خبرگزاری کار ایران

مرندی در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکره ‌کنندگان نباید از داخل تحت فشار باشند/ برخی سیاسیون داخلی به دشمن خدمت می‌کنند

استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: تیم هسته‌ای باید حس کند از داخل پشتیبانی دارند و لازمه آن این است که طرف‌های ما احساس کنند مردم ایران برای رسیدن به نتیجه خوب صبور هستند.

سید محمد مرندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایلنا به وین در ارتباط با ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر وقت‌کشی طرف ایرانی برای رد شدن ضرب‌الاجل ۹ جولای که زمان ارائه هرگونه توافق با ایران توسط کاخ سفید به کنگره تعیین شده بود٬ گفت به اعتقاد من این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد و اتفاقا طرف ایرانی تاکید کرده حاضر است تا هر زمان که مسئله حل شود، در وین بماند.

استاد مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: اینکه وزیر امور خارجه ایران در این روزها همواره در وین مانده و حتی برنامه‌ سفر به روسیه را لغو کرد، نشان‌دهنده اراده ایران برای حل مسئله است.

وی با رد برخی ادعاها مبنی بر این‌که مساله تحریم تسلیحاتی به موضوعی جدی میان ایران و روسیه تبدیل شده، گفت: غربی‌ها با این‌ کار تصمیم دارند توپ را از زمین خود دور کنند. واقعیت این است که تحریم تسلیحاتی برای ایران اهمیت چندانی ندارد و حتی از جهاتی به نفع ما نیز بوده است. اکنون همه اذعان دارند که صنعت دفاعی ایران، پیشرفته‌ترین صنعت دفاعی در منطقه بوده و یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان است.

مرندی افزود: بحث ایران این است که رژیم تحریم باید از بین برود و هیچ استثنایی نباید وجود داشته باشد و از این جهت است که مسئله تحریم تسلیحاتی اهمیت دارد٬ زیرا در توافق باید همه تحریم‌ها ‌برداشته شوند؛ چه آنها که موثر هستند و چه آنهایی که تاثیر چندانی ندارند.

این تحلیلگر سیاست خارجی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که تحریم‌های مالی و اقتصادی و بانکی اولویت ماست. بنابراین به نظرم ایران حاضر است برخی تحریم‌ها در مراحل بعدی حذف شود٬ ولی اصل این است که همه تحریم‌ها باید لغو شود؛ منطق ایران روشن است. به نظرم مشکل اصلی، آمریکا است٬ نه روسیه و نه حتی فرانسه. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که ما به گونه‌ای با آنها توافق کنیم که در نهایت تحریمی باقی بماند. ولی موضع ایران این است که همه تحریم‌های سازمان ملل باید لغو شود و بقیه تحریم‌هایی که به نوعی مرتبط با مسئله هسته‌ای است نیز باید از بین برود.

وی همچنین با تاکید بر این‌ که رسانه‌های داخلی وظیفه سنگینی در بحث مذاکرات دارند، گفت: رسانه‌ها و سیاسیونی که موضع ضعف را القا می‌کنند، به نوعی بیشترین خدمت را به دشمن می‌کنند. مهمترین مسئله‌ این است که مذاکره ‌کنندگان به هیچ عنوان نباید از داخل تحت فشار باشند. تیم هسته‌ای ایران برای بهترین نتیجه در محل مذاکرات است و باید حس کند که از داخل پشتیبانی دارند و لازمه آن این است که طرف‌های ما احساس کنند مردم ایران برای رسیدن به نتیجه خوب صبور هستند.

مرندی گفت: ایران هیچ عجله‌ای برای دستیابی به توافق نداشته و تنها به دستیابی به توافق خوب فکر می‌کند و شواهد نیز نشان می‌دهد به همین سمت در حرکت هستیم٬ مگر اینکه طرف مقابل، مسیر را بر هم بزند. در هر حال، اکنون توپ در زمین آنها است. ما اکنون به واسطه اقتدار داخلی، قدرت منطقه‌ای، خطوط قرمز منطقی رهبری و تیم هسته‌ای هوشمند از موضع قدرت صحبت می‌کنیم. مسئله این است که نباید چندان نگران زمان بود و تنها باید اعتماد داشته باشیم که تیم مذاکره‌کننده حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرد و رهبری نظام بر همه امور نظارت دارد.

وی در ارتباط با مسئله بازرسی‌ها و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای گفت: به طور قطع چنین اجازه‌ای‌ داده نخواهد شد. با توجه به اینکه اوباما و اسراییل در موضع‌هایی توهین‌آمیز اعلام می‌کنند که هنوز گزینه‌هایی روی میز است، مسلما همچین اجازه‌ای به بازرسان خارجی نمی‌دهیم. آنها در ارتباط با دانشمندان ما نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و باعث شهادت آنها شدند. باید به راه‌حلی مبتنی بر این خطوط قرمز اعلام شده توسط رهبری و تلاش برای رفع نیازهای موجود رسید.

مرندی با اشاره به موضع دلواپسان و برخی منتقدان داخلی مذاکرات هسته‌ای گفت: معتقدم به طور کلی نباید برخی القاب خاص که گروه‌های مختلف در ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می‌کنند را به کار برد. تنها چیزی که در این رویکردها مطرح نیست، بحث منافع ملی است. افرادی که نسبت به آینده مذاکرات نگران هستند، نگرانی مشروعی دارند٬ چراکه نگران آینده کشور هستند٬ ولی باید به نوعی همه این نگاه‌ها کنار هم قرار بگیرد که در راستای منافع ملی کشور باشد. اتفاقا این اختلاف دیدگاه‌ها می‌تواند به عنوان ابزاری برای فشار به طرف مقابل باشد و همانطور که غربی‌ها در مذاکرات بهانه می‌آورند و برای این که امتیاز ندهند، می‌گویند ما باید به افکار عمومی خود پاسخ دهیم، ما نیز باید تاکید کنیم که ایران هم نیاز دارد افکار عمومی خود را قانع کند. افکار عمومی ما حمایت غرب از صدام، تحریم ایران، کمک به تکفیری‌ها و حمایت از شاه را فراموش نمی‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از این دعواها ماهیت شخصی و قبیله‌ای دارد؛ اگر دو – سه سال قبل بود، جنس این دعواها کاملا وارونه بود.

به گفته مرندی، ظریف و عراقچی هر دو جمله‌ای را بیان کرده‌اند که به نظر من دیدگاهی منطقی می‌رسد و این جمله این است که مسیری که طی این سال‌ها رفته‌ایم، مسیر درستی بوده است؛ ما در گذشته به درستی مسیر هسته‌ای را به جلو برده‌ایم و اگر چنین روندی را طی نمی‌کردیم، هرگز هسته‌ای نمی‌شدیم. بنابراین در سال‌های گذشته حرکت پرشتاب و سفت و سختی ما پای میز مذاکره برای این بود که به به جایی برسیم که امروز به واسطه مذاکره بتوانیم آن را تثبیت کرده و تحریم‌ها را رفع کنیم.

کد خبر : ۲۸۹۱۸۴