند ما میراث‌دار این تاریخ هستیم و این اصول، اصول فراگیری هستند. فرانسه نقش مهمی در تاریخ داشته است.

وی افزود: اگر منظور شما توافق هسته‌ای است باید بگویم که ما ده‌ها ساعت با هم بوده‌ایم و هتل وین رازی را برای ما باقی نگذاشته است، گفته شده است که فرانسه درمذاکرات سخت‌گیری کرده است درحالی که من باید بگویم که این درست نیست؛ زیرا فرانسه در مواضعش استمرار داشته؛ یعنی ما یک موضع مستحکم و دقیق و مستمری داشته‌ایم، چرا که مسئله مورد بحث  موضوع هسته ای بود و این شوخی‌بردار نیست.

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه ما از آغاز مذاکرات فرمول آقای روحانی را مدنظر قرار دادیم، یادآور شد: من باید از آقای صالحی نیز قددرانی کنم؛ چرا که نقش‌سازنده بسیاری داشتند. این موضوعات مهمی هستند؛ پس فرانسه دقیق و محکم بود.

فابیوس گفت: ایده ما تنها دستیابی به یک توافق که موجب رفع تحریم‌ها می‌شد، نبود؛ زیرا خطر اشاعه سلاح هسته‌ای فقط متوجه ایران نیست، بلکه همه‌جانبه است پس اگر توافقی باید صورت می‌گرفت؛ باید مانع از این اشاعه سلاح می‌شد. بنابراین توافق باید محکم می‌بود تا کسی به ذهنش نرسد که حتی یک بمب هسته‌ای داشته باشد و اگر ما توافقی نسیه داشتیم، دیگران چنین چیزی به فکرشان می‌رسید و ما به هدفمان نمی‌رسیدیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه با تاکید مجدد بر اینکه هدف کشورش دستیابی به یک توافق محکم و غیرقابل اعتراض بوده است، اظهار داشت: اگر این احساس در مردم ایران وجود دارد که فرانسه نقش محدود‌کننده‌ای برای توافق داشته اشتباه است؛ زیرا فرانسه مواضعی دقیق و محکم داشته و این توافقی با ابعاد تاریخی است؛ چون ما 13 سال مذاکره کردیم و اکنون این توافق بدست آمده است.

 

کد خبر : ۲۹۳۶۱۸