منادی سفیدان:
دانشمندان هستهای و دفاعی کشور در جنگ اخیر، موجب توقف دشمن شدند

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر شتاب در مسیر علمی کشور، از برنامهریزی کلان مجلس برای بازتعریف مسیر آموزش از دوران کودکی تا سطح شرکتهای دانشبنیان خبر داد و گفت: توسعه عدالت آموزشی، تربیت نخبگان در حوزههای راهبردی و حمایت هدفمند از نهادهای علمی، در اولویت برنامههای کمیسیون قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا، علیرضا منادی سفیدان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره «ضرورت شتاب در حرکت نظامی و علمی کشور وظیفه نخبگان»، گفت: کمیسیون آموزش با بررسی ظرفیتهای فعلی و ابزارهای موجود، مجموعهای از اقدامات را در دستور کار دارد تا بتواند پاسخگوی نیازهای راهبردی کشور در حوزه علم و فناوری و تربیت نخبگان باشد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تاکید بر اینکه باید فرآیند شناسایی استعدادهای برتر در نظام آموزشی هدفمند و شفافتر شود، افزود: تقویت مدارس استعدادهای درخشان، اصلاح هدایت تحصیلی و تدوین سیاستهایی برای هدایت نخبگان به حوزههایی نظیر انرژی هستهای، هوش مصنوعی، فناوری زیستی و امنیت علمی، از جمله اقدامات مهمی است که کمیسیون به طور جدی دنبال میکند.
وی با اشاره به موضوع اعتبارات بودجهای اختصاص داده شده در حوزه آموزش و پژوهش؛ یادآور شد: افزایش سهم آموزش، پژوهش و فناوری از منابع ملی و اختصاص ردیفهای بودجهای مستقل برای نهادهای نخبگانی، جزو مطالبات اصلی ما در جلسات بودجهای بوده است. در این مسیر، بر عدالت در توزیع اعتبارات به مناطق کمتر برخوردار و حمایت مؤثر از نهادهای دانشبنیان تأکید شده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به مسئولیت وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش در طراحی برنامههایی برای پیوند استعدادهای برتر با اولویتهای کشور، اظهار کرد: طرح تحول در آموزش عالی، مهارتیشدن آموزشها و اصلاح محتوای دروس دانشگاهی، از جمله برنامههایی است که زیر نظر کمیسیون آموزش در حال پیگیری است.
منادی در مورد نقش نهادهای علمی در پیشبرد علم کشور؛ گفت: بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، مراکز رشد و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ظرفیتهایی کلیدی برای شتابدهی به توسعه علمی ایران هستند. ما در کمیسیون آموزش تلاش داریم با این نهادها همکاری نزدیکتری داشته باشیم تا نظامی هماهنگ برای پشتیبانی و تسهیل مسیر نخبگان ایجاد کنیم، از جمله اقدامات جاری، بازنگری در آییننامههای حمایتی بنیاد نخبگان و تسهیل روند جذب و بهکارگیری آنها در دستگاههای اجرایی است.
وی با تاکید بر عدالت آموزشی در مناطق محروم، افزود: استخدام معلمان بومی، ارتقای کیفیت مدارس روستایی، تقویت زیرساختهای فناورانه در استانهای کمتر توسعهیافته و استقرار مراکز استعدادیابی در غرب و جنوب کشور، بخشی از برنامههایی است که برای کاهش شکاف آموزشی در نظر گرفته شده است.
منادی با اشاره به نگاه کمیسیون متبوعش به بازآفرینی زنجیره آموزش تا فناوری، یادآور شد: هدف ما این است که این زنجیره از سنین پیشدبستانی آغاز شود و تا سطح شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی محصولات علمی ادامه یابد. طرحهایی مانند آغاز آموزش رسمی از پنج سالگی، اصلاح نظام رتبهبندی معلمان بر پایه کیفیت و مهارتمحوری در آموزش عالی نیز در همین راستا پیگیری میشود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به وجود بیش از ۱۱ هزار شرکت دانشبنیان در کشور، تصریح کرد: این شرکتها بستری بینظیر برای پیوند میان علم، صنعت و بازار هستند و کمیسیون آموزش در سیاستگذاریهای خود به دنبال تسهیل این فرآیند است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای با اشاره به تحولات اخیر و نقش دانشمندان ایرانی در مقابله با دشمن؛ اظهار داشت: دانشمندان هستهای و دفاعی کشور در جنگ اخیر، با توان علمی خود در حوزههای پزشکی، اطلاعاتی و نظامی، موجب توقف دشمن شدند و الگویی الهامبخش برای نسل جوان پدید آوردند.
منادی در پایان با تأکید بر لزوم تقویت شتاب علمی کشور خاطرنشان کرد: با تکیه بر سرمایه انسانی و همکاری نزدیک میان دولت و نهادهای علمی، تلاش خواهیم کرد که این شتاب، بهویژه در حوزههای راهبردی مانند انرژی هستهای، حفظ شود و دانشمندانی در تراز انقلاب اسلامی پرورش یابند؛ کسانی که بتوانند ایران را به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان برسانند.