خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران:

به حرف‌ تیم مذاکره کننده استناد کنیم٬ نه حرف دشمنان/ مذاکرات٬ مسئله‌ جناحی نیست

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه رهبری گفتند به تیم مذاکره کننده اعتماد دارم و صالح هستند٬ گفت: جا دارد در صحبتمان به گفتار آن‌ها استناد کنیم٬ نه اینکه گفتار دشمنان را محور قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ولادت امام راحل گفت: امام راحل نقش بسیار زیادی در بیداری اسلامی در جهان داشته است که از خداوند متعال برای ایشان علو درجات را خواستاریم. 

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری گفت: امسال را ایشان سال همدلی و همزبانی ملت و دولت معرفی کرده‌اند. این نامگذاری‌ها حاصل کار کار‌شناسی گسترده است و خود ایشان در ابتدای سال به شرح توضیح آن می‌پردازد. 

خاتمی اضافه کرد: صدا و سیما باید به رهنمود‌های اول سال مقام معظم رهبری بسیار توجه کنند زیرا که این رهنمود‌ها بسیار استراتژیک هستند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: در این خطبه می‌خواهم به سه مسئله هسته‌ای، حمله عربستان به یمن٬ و رفتار زشت سعودی‌ها در فرودگاه جده بپردازم. در مسئله هسته‌ای رهنمودهای دیروز مقام معظم رهبری بسیار روشنگرانه بود و موضع نظام به صورت شفاف توسط ایشان بیان گردید. لذا باید خدا را شاکر باشیم که امر امت به دست چنین فقیهی اداره می‌شود و کشور امروز با حکمت و دین در حال اداره می‌باشد. 

خاتمی تصریح کرد: نکته اول در رابطه با این مسئله که باید آن را عرض کنم که رهبری گفتند من نسبت به بیانیه اخیر هیچ گونه موضوع مخالف و موافقی ندارم زیرا هنوز چیزی اتفاق نیفتاده و این تبلیغ‌ها را درست نمی‌دانم و تیم مذاکره کننده باید مواظب باشند که این مسائل به ادامه مذاکرات ضربه نزد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان کرد: نکته دومی که باید بگویم و رهبری برای چندمین بار به آن تاکید کردند٬ این است که ایشان گفتند به تیم مذاکره کننده اعتماد دارم و آن‌ها صالح هستند و جا دارد که ما در صحبت‌هایمان به گفتار و رفتار آن‌ها استناد کنیم٬ نه گفتار و رفتار دشمنان را محور قرار دهیم چراکه محور قرار دادن گفتار دشمنان کار نادرستی است. 

وی گفت: نکته سوم آن است که در مسئله هسته‌ای مقام معظم رهبری فقط خطوط کلان را مشخص می‌کند و در جریان ریزه کاری‌ها نیستند و آن را به مسئولان و اگذار کردند بنابراین این صحبت درستی نیست که بگوییم رهبری در جزئیات مسائل هستند بلکه آقا فقط کلیاتی را مشخص کرده‌اند. 

سید احمد خاتمی درباره نکته چهارم گفت: موضوع بسیار مهمی که در اینجا قرار دارد این است که نباید این بیانیه دستمایه توافق‌های بعدی قرار گیرد و ما بابد به این مسئله بسیار مهم توجه کنیم و اجازه اظهار نظر منصفانه و منطقی را به منتقدان بدهیم و جا دارد منتقدان نیز واقعیات را در این مسئله مد نظر قرار دهند. 

وی افزود: در این رابطه مسئولان نیز باید منطقی جواب منتقدان را بدهند و از هر گونه تحقیر و فحش اینچنینی که منتقدان همسو با اسرائیل هستند دوری کنند که این مسئله خلاف حکمت است و در این فضا جا دارد مطالب روشن شود٬ شاید تاثیری در مذاکرات داشته باشد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران به مخالفان و موافقان گفت: در صحبت های خود طبقه بندی را رعایت کنید. گاهی دیده می‌شود طبقه بندی مسائل رعایت نمی‌شود٬ هر چند مردم ما محرم هستند٬ ولی ممکن است ما صحبت هایی را برای محرمان بکنیم اما به گوش نامحرمان برسد و منافع ملی به خطر بیفتد. 

سید احمد خاتمی خاطر نشان کرد: رهبری در صحبت‌های خود همیشه یک دغدغه را بیان کرده‌اند که ما به طرف مقابل خود به هیچ وجه اعتماد نداریم٬ زیرا هنوز جوهر بیانیه خشک نشده٬ اتحادیه اروپا صحبت از تحریم‌های جدید می‌کنند. زیرا آن‌ها به کمترین قرار اخلاقی نیز پایبند نیستند. 

وی افزود: اینها دشمن هستند و مطلقا قابل اعتماد نیستند و بعد از سی و شش سال ملت ما با قدرت می‌گوید مرگ بر آمریکا. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نکته بعد آن است که مقام معظم رهبری بار‌ها گفته‌اند؛ در هر گونه توافق٬ همان روز اول باید همه تحریم‌ها یکجا لغو شود و حرف‌هایی که صحبت از شش ماه و یکسال و راست آزمایی می‌کنند٬ به هیچ وجه مورد قبول نیست و مذاکره کنندگان و ملت ما زیر بار این حرف‌ها نخواهند رفت. 

خاتمی در نکته بعد تاکید کرد: مذاکره با آمریکا فقط در موضوع هسته‌ای است و به هیچ وجه موضوع نظامی ما جز مذاکره نیست و قدرت وتوسعه نظامی ما هیچ‌گاه کاسته نخواهد شد و سلاح‌های نظامی ما در جهت بازدارندگی است و ما آن را حق خود می‌دانیم. 

وی درباره حمایت از مظلومان عالم نیز گفت: این نوع حمایت‌ها جز ماهیت انقلاب اسلامی است و ما هیچ‌گاه از آن‌ها دست برنخواهیم داشت٬ زیرا اگر دست برداریم انقلاب هویت خودش را از دست می‌دهد. 

خاتمی گفت: نکته بعد که باید به آن اشاره کنم؛ این است که تیم مذاکره کننده مواظب واژه‌ها باشد٬ نکند واژه‌های کش‌دار یا تاویل دار استفاده شود٬ همه چیز باید شفاف وروشن باشد. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نکته دیگر در مسئله هسته‌ای این است که مذاکرات ما نباید باعث ا ختلاف در کشور باشد و همه باید بدانند این مسئله٬ مسئله همه قواست و موضوعی فراقوایی است و سیاسی و جناحی نیست و نباید مایه اختلاف باشد. 

وی تصریح کرد: در این رابطه هیچ کس حق ندارد از این مسائل سوء‌استفاده جناحی و فردی بکند و با توجه به نزدیک شدن انتخابات٬ موافقان و مخالفان نباید این مسئله را دستمایه سوء استفاده قرار دهند.

خاتمی در ادامه درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند این مذاکرات صرفا درباره مسائل هسته‌ای است و در هیچ عرصه دیگری نیست. ایشان تاکید کردند مسئله رابطه با آمریکا در این مذاکرات مطرح نیست و هنوز آمریکا شیطان بزرگ است. البته ممکن است بعد از این مذاکرات و مشاهده رفتار آمریکا تصمیم دیگری گرفته شود٬ اما آنچه که تا کنون در مذاکرات از آمریکا شاهد بودیم، آن بود که این کشور نمره خوبی نکرده است. 

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به مسائل یمن اشاره کردند و گفتند سه نکته درباره جنایات رخ داده در یمن وجود دارد؛ اول اینکه جنس انقلاب یمن از جنس انقلاب اسلامی است و شعارهای مردم انقلابی یمن‌‌٬ همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است که شعارهای انقلاب ایران بود.

وی تاکید کرد کشورهای استکباری همچنان در مواجهه با ملت‌ها ریاکارانه و جنایتکارانه رفتار می‌کند و در حالی که از دموکراسی و حقوق بشر دم می‌زند٬ اما در برابر تظاهرات مردم یمن سکوت می‌کند.

خاتمی تاکید کرد در همه ۱۲۵ خطبه نماز جمعه‌ای که تا کنون داشته‌ام٬ به این مسئله تاکید کرده‌ام که والله دموکراسی مورد نظر کشورهای غربی٬ یک شعار دروغ برای رسیدن به منافع این کشورهاست و امروز که جنایتکاران به مردم و زن و بچه رحم نمی‌کنند، بار دیگر آن صحبت‌ها برای مردم ثابت شده است. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: موضوع دوم درباره حوادث یمن٬ این است که جنس جنایات صورت گرفته علیه مردم یمن از جنس جنایات صورت گرفته علیه مردم غزه است. کشتار بی‌رحمانه صد‌ها نفر از زنان و کودکان و حمله به مساجد و بیمارستان‌ها و مدارس اتفاقی بوده که پیش از این در غزه رخ داده بود و جنگی که امروز عربستان در یمن انجام می‌دهد٬ جنگ نیابتی از صیهونیست‌هاست که یک کشور اسلامی را بدل به ویرانه کنند. 

پیروزی نهایی مردم یمن در مبارزات با کشورهای استعماری، سومین نکته‌ای بود که خاتمی به آن تاکید کرد و افزود: عربستان تردید نکند که در این جنگ شکست خواهد خورد و میزان نفرت مردم و کشورهای منطقه از این کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت و تنها نتیجه‌ای که این جنگ دارد خوشحالی صیهونیست‌ها از پیروزی یک کشور اسلامی است.

خاتمی تاکید کرد: یمن کشوری است که یک میلیون بسیجی بالفعل دارد و از بیست استان این کشور هجده استان کاملا در دست نیروهای انقلابی است.

وی از عربستان خواست جنایات خود را در یمن خاتمه دهد و تاکید کرد که حق طلبان عربستان را به عنوان یک جنایتکار جنگی خواهند شناخت و خواستار محاکمه آنان خواهند شد. 

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به مسائل فرودگاه جده اشاره کرد و این حادثه را اتفاقی تلخ برای غیرت اسرانی و اسلامی و لکه‌ای ننگ برای عربستان سعودی خواند و گفت افرادی که خود را خادمین حرمین شریفین می‌دانند٬ بگویند این چه خادمی است که چنین رفتار رذیلانه‌ای را با زائران خانه خدا انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام خاتمی افزود: منتظر مجازات این افراد از سوی مقامات سعودی هستیم و در صورتی که برخورد مناسب با این افراد صورت نگیرد٬ از مجلس و دولت اسلامی درخواست داریم برخورد قاطع با این دولت سرکش انجام دهد.

 

کد خبر : ۲۶۸۵۳۸