خبرگزاری کار ایران

فواد معصوم در نشست خبری مشترک با روحانی:

قدردان حمایت‌های ایران در مبارزه تروریسم هستیم

رئیس جمهور عراق گفت: از ایران به دلیل حمایت از ملت عراق در مبارزه با تروریسم تشکر می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فواد معصوم رئیس جمهور عراق در نشست خبری مشترک با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ضمن تشکر از رئیس جمهور ایران به دلیل کمک‌های ارزشمندی که از روز اول برای مبارزه با داعش به عراق داشت گفت: این کمک‌ها از سلاح و وسایل امدادرسانی و نیروی انسانی را برای حمایت از ملت عراق شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه داعش نه تنها برای ملت عراق بلکه برای کل ملت‌های منطقه یک تهدید است٬ گفت: داعش هیچ طایفه‌ای را از ملت عراق باقی نگذاشت٬ مگر آنکه علیه آنها اعلام جنگ کرد٬ برای همین از ایران به دلیل حمایت از ملت عراق در مبارزه با تروریسم تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور عراق خاطر نشان کرد: مبارزه علیه داعش رفته رفته گسترش پیدا کرد٬ به گونه‌ای که امروز نه تنها ارتش عراق٬ بلکه بسیج مردمی و افراد پیشمرگه نیز با روحیه‌ای واحد علیه داعش می‌جنگند. به طور کلی از همه حمایت‌هایی که از کلیه طرف‌ها و کشورهای مختلف برای مبارزه با داعش از ما به عمل آمد٬ قدردان هستیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، ‌صنایع احداث راه‌ها و خدمات درمانی دارد٬ گفت: تلاش می‌کنیم که از تجربه‌های ایران در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

فواد معصوم افزود: درخصوص بیابان‌زایی در جنوب عراق و به موازات آن در جمهوری اسلامی ایران و عربستان لازم است برای همکاری گسترده کشورهای مختلف برای جلوگیری از پیشروی بیابان‌ها تلاش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مایل هستیم برای از میان برداشتن پسماندهای موجود در اروند رود٬ میان دو کشور ایران و عراق همکاری بیشتری داشته باشیم.

رئیس جمهور عراق یادآور شد: در مذاکرات انجام شده بین دو کشور٬ ما در خصوص مسیر خطوط نفت و گاز ایران به عراق و راه آهن دو کشور و احداث برزگراه‌ها٬ برای تسهیل تجارت و همکاری اقتصادی و جابجایی روان‌تر افراد میان ایران و عراق صحبت‌هایی انجام دادیم و ان‌شالله به زودی شاهد ایجاد راه آهن میان دو کشور خواهیم بود.

فواد معصوم با بیان اینکه در خصوص موضوعات سیاسی طرفین در بسیاری از موارد اتفاق نظر داشتند٬ گفت: در این موضوعات٬ دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک بود٬ به ویژه در مورد حفظ دو کشور و منطقه در قبال دخالت‌های خارجی تفاهم وجود داشت.

وی با اشاره به مسئله سوریه گفت: در مورد بحران سوریه نمی‌توان موضوع را به این واگذار کرد که تروریست‌ها سرانجام بتوانند در سوریه حاکمیت را به دست گیرند٬ همانطور که ما در حال حاضر علیه تروریسم در عراق می‌جنگیم٬ اولویت اول در سوریه نیز جنگ علیه تروریسم است.

رئیس جمهور عراق در مورد بحران یمن نیز تاکید کرد: ما از روز اول بر این نظر بودیم که نباید در یمن دخالت نظامی صورت گیرد٬ بلکه باید روی گفت‌وگو میان طرف‌های سیاسی مختلف تمرکز کرد٬ چرا که در جنگ در کشور یمن به ایجاد شکاف در میان اقشار مختلف مردم یمن منجر خواهد شد.

فواد معصوم در ادامه به مذاکرات بین ایران و کشورهای ۱+۵ اشاره کرد و گفت: وقتی این مذاکرات به نتیجه برسد٬ به نفع دوستداران صلح و امنیت در منطقه خواهد بود و هیچ نیازی نیست که از این توافق احساس خطر کنیم.

رئیس جمهور عراق در پایان از رئیس جمهور و ملت برادر و دوست ایران تشکر کرد.

کد خبر : ۲۷۶۹۵۴