خبرگزاری کار ایران

موسویان در میزگرد شبکه الجزیره:

بی‌اعتمادی ایران و آمریکا محدود به مسئله هسته‌ای نیست

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای تاکید کرد: بی‌اعتمادی ایران و آمریکا محدود به مسئله هسته‌ای نیست.

به گزارش ایلنا‏، حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در میزگرد شبکه الجزیره با موضوع «چرا ایران نباید بمب اتم داشته باشد؟» شرکت کرد.

در این میزگرد لینکلن بلوم‌فیلد (معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دوره بوش) و گرک تیلمن (دیپلمات سابق وزارت امور خارجه آمریکا و عضو ارشد انجمن کنترل تسلیحات آمریکا) حضور داشتند.

مجری از موسویان پرسید که چرا ایران نباید بمب داشته باشد؟ که وی پاسخ داد: به دو دلیل. دلیل اول فتوای رهبر عالی ایران در مورد حرام بودن کلیه سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی است و هیچ کشور اسلامی در این سطح و با این جدیت چنین فتوای مذهبی را ارائه نکرده است. دوم‏، عضویت ایران در ان.پی.تی است. ایران از اولین کشورهایی بوده که این معاهده را امضا کرده و اولین کشوری بوده که پیشنهاد عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای را ارائه کرده است. بنابراین هم بر اساس اعتقادات دینی و هم تعهدات بین‌المللی ایران مخالف سلاح هسته‌ای است و معتقد است که هیچ کشوری حق داشتن این سلاح‌ها را ندارد.

مجری این میزگرد مجددا از معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی پرسید که چرا این همه شبهه در مورد ایران وجود دارد؟ که موسویان گفت: این شبهات به خاطر 35 سال خصومت آمریکا با ایران است. بی‌اعتمادی هم محدود به مسئله هسته‌ای نیست. آمریکا و ایران در مورد سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای و تروریسم و بحران‌های منطقه اختلافات اساسی دارند.

مجری از بلوم‌فیلد سوال که اگر ایران بمب می‌خواهد چرا نباید بمب داشته باشد؟ که معاون اسبق وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: من با موسویان موافقم که مشکل به هسته‌ای محدود نیست. وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی گفت که ایران 20 سال پنهان‌کاری کرده است و گزارش‌های آژانس نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران با یک برنامه صلح‌آمیز فاصله زیادی داشته است.

در این هنگام مجری از موسویان پرسید که آیت‌الله خامنه‌ای گفت است که تحریم‌ها همان اول باید برداشته شود و آژانس حق بازرسی از مراکز نظامی ندارد و آژانس مستقل نیست. آیا ایشان به دنبال نابودی توافق است؟ که سفیر اسبق ایران در آلمان تصریح کرد: اول بگذارید جواب آقای بلوم‌فیلد را بدهم که چرا خانم شرمن اشتباه گفته است. 11 سال است که ایران بیش از 7000 نفر ساعت اجازه بازرسی داده و مکررا هم آژانس تایید کرده که هیچ نشانه‌ای به سمت ساخت سلاح مشاهده نشده است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات با بیان اینکه ایران و قدرت‌های جهانی قبلا توافق کرده‌اند که میزان ان.پی.تی است، خاطرنشان کرد: ایران با تعهدات حداکثری در چهارچوب این معاهده موافقت کرده است و آیت‌الله خامنه‌ای هم موافقند.

موسویان ادامه داد: ایران با تمام اقدامات اعتمادساز در تاسیسات غنی‌سازی و آب سنگین در مورد عدم انحراف برنامه هسته‌ایش به سمت ساخت بمب اتم موافقت کرده است. هرچند برخی از این موارد فراتر از ان.پی.تی است. رهبر عالی ایران هم در این موارد مخالفتی نکرده است.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه آنچه که رهبر عالی ایران مخالفت کرده با موارد زیاده‌خواهی آمریکا است مثل بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و بازرسی از مراکز نظامی‏، ابراز داشت: شما می‌دانید که تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران به قتل رسیده‌اند. هیچ متخصص هسته‌ای در ایران حاضر نیست با معرفی به آژانس جانش را به خطر بیاندازد. هیچ کشوری اجازه بازدید از مراکز نظامی را نداده و نمی‌دهد. آنچه که در چهارچوب پروتکل الحاقی، قانونی است ایران مخالفتی نخواهد داشت.

مجری برنامه از معاون وزرات امور خارجه در دوره بوس پرسید که آیا حرف‌های موسویان را قبول دارید؟ که بلوم‌فیلد بیان کرد: ایران آمریکایی‌ها را گروگان گرفت. ایران از تروریسم حمایت کرد. ایران تعهدات زیادی را زیر پا گذاشته است. آنها در مورد تحریم‌ها در دوره صدام تقلب کرده‌اند.

مجری در این هنگام پرسید که شما در مورد حقوق بشر صحبت می‌کنید. آقای ظریف گفت این اسراییل که بمب اتم دارد. که بلافاصله موسویان یادآور شد: ما اینجا در مورد سلاح‌های کشتار جمعی بحث می‌کنیم. ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی بعد از جنگ جهانی دوم است. صدام سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد. آمریکا و اروپا در تامین مواد و تکنولوژی ساخت و استفاده این سلاح‌ها به صدام کمک کردند. بیش از 100 هزار ایرانی کشته یا زخمی شد. آیا شما حالا ایران را در مورد سلاح‌های کشتار جمعی محکوم می‌کنید؟

بلوم‌فیلد در پاسخ به اظهارات موسویان عنوان کرد: حمایت آمریکا جای سوال دارد.

سفیر اسبق کشور در آلمان افزود: 700 صفحه اسناد کنگره آمریکا وجود دارد دال بر اینکه آمریکا مواد و تکنولوژی این سلاح‌ها را به عراق فروخت. یادتان نرود که صدام به قصد تجزیه ایران به کشور ما تجاوز کرد و آمریکا هم از تجاوز صدام حمایت کرد.

بلوم‌فلید در پاسخ به اظهارات موسویان بیان کرد: ما کمک کوچکی به صدام کردیم.

مجری برنامه در این هنگام از گرک تیلمن پرسید که نظر شما در مورد بحث چیست؟ که وی یادآور شد: ان.پی.تی قدرت‌های جهانی را موظف کرده سلاح‌هایشان را نابود کنند. ایران برخلاف پاکستان و اسراییل و هند عضو ان.پی.تی است و بمب هسته‌ای هم ندارد. ایران از نظر مذهبی هم مخالف بمب است. مشکل این است که طبق گزارش‌های آژانس، ایران به تعهدات خود در قالب ان.پی.تی خوب عمل نکرده است.

مجری از عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرسید که آیا شما معقدید که مسائل در مورد ایران تحریف شده یا درست درک نشده است؟ که موسویان گفت: هر دو. هم مسایل علیه ایران تحریف شده و هم درست درک نشده است. حتی گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در 2007 و 2011 صراحت دارد که ایران نه بمب هسته‌ای دارد و نه تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای دارد.

وی با یادآوری اینکه هدف اول ان.پی.تی خلع سلاح هسته‌ای است، اظهار داشت: پنج قدرتی که امروز با ایران مذاکره می‌کنند حدود 50 سال است که ان.پی.تی را نقض کرده‌اند. هنوز آمریکا و انگلیس حدود 20 هزار بمب اتم دارند. دومین هدف ان.پی.تی عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است. هند و پاکستان و اسراییل بمب هسته‌ای ساختند و شما می‌بینید که همین پنج قدرت جهانی با آنها رابطه استراتژیک هم برقرار کرده‌اند.

بلوم‌فیلد در واکنش به اظهارات موسویان تصریح کرد: آمریکا سلاح‌های هسته‌ای را کاهش داده است.آمریکا ضامن امنیت بسیاری از کشورها مثل ژاپن است. آقای موسویان به استفاده صدام از بمب اشاره کرد در حالی که ایران از بشار اسد حمایت می‌کند و بشار اسد هم سلاح شیمیایی علیه شهروندانش استفاده می‌کند.

سفیر اسبق کشورمان در آلمان در هنگام خاطرنشان کرد: بحث استفاده از سلاح شیمیایی و حمایت از بشار اسد دو موضوع جدا است. آمریکا خوب می‌داند که اگر کمک و موضع ایران نبود دولت سوریه خلع سلاح شیمیایی را نمی‌پذیرفت. ایران با سلاح شیمیایی مخالف است. تنها و تنها همکاری مشترک ایران و آمریکا و روسیه بود که سلاح‌های شیمیایی دولت بشار اسد نابود شد.

کد خبر : ۲۸۷۵۳۲