خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در مجمع عمومی خانه احزاب:

هنوز رعایت قانون را نهادینه نکرده‌ایم/ عضو افتخاری خانه احزاب می‌شوم

وزیر کشور گفت: بعد از گذشت ۱۰۰ سال نتوانستیم رعایت قانون را نهادینه کنیم. امروز باید احزاب پرچمدار قانونگرایی در کشور باشند و به قانون گردن نهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در مجمع عمومی، فوق‌العاده و عادی خانه احزاب که امروز صبح در وزارت کشور برگزار شد، گفت: تلاقی این جلسه را با ماه شعبان باید به فال نیک بگیریم و امیدوارم خیر و برکت این ماه نیز شامل این جلسه شود.

وی ادامه داد: قرار بود این جلسه خیلی زود‌تر از این زمان‌ها تشکیل شود که به نظر من تاخیر بسیاری بین آن افتاد و تقریباً ۲۱ ماه طول کشید. اما وزارت کشور همه تلاش خودش را انجام داد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: آقای مقیمی نیز هنگامی که متصدی امور معاونت سیاسی شدند یکی از اولویت‌های کار خود را بازگشایی خانه‌احزاب قرار دادند که امروز شاهد رسیدن به این مرحله هستیم و امیدوارم بعد از این جلسه، گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شود.

وزیر کشور درباره سیاست دولت تدبیر و امید نیز بیان کرد: دولت تدبیر و امید تقویت احزاب را در دستور کار خود قرار داده است؛ زیرا آنها را یکی از پایه‌های دموکراسی می‌داند. امیدوارم کار حزبی به قوت خود ادامه پیدا کند و نیرو‌ها و ساختارهای متشکل جمع شوند تا مردم با نظرات و تفکرات گوناگون آشنا گردند چراکه این مسئله به نفع همه مردم است و به پاسخگویی و همگرایی بیشتر می‌انجامد.

وی افزود: این تجربه‌ای است که همه کشور‌ها در دنیا آن را ادامه داده‌اند و ما باید از تجربه‌های نامناسب گذشته به دور باشیم.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: اساس کار احزاب در دو مقوله مشارکت و قانون است و ما هم باید در این دو مسیر حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: مردم و مشارکت آنها پایه قدرت در دموکراسی است و در گردش قدرت نیز موثر هستند و این موضوع باید باعث جلب اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی شود. احزاب باید با توجه به این جلب اعتماد و سرمایه‌ها به کار خود ادامه دهند، وگرنه اگر حزب و تشکلی در چارچوب قانون باشد، اما رضایت، سرمایه و اعتماد مردمی را نداشته باشد، نمی‌تواند موثر عمل کند.

وی گفت: در ‌‌نهایت باید فعالیت احزاب به رضایتمندی و جلب اعتماد مردم ختم شود که این دو مسیر دارد؛ مسیر پوپولیستی یا عاقلانه و مدبرانه. ممکن است روش پوپولیستی در کوتاه‌مدت جواب دهد اما در درازمدت نمی‌تواند موثر باشد. بنابراین ما امروز باید روش بهتر؛ یعنی عاقلانه و مدبرانه را روش کار خود قرار دهیم. چون حتماً بسیار ماندگار‌تر است و باعث می‌شود احزاب تاثیرگذاری بیشتری داشته و شرایط برای آنها فراهم‌تر گردد.

وزیر کشور تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی شاهد بودیم احزاب فعالیت‌های گوناگونی را در مسیر جذب مردم داشته‌اند و امروز مردم به یک جمع‌بندی در خصوص آن‌ها رسیدند و امیدوارم این موضوع به مشارکت بیشتر مردم بینجامد و همیشه رضایت خدا را در کار‌ها مدنظر قرار دهیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ سال است که از مشروطیت می‌گذرد و همچنان ما با مسئله بی‌قانونی در کشور مواجه هستیم، گفت: اگر امروز کسی روزنامه و نشریات را ورق بزند در مقایسه این روزنامه‌ها با زمان مشروطیت متوجه می‌شود که همچنان نابسامانی‌هایی در حوزه عدم رعایت قانون در عرصه‌های دولتی و عمومی وجود دارد، یعنی ما بعد از گذشت ۱۰۰ سال نتوانستیم رعایت قانون را نهادینه کنیم. بنابراین امروز باید احزاب ما پرچم‌دار قانون‌گرایی در کشور باشند و همه باید به قانون گردن نهند.

رحمانی‌فضلی گفت: قانونگرایی باید محور توجه احزاب و خانه‌احزاب قرار گیرد. زیرا که بیشترین مسائل آنها امروز صنفی و حقوقی است. وزارت کشور تعهد می‌دهد آنچه که در توان خود دارد در حمایت از احزاب و تشکل‌ها در این دو بعد انجام دهد و در حوزه قانونگرایی من با هیچ کسی تعارف ندارم.

وزیر کشور با اشاره به تحولات کنونی منطقه و کشور گفت: ما در منطقه مسائلی را مشاهده می‌کنیم و در داخل کشور نیز امروز دو انتخابات مهم را پیش‌رو داریم؛ همه باید قانون و منافع ملی را مدنظر قرار دهند و همدلی و همزبانی باید ده‌چندان شود.

وی درباره شرایط منطقه‌ای نیز تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند شرایط به وجود آمده در منطقه امنیتی است و باید آن‌ها را امنیتی تعریف کنیم، اما باید بدانیم این مسائل پایه اجتماعی دارند و سه بعد فقر، جهل و تعصب جمع می‌شوند که باعث این جریانات فرقه‌گرایی در منطقه شده‌اند.

رحمانی‌فضلی افزود: فقر و عدم آگاهی باعث شده برخی با فریب‌کاری رسانه‌ای فریب بخورند و تعصب نیز منجر شده اینگونه مسائل را رقم بزنند.

وزیر کشور تاکید کرد: ما باید بدانیم همه این مسائل در یک نقطه جمع می‌شوند و آن مقابله با جمهوری اسلامی است. بنابراین آنچه که امروز مهم است، این است که این مسائل چگونه مدیریت می‌شوند؛ زیرا که آینده منطقه هنوز مشخص نیست.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: آنچه که می‌تواند ما را امروز در این عرصه موفق کند، این است که چقدر در داخل بتوانیم با همدلی و همزبانی، استحکام و اثرگذاری را به وجود بیاوریم. در این مسیر گروه‌ها و احزاب نقش بسیار مهمی را دارند.

وی گفت: قطعاً فعالیت احزاب و رقابت‌ها نشاط را برای دموکراسی می‌آورند، اما باید بدانیم این رقابت‌ها نباید به درگیری و دشمنی‌ها تبدیل شود، بلکه همه باید در چارچوب اخلاق و قانون حرکت کنیم.

وزیر کشور در پایان گفت: قطعاً خانه احزاب باید فعالیت صنفی داشته باشد و من در اینجا از آقایان تقاضا می‌کنم اگر قرار است افراد غیرعلمی عضو این تشکل و این شورا باشند، این بنده را نیز به عنوان عضو افتخاری بپذیرند.

کد خبر : ۲۷۸۵۸۵