خبرگزاری کار ایران

سلیمی در همایش نظام بین‌الملل و تحولات منطقه‌ای:

اگر دولت‌ها با الزامات بین‌الملل سازگار شوند، خاورمیانه اعتدالی خواهیم داشت

کد خبر : ۲۵۶۸۹۸

دوگانه‌هایی در منطقه شکل می‌گیرد که در یک سمت افراطی‌ها و در سوی دیگر اعتدال‌گرایان نمایان می‌شوند.

رئیس دانشکده علامه طباطبایی اظهار کرد: نگاه‌ها به روابط بین‌الملل نگاه‌های متفاوتی است و بعضی‌ها اعتقاد دارند که ورود به نظام مدرنیزم مربوط به امپراتوری‌ها در گذشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سلیمی در دومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: زمانی که نظام بین‌الملل در این بین تحت تاثیرات و فراز و نشیب‌های زیادی قرار گرفت، شاهد افول این نظام بودیم که پس از آن خاورمیانه جدید به وجود آمد . یکی از دلایل بحران‌های ذاتی خاورمیانه این است که کشورهای این منطقه به طور کامل از این تحولات عبور نکرده‌اند. لذا منازعات در مساله خاورمیانه ریشه‌دار می‌شود.

وی ادامه داد: آغاز مذاکرات اعراب و اسرائیل یکی از مسائلی است  که در این مدت به وقوع پیوسته است و به همین دلیل است که تلاطم‌هایی در این بین به وجود می‌آید که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. ولی امروز ما شاهد تحول در نظام بین‌الملل خواهیم بود و بروز بازیگرانی غیردولتی را شاهد هستیم که نقش‌شان از دولت‌ها بیشتر است. باید گفت این شکل جدید نظام بین‌الملل است که به تندی در حال شکل‌گیری است.

سلیمی با اشاره به اینکه در نظام جدید بین‌الملل با چندین گرایش رو به رو هستیم، بیان داشت: سناریوهای مختلفی در پدید آوردن نظام بین‌الملل منطقه در حال به وقوع پیوستن است؛ چراکه گروه‌هایی در منطقه ظاهر شدند، که نظام بین‌الملل آنها را به عنوان مختل‌کنندگان سیستم بین‌المللی می‌شناسد و با آنها مقابله می‌کند و طبیعتا بخشی از این نظام‌ها به عنوان سیستم سازگار با نظام بین‌الملل دسته‌بندی می‌شوند که می‌توان به نظام اسلام‌گرایانه همراه با دموکراسی اشاره کرد.

وی با تاکید بر به وجود آوردن نظام‌های دوگانه در منطقه تصریح کرد: دوگانه‌هایی در منطقه شکل می‌گیرد که در یک سمت افراطی‌ها و در سوی دیگر اعتدال‌گرایان نمایان می‌شوند و ایران در این مدت در سمت اعتدال‌گرایان قرار داشته است. لذا فرصتی برای کشورمان فراهم آمده تا ایران را به یک بازیگر مفید و بحران‌زا تبدیل کند. این یک فرصت تاریخی را ایجاد کرده که امکان سازگار شدن در دولت و نظام بین‌الملل را فراهم کند.

وی در پایان با اشاره به نقش دولت‌ها در نظام بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر دولت‌ها با الزامات و نظامات بین‌الملل سازگار شوند، ما خاورمیانه اعتدالی را خواهیم داشت و در غیر این صورت  تضادها را شاهد خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز