خبرگزاری کار ایران

کدخدایی:

متاسفانه در ترویج قانون اساسی تلاش‌های موثری نداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۸۳۴

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: با وجود اهمیت زیاد قانون اساسی، متاسفانه همه ما در ترویج قانون اساسی تلاش‌های موثری نداشته‌ایم و در این جهت نیز مقصریم؛ در این زمینه تلاش‌هایی شده است اما حق مطلب ادا نشده و به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان عصر امروز (شنبه ۱۱ آذر) در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی با بیان اینکه «قانون اساسی به عنوان یک سند مهم در کشور ما و به عنوان یک سند مترقی در بین قوانین اساسی کشورهای مختلف مطرح است» گفت: پژوهشکده شورای نگهبان در صدد است تا در کنار وظایفی که برای این پژوهشکده در نظر گرفته شده است، در بخش ترویج قانون اساسی، حقوق اساسی و حقوق عمومی گامی اساسی بردارد.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت پژوهشکده شورای نگهبان عنوان کرد: در پژوهشکده بخشی از وظایف ما ارائه بررسی‌های کارشناسی به اعضای شورای نگهبان است. در بخش پژوهشی که دوستان جوان و متخصص در آن فعال هستند نیز در حوزه تبیین مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و تبیین قانون اساسی و ترویج قانون اساسی در تلاش هستند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با انتقاد از عدم ترویج قانون اساسی در کشور طی سال‌های متعدد تصریح کرد: با وجود اهمیت زیاد قانون اساسی، متاسفانه همه ما در ترویج قانون اساسی تلاش‌های موثری نداشته‌ایم و در این جهت نیز مقصریم؛ در این زمینه تلاش‌هایی شده است اما حق مطلب ادا نشده و ما در حوزه ترویج قانون اساسی، حقوق اساسی و ترویج حقوق عمومی به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات شبیه‌سازی فعالیت‌های شورای نگهبان در پژوهشکده شورای نگهبان گفت: امروزه شبیه سازی در غالب کشورها برای ترویج مباحث مربوط به آن موضوع یا مربوط به آن مرجع اهمیت بسزایی دارد و در دانشگاه‌ها این موضوع بصورت حدی پیگیری می‌شود؛ ما نیز در پژوهشکده شورای نگهبان تلاش کردیم این موضوع را پیاده‌سازی کنیم. این موضوع بسیار مهمی بود که با استقبال خوبی مواجه شد.

کدخدایی افزود: بخش دیگری از فعالیت‌هایی که مغفول واقع شده بود این بود که مباحث قانون اساسی رواجی در کشور نداشته است و بجز اوایل انقلاب که طرح مباحث مربوط به قانون اساسی خیلی رایج بود کمتر به موضوع ترویح قانون اساسی پرداخته شده است؛ خوشبختانه در پژوهشکده شورای نگهبان در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی شده است و برخی از متون حقوق اساسی و قانون اساسی ما بصورت صوتی در اختیار مردم مقدار بگیرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان به برنامه‌های این مجموعه جهت ترویج قانون اساسی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت:  یکی از مسائلی که در کشورهای دیگر به خوبی از آن استفاده نشده، ترویج مباحث نظام سیاسی و قانون اساس برای کودکان است و ما در این زمینه متاسفانه کار چندانی نکردیم؛ یکی از برنامه‌های پژوهشکده ترویج مباحث در حوزه کودکان و نوجوانان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز