خبرگزاری کار ایران

طحان نظیف در نشست خبری:

مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شد/ تایید مصوبه افزایش سن بازنشستگی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۳۳۷

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درجریان بررسی برنامه هفتم مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طی مدت سه سال در برنامه هفتم توسعه تایید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت بررسی طرح‌ها و لوایح، گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه یک لایحه بسیار مهم، مفصل و اثرگذاری برای ۵ سال آینده کشور است که در حدود ۲۸۰ صفحه به نگارش در آمده که تقریبا ۱۰۰ صفحه بیشتر از برنامه ششم توسعه است. ما در شورا برای برر سی این لایحه جلسات متعدی را در شورای نگهبان در این زمینه تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: کارهای کارشناسی فراوانی نسبت به این لایحه در شورای نگهبان صورت گرفت، جلسات و دیدارهای متعددی با برخی مسئولان از جمله رئیس جمهور و تعدادی از وزرا و معاونین و همچنین رئیس مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق و نیز مسئولان عالی قضایی در صحن شورای نگهبان درباره برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ابراز داشت: نظر نهایی شورا درباره برنامه هفتم به مجلس اعلام شد؛ در مواردی شورای نگهبان با اصل لایحه مشکلی نداشت اما نسبت به اجرا، قیودی باید ذکر می‌شد لذا با تاکید بر پذیرش اصل بسیاری از احکام، نسبت به برخی اجزا ابهاماتی مطرح شد.

وی افزود: در فصل دوم لایحه برنامه که مربوط به اصلاح نظام بانکی است، ابهاماتی درباره برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه وجود داشت که به مجلس اعلام شد. هم‌چنین درباره برخی احکام مربوط به مولد سازی دارایی‌های دولت نیز ابهاماتی از سوی شورای نگهبان مطرح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در فصل مربوط به نظام مدیریت یکپارچه منابع آب، درباره برخی احکام مربوط به محصولات صادراتی پر آب‌بر ابهاماتی وجود داشت که به مجلس اعلام شد. در فصل چهاردهم مربوط به ارتقای نظام سلامت موضوع افزایش ظرفیت پزشکی تخصصی مطرح بود که نسبت به اصل آن ایرادی نبود اما نسبت به متن آن ابهاماتی وارد بود. همچنین حکم مربوط به الزام دولت به تغذیه شیر رایگان در مدارس مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

طحان نظیف گفت: بند الحاقی ماده ۱۱۴ که مربوط به انتقال سازمان ثبت به وزارت دادگستری بود، مغایر اصل ۱۶۰ قانون اساسی شناخته شد.

وی با اشاره به وضعیت بررسی لایحه عفاف و حجاب گفت: لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیز پیشتر با ایرادات و ابهاماتی از سوی اعضای شورای نگهبان واقع شد که در صورت رفع آنها از سوی مجلس، مجددا توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص کاهش مصوبات سربازی و افزایش سن بازنشستگی، گفت: درخصوص‌ متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ترتیباتی که در این قانون پیش‌بینی شده و بررسی هایی که داشتیم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و بر این اساس ظرف سه سال بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند.

وی ادامه داد: درخصوص مصوبه کاهش مدت سربازی با توجه به ابهاماتی که داشت برای رفع ابهام به مجلس برگشت داده شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درخصوص‌ درخواست وزیر کشور از شورای نگهبان مبنی بر مجوز برگزاری انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه به صورت الکترونیک، از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک خبر داد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظر نهایی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و وزارت کشور پیشنهادات متعددی در این زمینه داشت که در جلسه اخیر شورای نگهبان با پیشنهاد این وزارتخانه در چارچوب قانون موافقت کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد سامانه مردم ناظر اظهار کرد: این سامانه مربوط به ایام انتخابات است و هنوز گزارشی را دریافت نکرده است؛ به دنبال آن هستیم تا امسال بجز روز رای گیری، در ایام تبلیغات نیز این سامانه مورد استفاده قرار بگیرد.  سامانه داوطلب مبنای ارتباطات ما با داوطلبان است و در ای دوره از انتخابات تمام تعاملات ما با داوطلبان از طریق این سامانه صورت گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخی درباره طرح انتقاداتی درباره نحوه اجرای تحقیقات محلی در خصوص بررسی صلاحیت‌ها اظهار کرد: اصل موضوع تحقیقات پیش‌بینی قانون است و پرسشهایی که در این پروسه پرسیده می‌شود بر اساس موازین قانونی است و افرادی که این کار را انجام می‌دهند آموزش هایی در این زمینه می‌بینند. این تحقیقات درباره افراد شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که شناختی از آنها وجود ندارد.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تاکید قانون انتخابات مجلس بر استفاده عادلانه داوطلبان از امکانات دولتی گفت: همه دستگاه‌ها بر اساس قانون باید فهرست امکاناتی که می‌شود از آن استفاده کرد را اعلام کنند و هیئت‌های استانی در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی جریانات سیاسی درباره رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به دلیل نقد دولت یا دستگاهی دیگر تاکید کرد: نه انتقاد از دولت و نه انتقاد از دستگاهها و نه انتقاد حتی از شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت نیست و ما در میان تایید صلاحیت شدگان افرادی را داریم که مکرراً به شورای نگهبان انتقاداتی را وارد می‌کردند. الحمدلله تمام جریانات سیاسی در انتخابات حضور دارند و تعداد تایید صلاحیت شدگان بالاست و به این تعداد نیز اضافه خواهد شد. در بررسی صلاحیت ها هنوز مرحله اظهار نظر شورای نگهبان باقیست.

سخنگوی شورای نگهبان در توصیه‌هایی به جریانات سیاسی کشور تاکید کرد: انتخابات در درجه اول یک امری ملی و نه جناحی و گروهی است و دارای ابعادی بین‌المللی و آثاری برای کشور است لذا همه جریانات سیاسی باید مسائل مربوط  به منافع ملی و اتحاد و انسجام را در عین وجود رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار دهند. همچنین احزاب و گروه‌ها باید کارنامه سوابق خود را به مردم ارائه دهند و برنامه‌های پیش‌روی خود را به مردم بگویند؛ اگر این اتفاقات بیفتد و در فضایی با رعایت اخلاق انتخاباتی رخ دهد، فضا برای رقابتی گرم و پرشور و انتخابی آگاهانه‌ فراهم می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اینکه فرصت برای بررسی صلاحیت ۳۰ درصد از کاندیداها فراهم نشده است؟ گفت: این موضوع در صحبتهای وزیر کشور درباره هیئتهای اجرایی مطرح شد و ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است. اتفاقا ما اعلام کردیم که بخاطر اصلاح قانون انتخابات و فرصت بیشتری که قانون اعلام کرده بود، در همین انتخابات عدم احرازها کاهش چشمگیری صورت گرفته است. لذا آن ۳۰ درصد ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح انتقاداتی به هیئتهای نظارت درباره تایید صلاحیت افرادی که اعتبار نامه آنها رد شده یا رد صلاحیت وزیر سابق اطلاعات، اظهار کرد: شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند. من عضو هیئت مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیئت بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یک ماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره مدت دایره زمانی مشارکت شورای نگهبان درباره داوطلبان انتخابات تاکید کرد: شورا ناظر انتخابات است و در تمام مراحل بر انتخابات نظارت دارد؛ این نظارت از مرحله پیش ثبت نام آغاز و تا روز اعلام صحت انتخابات مسئولیت نظارت عام را بر عهده دارد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره امتیاز مورد نیاز آزمون خبرگان گفت: آنچه درباره علم و آگاهی درباره قانون مربوط به خبرگان آمده مشخصاً بحث اجتهاد است که تشخیص آن با فقهای شورای نگهبان است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان احتمال تغییر وضعیت صلاحیت افراد گفت: اولویت ما در شورا بررسی شکایات افرادیست که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته است. ممکن است در مواردی صلاحیت افراد در این مرحله تایید شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ابراز داشت؛ در میان افراد تأیید صلاحیت شده افرادی هستند که بیشترین انتقادات را داشته‌اند. لذا انتقاد دلیلی بر رد صلاحیت افراد نبود و الان هم نیست در قانون هم چنین چیزی پیش‌بینی نشده است. اگر کسی چنین ادعایی دارد باید ادعای خود را مستند و مستدل بیان کند که مثلاً به‌خاطر نقد فلان دستگاه رد صلاحیت شده‌ است. 

وی ادامه داد: الحمدلله همه جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید شده‌ها بالا است البته هنوز کار تمام شده نیست و ان‌شاءالله به این تعداد افزوده می‌شود. این‌که تعداد نامزدهای ما اندک است و نمی‌توانیم لیست ببندیم این‌ها معمولاً حرف‌های شب انتخابات است که معمولا می‌شنویم.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص نظرات شورا پیرامون ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم و بند ب این برنامه پیرامون راه‌اندازی سامانه‌ای برای رصد و پایش که نگرانی نسبت به ورود به حریم خصوصی ایجاد کرده است، گفت: نسبت به ماده ۷۵ ایرادات و ابهامات متعدی مطرح بود شاید مثلا ۷-۸ مورد بود، مشخصاً درخصوص این بند که مدنظر شماست به متن تشریحی نظرات که در اختیار گذاشته شده مراجعه بفرمایید

وی افزود: درخصوص سامانه‌ای که مدنظر شماست برداشتی مشابه برداشت شما نبود، بالاخره ناهنجاری ها و جرایمی در جامعه وجود دارد که سامانه مرتبط با آن ارزشیابی شد.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص مصوبه افزایش سن بازنشستگی ابراز داشت: مصوبه افزایش سن بازنشستگی در بررسی‌های صورت گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و مورد تایید قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص انتخابات مجلس خبرگان اظهار داشت: آزمون کتبی و شفاهی داوطلبان به پایان رسیده و الان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها هستیم؛ نتایج اولیه ۴ بهمن اعلام می‌شود که بعد از آن حق اعتراض وجود دارد.

وی افزود: در حوزه‌هایی که انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود، انتخابات خبرگان هم الکترونیکی خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز