خبرگزاری کار ایران

بدرالسادت مفیدی:

حضور زنان در انتخابات مستلزم فراهم‌شدن بسترهای فرهنگی و اجتماعی است

رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت:حضور زنان در انتخابات مستلزم فراهم‌شدن بسترهای فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا بدرالسادات مفیدی در گردهمایی زنان مسلمان نواندیش که عصر امروز با موضوع انتخابات مجلس برگزار شد،‌ گفت:‌حضور زنان ایرانی در انتخابات چه در موقعیت رایدهندگان و چه در موقعیت رای گیرندگان مستلزم فراهم شدن بسترهای فرهنگی،‌ مذهبی،خانوادگی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: از آنجا که گفتمان فرهنگی حاکم در جامعه ایرانی متمرکز بر فعالیت مردان است، مشارکت سیاسی زنان تحت‌الشعاع این نگاه و گفتمان بسیار محدود شده است. زمانی در تاریخ این کشور پس از پیروزی انقلاب مشروطه که نخستین نظامنامه انتخابات مجلس شورای ملی تدوین شد، زنان را هم‌ردیف خارج‌شدگان از دین، دیوانگان، دزدان و ... قرار دادند و آنها را فاقد رای دانستند.

این روزنامه نگار افزود: سالها بعد بحث حق رای زنان در قالب لایحه‌ای مطرح شد که با بخشی از آن نیز روحانیت مخالفت کردند. پس از آن و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان را مغایر با قوانین اسلام ندانست و از حضور زنان حمایت کرد.

مفیدی ابرازکرد: همواره مشکلات اساسی پیش روی مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان از جمله محدویتهای سنتی،‌ نبود اعتماد به نفس کافی و ... وجود دارد که از طریق اگاهی و آموزش حل می‌شود و در زمینه محدویتهای مذهبی نیز از طریق گفت‌وگوی متعدد احزاب و شخصیتهای مدافع حقوق زنان  با عناصر تاثیرگذار تا حدودی راهگشا خواهد بود.

رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران با بیان اینکه سهمیهبندی برای زنان در انتخابات مجلس نادیده گرفته شود گفت: برای دیر حضور پیدا کردن زنان در اجتماع، طبیعی است که نسبت به مردان در عرصه سیاست کم تجربهتر بوده و در مقاطعی نیازمند اعمال تبعیض مثبت باشیم اما همین سهمیه بندی زنان نیز مستلزم فراهم شدن بسترهای فرهنگی و اجتماعی است.

کد خبر : ۲۸۹۸۰۸