خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع سراسری فرمانداران:

استانداران، سپاه، دفاتر ائمه جمعه و صداوسیما در انتخابات دخالت نکنند/ مبادا بگویند صندوق‌ها از پیش پر شده است

صندوق‌ رای شفاف مقابل مردم قرارداده شود/ خواب نمی‌بینیم و به فال‌گیر و جن‌گیر هم از ابتدا معتقد نبودیم/ این قدر برچسب تولید نکنید/ قوای دیگر در انتخابات دخالت نکنند/ کسی حق ندارد با سردار جبهه دیپلماتیک با بی‌ادبی سخن بگوید.

رئیس جمهور  با بیان اینکه خواب نمی‌بینیم و به فال‌گیر و جن‌گیر هم معتقد نبودیم، گفت:دولت فعالیت خود را با انجمن‌های تخصصی آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع سراسری فرمانداران کشور که در سالن وزارت کشور برگزار شد، خطاب به مسئولان دستگاه‌های اجرایی گفت: وقتی روی صندلی ریاست، استانداری، فرمانداری و وزارت نشستید، حزب ، جناح، تمایل شخصی، قومی و قومیتی را فراموش کنید و تنها در خدمت کشور و ملت باشید.

رییس جمهوری کشورمان با بیان اینکه همه نهادها برابر رای مردم مسئولند گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را به یاد آوریم که 13 میلیون رای اختلاف نفر اول و دوم بود. در برابر رای 24 خرداد 92 بار سنگین مسئولیتی بر دوش داریم و در انتخابات پیش رو باید به تمام وعده‌ها عمل کنیم.

وی ادامه داد: احساس من این است که دولت توانش را برای اجرای وعده‌ها به کار گرفته٬ اما طبیعی است صد در صد این مساله به دست نیاید٬ ولی جهت‌گیری دولت درست بوده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز بخش خصوصی باید سرمایه خود را آماده کرده، اظهار داشت: حتی سرمایه‌داران و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج یا خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری ابراز تمایل می‌کنند و یعنی راه دولت درست بوده است.

روحانی با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی در سال‌های اخیر تصریح کرد: اینکه مردم با حرص و ولع ندارند جنس را در پستو و انبار کنند؛ یعنی دولت مسیر درستی را پیموده است. اینکه صف طولانی تحقیرکننده در تهران و شهرستان‌ها نداریم، اینکه عده‌ای آزادانه به راحتی و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند یعنی به دولت اعتماد کرده است و دولت انتقادپذیر است.

رئیس جمهور افزود: هیچ قوه‌ای نیست که مردم بدون لکنت زبان نقد کنند، شما مجلس را در نظر بگیرید کسی از مجلس انتقاد نمی‌کند می‌پرسند چه طوری؟ از کجا؟ از کدام قسمت مجلس؟ یا قوه قضاییه را در نظر بگیرید می‌گویند بگذارید زندگی کنیم اما تا اسم انتقاد از دولت می‌آید زبان‌ها باز می‌شود. گل از گلشان شکفته می‌شود. این یعنی مسیر دولت درست بوده و باید از ما انتقاد شود٬ چراکه ما دارای عصمت نیستیم و باید نقد شویم.

وی با بیان اینکه خواب نمی‌بینیم و به فال‌گیر و جن‌گیر هم از ابتدا معتقد نبودیم، خاطرنشان کرد: دولت از آ‌غاز به کار فعالیتش را با انجمن‌های تخصصی آغاز کرده و در جمع تخصصی کار می‌کند. بارها در همین جمع‌ها٬ نظر من کنار گذاشته شد. همین الان هم معتقدم آن نظر درست بوده و عده‌ای هم به من می‌گویند نظر شما درست بوده٬ اما در جمع کارشناسی کنار گذاشته شد. چراکه مبنای ما مشورت با صاحب‌نظران است. زیرا دولت مال شخصی من نیست، مال مردم است. اگر مال شخصی من بود٬ تخلف راحت بود.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: ‌اینها حق‌الناسی است که رهبر برای انتخابات فرمودند. البته فقط مربوط به انتخابات هم نیست. اگر تصمیمی می‌گیریم٬ جمع وزرا تصمیم  می‌گیرد٬ چراکه هر تصمیم حق‌الناس است.

روحانی با طرح این سوال که یک واحد درصد تورم بالا رفتن یعنی چه، ابراز داشت: این یک درصد در مال مردم تاثیر می‌گذارد. ما در سال 92-91 چیزی حدود 9 درصد رشد منفی داشتیم. 6.8 درصد مربوط به سال 91 و 1.9 درصد مربوط به سال 92؛ یعنی حدود 9 درصد که این بدین معناست که هر کس 100 تومان در جیب او بوده، دولت 9 تومان ‌آن را برداشت و این یعنی ما از ثروت مردم کاستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در تمام تصمیم‌گیری‌ها باید کل ملت ایران و زندگی ‌آنها پیش روی دولت باشد. از استانداران، فرمانداران و هیات دولت درخواست کرد مسیر ثبات اقتصادی را با آرامش همراه کنند و مردم تشویق به سرمایه‌گذاری شوند.

وی با یادآوری اینکه اگر گروهی بخواهند به امید مردم به آینده لطمه بزنند٬ قابل گذشت نیست، بیان کرد: خالق نشاط و لبخند خود مردم هستند. چه نعمتی بالاتر از اینکه یک استاندار یا وزیر در خیابان چهره بشاش مردم را ببیند. این بالاترین لطف الهی است.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه وظیفه دولت خوشحال کردن مردم است٬ تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان جمع دولت این است که باری از دوش مردم برداریم؛  البته راه طولانی در پیش است.

روحانی به مسئله هسته‌ای اشاره و این پرسش را مطرح کرد که چرا در زمینه هسته‌ای دولت با این همه تلاش گاهی زخم زبان‌های بسیار زشتی را تحمل کرده و گفت: این تحمل به این دلیل است توفیق یا عدم توفیق مذاکرات هسته‌ای به زندگی مردم، بازار، پول و ارزش پول ملی وابسته است. پس همه چیز باید مد نظر باشد.

رئیس دولت یازدهم افزود: عامل این ثباتی که امروز در کشور است٬ این تصور مردم است که دولت و دستگاه اجرایی افراد صاحب‌نظر، متدین و عاقلی هستند که برای آینده کشور تصمیم می‌گیرند (امیدوارم این نظر مردم درست باشد.) البته حالا خداوند نعمت نازل کرده و همه متخصص امنیت ملی و حقوق شده‌‌اند و هر کسی مسائل ملی را مطرح می‌کند و جامعه که همیشه سیاسی بوده، سیاسی‌تر شده است.

وی با این درخواست کرد که مردم دروغ نگویید٬ چراکه این دروغ امروز و فردا آشکار می‌شود و تاکید بر این نکته که به امانت مردم خیانت نکنید٬ گفت: اگر امروز و فردا خیانت به مردم آشکار نشود٬ روزی آشکار می‌شود٬ بنابراین با راستگویی با مردم سخن بگویید.

رئیس جمهور گفت: چه کسی حق دارد با سردار جبهه دیپلماتیک با بی‌ادبی سخن بگوید. این زبان زشت و بد از کجا آمده است؟ همه مومنان و مردم ایران عزیزند و باید محترم شمرده شوند مخصوصا آنها که بیشتر خدمت می‌کنند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی گفت: بگذارید مذاکرات تمام شود٬ آنگاه برای مردم شرح می‌دهیم که اینها چه کشیده‌اند؛ چه سختی‌هایی که به جان خریده‌اند. خیلی از شما در جبهه بوده‌اید من هم لیاقت داشتم و گاهی در جبهه بودم. خیلی از شما مذاکرات را می‌شناسید؛ گاهی مذاکرات با قدرت های جهانی سخت تر از شب عملیات در میدان جنگ است٬ چون آنجا یا زنده می‌مانید که افتخار است یا کشته می‌شوید که افتخاری بالاتر است. اما اینجا اگر شکست بخورید٬ یک ندامت تاریخی است و اگر پیروز شوید عده‌ای زخم زبان می‌زنند.

وی ادامه داد: چرا عده‌ای وقتی می‌بینند دولت با تدبیر مذاکرات را پیش می‌برد٬ زخم زبان می‌زنند در حالی که باید آثار این وحدت را در فرهنگ و زندگی مردم ببینیم. نمی‌دانم عده‌ای این حنظل را از کجا آ‌وردند. اینها از لبخند مردم می‌ترسند.

روحانی با بیان اینکه بگذارید کام مردم شیرین باشد٬ تصریح کرد:  هسته‌ای مساله این جناح و آن جناح٬ یا این حزب و آن حزب، یا این قوه و آن قوه نیست، هسته‌ای مساله ملی است. بارش بر دوش نظام است و نظام قدم به قدم جلو می‌رود تا به هدف برسد.

رئیس کابینه یازدهم گفت: می‌گویند اسرار کشور باید محفوظ بماند. خب کسی شک ندارد. حالا رهبر انقلاب نصیحت می‌کنند٬ چون رهبر هستند. اما عده‌ای می ‌آیند و نصیحت‌هایی می‌کنند که روشن است. می‌گویند دولت وقتی تشنه شدی حواست باشد باید آب بخوری. می‌گویند دولت حواست باشد برای تنفس اکسیژن لازم دارید. والله ما هم این را می دانیم. افرادی که امروز مسئولیت مذاکره را بر عهده دارند٬ اگر از لحاظ فناوری و حقوقی بهترین‌ها نباشند، در سطح بالای تخصص هستند.

وی ادامه داد: نقد ایرادی ندارد، نقد را مطرح کنید٬ اما بدانید مردم در این انتخابات به این امر مهم رای داده‌اند که اقتصاد و زندگی مردم همراه با سانتریفیوژ باید بچرخد. این رای مردم است. ما بر مبنای  آرای مردم و چارچوب‌های مد نظر نظام و خطوط قرمز که تیم هسته‌ای هم می‌داند و هم بلد است چگونه حرف بزند و در مسیر درست حرکت می‌کند.

روحانی تصریح کرد: در یک کارزار بین‌المللی تیم مذاکره‌کننده باید امیدش بعد از خدا به ملت بزرگ باشد که این ملت بزرگ ایران است که پشتیبان تیم هسته‌ای ماست. به نظر من همان‌ها که گاهی جور دیگر حرف می‌زنند٬ هم پشتیبان هستند، همه پشتیبانند تا این را ثابت کنیم که فعالیت هسته ای ایران صلح‌آمیز است. تا ثابت کنیم آنچه در فناوری هسته‌ای است، علیرغم تبلیغ بدخواهان نه تنها به نفع ایران که به نفع کشورهای همسایه و کل منطقه است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ملت آنقدر توان دارد که پای میز مذاکره در برابر جهان حقوق خود را به کرسی بنشاند و تحریم‌های ظالمانه را از روی دوش مردم بردارد. در این راه متحد و منسجم حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گفته‌اند امسال سال سیاست داخلی است٬ افزود: من می‌گویم امسال سال سیاست خارجی هم هست، سال رونق اقتصادی، همدلی، اتحاد، همزبانی و انسجام ملت ایران در برابر یک امتحان و تجربه بزرگ هم هست.

روحانی به مساله انتخابات اشاره کرد و تصریح کرد: اگر این جناح و آن جناح پیروز شود٬ مهم نیست، مهم این است که انتخابات دقیق باشد٬ اگر انتخابات با دقت و حفظ رای مردم و حق‌الناس برگزار نشود٬ ما شکست خورده‌ایم. پیروزی دولت برگزاری یک انتخابات پرشور، رقابتی و سالم است.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: هیچ جناحی قابل حذف نیست، نه اینوری نه آن وری و نه وسطی‌ها. خواب این را ببینند که بخواهند جناحی را حذف کنند چراکه این جناح‌ها ریشه‌های علمی و تاریخی دارند.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: ممکن است اسم و تابلوی گروه‌ها عوض شود٬ اما احزاب و جناح‌ها از بین نمی‌رود.

روحانی با اشاره به اینکه ایران٬ ملت متکثر و متنوعی است٬ گفت: این کشور شبیه بعضی کشورهای شرق دور نیست که به صورت پادگانی اداره شود. نظرات مختلف در جامعه ایران مطرح می شود و ما جامعه‌ای متکثر و آزاد داریم.

وی افزود: در این جامعه تفکر آزاد است و اتفاقا اگر مجلسی داشته باشیم که همه از یک جناح باشند٬ اصلا خوب نیست. حال اگر یک جناح اکثریت پیدا کند٬ تابع نظرات مردم بوده و طبیعی است.

روحانی افزود: نکته دیگری که درباره انتخابات وجود دارد٬ این است که انتخابات بدون رقابت امکان‌پذیر نیست. انتخاب٬ اجباری بین چند چیز انتخابات نیست و دستور است. در واقع انتخابات غیر آزاد انتخابات نیست. اگر انتخابات به معنی واقعی کلمه یعنی رقابت باشد٬ همه باید شرایط برگزاری انتخابات آزاد را فراهم کنیم.

روحانی با تاکید براینکه با این تفکر مخالفیم که این فرد باید در این شهر نباشد یا سخنرانی نکند٬ گفت: این قدر برچسب تولید نکنید. چطور می‌خواهید جمهوری اسلامی ایران را الگوی کشورهای دیگر قرار دهید؟ اگر گروهی قانونی نیست که هیچ؛ اما اگر قانونی است باید بگذاریم فعالیت کند.

رئیس جمهور افزود: دولت در انتخابات به عنوان حامی یک گروه به هیچ عنوان وارد عرصه نخواهد شد٬ چرا که دولت حزب و جناح نیست و مجری برگزاری انتخابات است.

روحانی افزود: دولت باید خود را از رقابت کنار بکشد٬ اما این به آن معنا نیست که شبه دولتی‌ها در انتخابات بیایند یا جمع‌های قدرتمند دیگر یا قوای دیگر حق داشته باشند در انتخابات دخالت کنند.

رئیس جمهور افزود: در ماجرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که اسفندماه امسال برگزار می‌شود٬ رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی کشور وارد انتخابات خواهد شد و پاسدار حقوق ملت و قانون اساسی و اخلاق و دیانت خواهد بود.

روحانی افزود: نکند به خاطر انتخابات دینمان را بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری جایگاه مهم و رفیعی دارد که باید مردم در آن بیایند و اصلح را انتخاب کنند٬ خطاب به فرمانداران تاکید کرد: مبادا در شهرستان‌ها به سمع و گوش کسی بخورد که دولت،‌ سپاه، ارتش، ‌صدا وسیما،‌ فرماندار و استاندار یا دفتر امام جمعه طرفدار یک کاندیداست. همه مسئولان رده بالای کشور و مقام‌های مسئول که مسئولیت فراجناحی دارند٬ نباید کاری کنند که این تهمت به آنها زده شود. انتخابات شفاف و رقابتی یعنی مردم مطمئن باشند٬ رای آنها به عنوان حق الناس در وزارت کشور امانتداری می‌شود تا به نتیجه برسد.

روحانی معیار رد صلاحیت و عدم صلاحیت نامزدها را در چارچوب قانون و بر اساس و معیارهای قانونی خواند و گفت: نباید به هیچ وجه در انتخابات به شایعه‌ها و اتهام‌ها توجه کنیم٬ اتهام‌های افراد باید در دادگاه صالحه ثبت شود و فرد به متهم از خود دفاع کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما صلاحیت‌سنج نداریم٬ گفت: طبق قانون و معیارهای قانونی باید با مسئله صلاحیت‌ها برخورد شود.

روحانی خطاب به همه استانداران و فرمانداران گفت: به شما به صراحت تاکید می‌کنم که در برابر هیچ حزب و گروه و جناح و فشاری مرعوب نشوید و البته در برابر آنها نیز مفتون نشوید.

رئیس جمهور با تاکید برا ینکه در انتخابات باید عدالت باشد٬ گفت: عدالت یعنی فرصت برابر برای همه.

وی افزود: امکانات دولتی و پول دولتی و مکان برای سخنرانی اگر قرار است به نامزدها تعلق بگیرد٬ باید به همه تعلق بگیرد تا کسی احساس ظلم نکند.

روحانی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی حضور مردم پای صندوق‌های رای است٬ گفت: یکی از نعمت‌های فراوانی که امام برای ملت ایران آورده اند٬ صندوق‌های رای بود.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: البته پیش از این هم صندوق‌های رای بود و انتخابات برگزار می‌شد٬ اما انتخابات تشریفاتی و دستوری بود.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه انتخابات مبنای مشروعیت دینی است٬ گفت: پیش از اینکه کشورهای غربی دموکراسی را بیاورند٬ در قرآن به مسئله شوراها اشاره شده.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: نباید طوری رفتار کنیم که سوء‌ظن بوجود بیاید.

رییس کابینه یازدهم با تاکید بر اینکه باید صندوق‌های پلاستیکی شفاف در مقابل مردم قرارداده شود تا همه داخل آن را ببینند و کسی نگوید یک سوم صندوق‌ها از پیش پر شده٬ گفت: کاری نکنید به شما تهمت بزنند و حتی اگر امکان دارد شمارش آراء جایی باشد که مردم بتوانند آن را ببینند.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی کارها ممکن است هزینه‌هایی هم داشته باشد٬ اما ارزشش را دارد که انتخابات شفاف برگزار شود و ان‌شاء‌الله نتیجه کار به شکلی باشد که در دنیا و آخرت پاسخگوی آن باشیم.

کد خبر : ۲۸۰۴۱۷