خبرگزاری کار ایران

استقبال فراکسیون حج و زیارت مجلس از اقدام وزارت ارشاد در لغو عمره

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی اقدام وزارت ارشاد را در لغو موقت عمره قابل تقدیر عنوان کرد و از اعلام آمادگی مجلس در تصویب قوانین دو فوریتی جهت جلوگیری از تخلفات مجدد سعودی ها خبر داد.

به گزارش ایلنا،‌ مهرداد بذرپاش با اشاره به حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: مدت‌ها است برخوردهای ناشایستی از سوی مسوولان سعودی با زایران ایرانی و روحانیون عمره صورت می‌گیرد که نمونه بارز آن واقعه اسفناک اخیر بود که در فرودگاه جده اتفاق افتاد و باعث ناراحتی و دردمندی همگان شد که نمی‌توان بی تفاوت از کنار آن گذشت.

نماینده تهران با بیان اینکه در تاریخ از اتفاقی که در فرودگاه جده افتاد به عنوان یک اتفاق ننگین یاد خواهد شد، عنوان کرد: پذیرش تصادفی بودن این اتفاق سخت است؛ از این رو مسایلی مانند عدم صدور ویزا، معطلی عمدی در فرودگاه و برخورد ناشایست با زایران و روحانیون کاروان ها، همه و همه نیازمند اقدام جدی از سوی مسوولان ایرانی است.

وی با اشاره به این مطلب که فراکسیون حج و زیارت نیز پیش از این موضع خود را برخورد جدی دولت با این قضیه اعلام کرده، یادآور شد: موضع مجلس در جلسات مشترک با مسوولان سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخورد قاطع و تجدید نظر در اعزام عمره گزاران تا حل و فصل نهایی رفتار ناشایست طرف سعودی و نیز اقدام دولت برای پیگیری شکایت بین المللی به منظوراحقاق حق و جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی بوده است.

بذرپاش تصریح کرد: همچنین مقرر شد که در صورت نیاز به قانونی در این زمینه، مجلس با دو فوریت آن را تصویب کند که البته امروز با خبر شدیم دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور تعلیق اعزام به حج عمره را صادر کرده اند که جای قدردانی دارد و در این رابطه از دولت تشکر می کنیم.

وی افزود: در این موضوع نه تنها کمیسیون فرهنگی و فراکسیون حج و زیارت بلکه تمام مجلس تا معرفی خاطیان و عذرخواهی رسمی طرف سعودی و حل شدن این مشکلات یعنی رفع ایجاد مزاحمت ها و سخت گیری برای زایران ایرانی از اقدامات سنجیده و انقلابی دولت حمایت می کند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگرپیگیری موضوع برخوردهای ناشایست طرف سعودی نیاز به هر نوع قانونی با جنبه ایجابی و یا بازدارنده باشد، مجلس شورای اسلامی آماده همکاری خواهد بود، گفت: مجلس این آمادگی را دارد تا با دو فوریت آماده تصویب قوانین لازم در این زمینه باشد چرا که لازم است حیثیت و آبروی زایران در درجه اول اولویت های مقامات مسوول باشد؛ ضمن اینکه نباید برای به جای آوردن یک عمل مستحب آبروی یک فرد مسلمان به مخاطره بیفتد.

کد خبر : ۲۷۰۱۰۶