خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری:

بهتر بود مجلس ملاحظات مذاکره کنندگان را می‌دید

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دیدگاه‌هایمان را به شکل کتبی و شفاهی به مجلس گفته‌ایم و در عین احترام به مجلس٬ خوب بود ملاحظات تیم مذاکره‌ در نظر گرفته می‌شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، مرضیه افخم صبح امروز درنشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه‌ و دغدغه‌های آنان در حوزه سیاست خارجی و عملکرد وزارت خارجه پاسخ داد.

تشکر از پشتیبانی‌ و اعتماد مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت‌های شب گذشته مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام گفت: لازم است از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده و اعتمادشان تشکر کنم.

وی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های ملت ایران را پشتیبان سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی دانست و درباره روند مذاکرات اظهار داشت: موضوعات مختلف تحت مذاکره است و روند  به شکل بسیار فشرده و سخت دنبال می‌شود. ما بر روی همه موضوعات گفت‌وگو می‌کنیم و اجازه بدهید٬ تا این روند توسط کارشناسان و معاونان و در زمان لازم توسط وزرا ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: خطوط قرمز مشخص شده توسط مقام معظم رهبری بسیار کمک‌کننده هستند و تیم مذاکره‌کننده در همین مسیر با اتکا به رهنمودهای ایشان و مسئولان عالی نظام روند مذاکرات را ادامه می‌دهد.

کاش ملاحظات مذاکره‌کنندگان در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در نظر گرفته می‌شد

افخم در رابطه با اقدام روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصریح کرد: با احترام به نظر مجلس ما دیدگاه‌هایمان را به شکل مکاتبه‌ای و شفاهی به مجلس گفته‌ایم و در عین احترام به مجلس٬ خوب بود ملاحظات تیم مذاکره‌کننده نیز در نظر گرفته می‌شد.

خبرنگاری به نقل از مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد که دولت با طرح مجلس در خصوص مذاکرات مخالف است؛ نظر وزارت خارجه در این‌باره چیست که وی پاسخ داد: چنین نقل قولی را از آقای انصاری نشنیده‌ام و در خصوص این طرح همانطور که بیان کردم٬ متعاقب چنین موضوعی دیدگاهایمان را به شکل کتبی و شفاهی به مجلس انتقال داده‌ایم و این کار را مفید نمی‌دانستیم٬ اما این طرح و رای مجلس است که در صورت تایید توسط شورای نگهبان٬ به قانون تبدیل می‌شود و همه ما تابع قانون خواهیم بود.

پیوستن ظریف به مذاکرات

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه کشورمان چه زمانی به مذاکرات می‌پیوند، گفت : کار کارشناسان و معاونان برای نهایی کردن متون و حل نقاط اختلافی به شکل فشرده‌ای ادامه دارد. زمان قطعی اضافه شدن وزیر امور خارجه به مذاکرات هنوز معلوم و مشخص نیست و این بستگی به روند مذاکرات توسط کارشناسان  و معاونان دارد.

وی افزود: در زمان لازم وزرا به مذاکرات می‌پیوندند و این قبل از پایان زمان ضرب‌الاجل خواهد بود.

احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای مشخص نیست

افخم درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: هنوز پیش‌بینی در این‌باره خیلی زود است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد باید صبر کرد تا مذاکرات به سطح وزرا برسد تا آنها روند مذاکرات و متون تهیه‌شده را مورد بررسی قرار دهند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه اضافه کرد: اینکه تصور کنیم نمی‌شود در همان مدت زمان باقی مانده به توافق رسید امر نادرستی است٬ اما همانطور که گفته‌ایم ما به دنبال توافق خوب هستیم و به همین خاطر در زمان٬ باقی نمی‌مانیم. احتمال تمدید را برخی از رسانه‌ها مطرح کرده‌اند٬ ولی به نظر ما احتمال دستیابی به نتیجه وجود دارد. همچنین باید بگویم در خصوص تمدید باید وزرا تصمیم بگیرند.

توضیحات پیشرفت مذاکرات؛ گام‌های آخر تعیین‌کننده و سخت است

وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات چند درصد پیش رفته٬ بیان کرد: اینکه مذاکرات تا چه حدی پیش رفته از ما عدد و رقم نخواهید و حتی کسانی که قبلاً نیز عدد و رقم بیان می‌کردند٬ امروز از عدد و رقم صحبت نمی‌کنند٬ اما مسیر رو به جلوست هرچند که کند است ولی تلاش‌ها برای پیشرفت ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: گام‌های آخر تعیین‌کننده و بسیار سخت هستند و کار نیز حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده است. امیدواریم این روند به شکل خوبی ادامه یابد.

نگاه وزارت خارجه به تجمع علیه مذاکرات هسته‌ای

افخم درباره برخی از تجمعات علیه مذاکرات هسته‌ای در مراسم بدرقه شهدای غواص عنوان کرد: قبلاً دیده بودید که گروه‌های مختلفی قصد داشتند در حمایت از تیم مذاکره‌کننده تجمعاتی را برگزار کنند و ما ضمن تشکر از آنها، این اقدام را ضروری ندانستیم و خواستیم که اجازه دهند تا مذاکرات در مسیر طبیعی خود جلو برود.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه شهدای غواص را سمبل مقاومت و ایثار دانست و ادامه داد: اینکه عده‌ای در این مراسم سوءاستفاده کردند، اقدام آنها به مذاق ملت و نظام خوش نیامد و امیدوار هستیم این اقدامات تکرار نشود.

وی با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای، پرونده‌ای ملی است٬ یادآور شد: هر چقدر این پرونده به شکل ملی نگاه شود٬ دستاوردهای گران‌بهاتر و ارزشمندتری خواهد داشت و نگاه سیاسی به این پرونده کمک‌کننده نیست.

روابط ایران و کانادا با توجه به مذاکرات

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که با توافق هسته‌ای چه تحولی در روابط ایران و کانادا ایجاد می‌شود٬ که وی پاسخ داد: ما هنوز به هیچ توافقی نرسیده‌ایم و صحبت در رابطه با توافق احتمالی است. فکر می‌کنم همه کشورها توافق دارند که این مذاکرات باید به نتیجه خوبی ختم شود. انتظار داریم با دستیابی به یک توافق خوب٬ ایران بتواند جایگاه خوبی در منطقه داشته باشد و با همه کشورهای دنیا همکاری کنیم و انتظار داریم همه کشورها به این توافق احترام بگذارند.

دیدگاه‌هایمان در مورد مذاکرات را به مجلس ابلاغ کرده‌یم

افخم گفت: فرمایش‌های دیروز رهبری که خطوط قرمز هسته‌ای را بسیار دقیق و روشن و قابل تفکیک است٬ موجب شد بسیاری از مسائل روشن شود.

این مقام ارشد وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کند، اظهار داشت: ممکن است رهنمودهای ایشان با برخی از مفاد مصوبه مجلس تباینی نداشته باشد٬ ولی ما دیدگاه‌هایمان را در این باره به مجلس ابلاغ کرده‌یم. برخی از دیدگاه‌های اعلانی ما متفاوت با نظر مجلس بود که البته اگر این طرح تبدیل به قانون شود٬ ما همه تابع قانون خواهیم بود.

سفر فابیوس به رژیم صهیونیستی

وی درباره سفر اخیر لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه به رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این موضوع جدیدی نیست و مناسبات آنها مربوط به خودشان است و حتی قبلاً نیز برخی هیات‌ها بعد از پایان مذاکرات به سرزمین‌های اشغالی می‌رفتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما از همه هیات‌ها و همه کشورها می‌خواهیم براساس منافع ملی خود عمل کنند، تصریح کرد: خواسته ما این است که تاثیرپذیری از شخصیت‌ها و کشورهای ثالث برای تخریب مذاکرات شکل نگیرد و ما این را اعلام کرده‌ایم و می‌خواهیم این ارتباطات و روند مذاکرات اثر منفی نداشته باشد.

آخرین جزییات تحویل موشک‌های s-300

افخم در پاسخ به این سوال که آخرین تحول صورت گرفته در رابطه با تحویل موشک‌های 300S ابراز داشت: مذاکرات برای تحویل 300S در جریان است که آن مذاکرات با نگاه به ساز و کارهای تحویل این سامانه دفاعی و شکایت ایران صورت می‌گیرد و اجازه بدهید تا این روند ادامه یابد.

تحول روابط ایران و سوریه

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های روز گذشته علی‌اکبر ولایتی مبنی بر اینکه در روزهای آینده شاهد تحول عظیمی در خصوص روابط ایران و سوریه خواهیم بود٬ از رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه پرسید که این تحول چیست و افخم در این باره پاسخ داد: همکاری‌های ایران، سوریه و عراق از گذشته وجود داشته و برخی از ساز وکارهای اجرایی شدن این همکاری‌ها اجرا نشده است. یکی از این ساز و کارها نشست مشترک میان وزرای کشور ایران، عراق و سوریه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری است.

وی اضافه کرد: قرار است نشست 3 جانبه‌ای میان وزرای کشور ایران، عراق و سوریه در بغداد شکل بگیرد. این همکاری‌ها تضمینی برای امنیت و مبارزه با تروریست‌ها و کمک به مشکلات و رفع نگرانی‌های موجود و الگویی برای دیگر کشورها است.

آخرین وضعیت محاکمه دو مامور خاطی عربستانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با آخرین وضعیت محاکمه دو مامور خاطی عربستانی در ماجرای فرودگاه جده نیز یادآور شد: دو جلسه محاکمه خاطیان حادثه فرودگاه جده برگزار شده است. دادستان جده در این رابطه خواستار اشد مجازات شده بود٬ اما هنوز رای نهایی در این رابطه صادر نشده است. خواسته وکیل طرف ایرانی نیز روشن است و ایران نیز خواستار مجازات دو مامور خاطی براساس یک رسیدگی عادلانه است.

افخم با بیان اینکه هنوز حکم نهایی صادر نشده، ابراز داشت: حکم نهایی باید از طریق کانال‌های رسمی به ما ابلاغ شود و مطالب و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای ملاک اعلام نظر ما نیست.

توافقی برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی صورت نگرفته

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در رابطه با برخی از مطالب گفته شده به نقل از مقام‌های استرالیایی مبنی بر توافق با ایران برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی٬ بیان کرد: همانطور که مقام کنسولی ما گفته٬ توافقی برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی صورت نگرفته است. گفت‌وگوهای کنسولی در این رابطه شروع شده و در هفته گذشته مدیرکل امور کنسولی کشورمان به استرالیا سفر کرد و البته پیش از آن وزیر خارجه استرالیا به تهران سفری داشت که در خصوص روابط دو جانبه بود٬ اما در حاشیه آن گفت‌وگویی در این رابطه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ما خواستار رسیدگی به این موضوع براساس قوانین هستیم، تاکید کرد: نمی‌توان هیچ ایرانی را مجبور کرد که محل زندگی‌شان براساس خواسته ما باشد. ما خواستار رفع مشکل آنها هستیم و بنابراین باید گفت‌وگوهای کنسولی ادامه یابد٬ تا راه‌حل‌های لازم دست یافته شود٬ که این راه‌حل‌ها باید با احترام به خواسته آن پناهجویان باشد و در همین رابطه هیاتی از استرالیا برای ادامه گفت وگوها در این رابطه به تهران سفری خواهد داشت.

حملات به عربستان به یمن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با ادامه حملات به عربستان به یمن عنوان کرد: راه حل بحران یمن، راه حلی سیاسی است و راه حل دیگری ندارد و باید آن را به عنوان یک اصل اساسی مد نظر داشت.

افخم با بیان اینکه همه تلاش‌ها باید معطوف برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی باشد، یادآور شد: علیرغم نشست ژنو که نتیجه‌ای نداشت٬ باید تلاش‌ها برای انجام گفت‌وگوها و ادامه مذاکرات باشد. ما خواهان تلاش‌ها برای تنظیم زمان گفت‌وگوهای بعدی هستیم و در این رابطه رایزنی‌هایی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن داشته‌ایم.

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه با ابراز تاسف مبنی بر ادامه حملات به یمن با وجود درخواست‌های متعدد برای توقف آن گفت: انتظار می‌رفت با فرارسیدن ماه رمضان و ابعاد انسانی این مسئله آتش‌بس که حسن نیتی برای آماده کردن گفت‌وگوهاست٬ صورت بگیرد. البته فرصت همچنان باقی است و ما امیدواریم هستیم که این حملات متوقف شود و باید بگویم که ادامه حملات بر علیه مردم روزه‌دار یمن پذیرفتنی نیست.

رایزنی ایران با طالبان برای مبارزه با داعش صحت ندارد

وی درباره برخی از اتهامات مبنی بر رایزنی ایران با طالبان برای مبارزه با داعش اظهار داشت: مواضع اصولی ما روشن است و آن این است که ما اقدامات تروریستی را نمی‌پذیریم و گفت‌وگو با تروریست‌ها با این مواضع اصولی تناقض دارد. محافل رسانه‌ای در این رابطه اخباری منتشر کردند که تایید نشد. مصاحبه سفیر ما در افغانستان با روزنامه وال استیریت ژورنال به چنین مسئله‌ای اشاره دارد. ما خواهان صلح در افغانستان داریم و دولت وحدت ملی توان عبور از موانع مانند عبور از تروریست را دارد و ما نیز آمادگی خود را برای کمک به این دولت اعلام کرده‌ایم.

آخرین اخبار بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تحول در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس نیز یادآور شد: مذاکرات در این باره ادامه دارد اما تحول قابل اعلامی در روند مذاکرات صورت نگرفته است.  

 

 

ادامه دارد ...

کد خبر : ۲۸۵۹۴۹