خبرگزاری کار ایران

باقری در گفت‌وگو با ایلنا:‌

انتظار این بود که هیأت‌های نظارت شرایطی را ایجاد کنند تا تنوع دیدگاه و رقابت در انتخابات تقویت شود/ اعتراض می‌کنم اما امید ندارم اتفاق ویژه‌ای بیفتد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۰۹۵

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به لحاظ عقلی، تجارب گذشته نشان می‌دهد که اتفاق ویژه‌ای رخ نخواهد داد. زیرا اعضای هئیت نظارت از شورای نگهبان جدا نبوده و در سلسله مراتب شورای نگهبان قرار دارند. از طرف دیگر سیاست‌های کلی که رهبر انقلاب در مورد مشارکت حداکثری، ایجاد امید و رقابت در انتخابات مطرح کردند، ما را به این سمت سوق می‌دهد که شاید در مرحله نهایی رسیدگی به صلاحیت‌ها اتفاق بهتری بیفتد.

علی باقری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص نتیجه اعلامی بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیأت نظارت گفت: به لحاظ کمی اتفاقی که در مرحله هیأت‌های نظارت افتاد این بود که سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای گفتند که ۱۱ هزار نفر تأیید شدند. این آماری بود که خود ایشان اعلام کردند در حالی‌که نگفتند در مرحله قبل چه اتفاقی افتاده و هیچ مقایسه‌ای با آن نکردند.

وی افزود: یادآور می‌شوم که در مرحله قبل، رئیس ستاد انتخابات یا سخنگوی آن رسما اعلام کرد که حدود ۲۸ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان ردصلاحیت شدند. اگر در خاطرتان باشد، قریب به ۲۵ هزار نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند. البته وزارت کشور اعلام نکرد که ۲۸ درصد از این تعداد ثبت نامی چقدر می‌شود، اما اگر حساب و کتاب کنید می‌شود ۷ هزار نفر. یعنی هیأت‌های اجرایی، ۷ هزار نفر از ۲۵ هزار نفر را رد صلاحیت کردند و طبیعتا ۱۸ هزار نفر تأیید صلاحیت شدند. با یک جمع و تفریق ساده هم هیأت‌های نظارت زحمت کشیدند از لحاظ عددی و کمی ۷ هزار نفر دیگر را هم رد کردند. پس از ۱۸ هزار فرد تأیید صلاحیت‌شده توسط هیأت‌های اجرایی ۷ هزار نفر توسط هیأت‌های نظارت رد صلاحیت شدند که به ۱۱ هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: به لحاظ محتوایی کاندیداهایی که سرشناس و منتسب به یک جریان سیاسی در کشور بوده و دارای رأی هستند، حضور و غیاب‌شان می‌تواند بر مشارکتی‌شدن انتخابات موثر باشد. اگر بخواهیم اتفاقی که در هئیت نظارت افتاده است را بررسی کنیم، با بررسی که بر اساس اخبار آشکار روزهای گذشته داشتم، تعدادی انگشت‌شمار که شاید به عدد انگشتان یک دست هم نرسد، از جمله آقایان پزشکیان، مطهری و نوری غزلجه کاندیداهایی بودند که در ابتدا توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند، اما این بار هئیت نظارت صلاحیت آنان را تایید کرده است. اما از آن طرف افراد زیادی هم که توسط هئیت اجرایی تأیید صلاحیت شده بودند، توسط هئیت نظارت رد شدند. براساس اطلاعات اولیه‌ دریافت‌شده از شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تر، صلاحیت تعداد قابل‌توجهی از کاندیداهای مدنظر اصلاح‌طلبان، نیروهای معتدل و اعتدالی در کشور که در مرحله هئیت اجرایی تایید شده بود، توسط هئیت نظارت رد شد که تعدادی از آنان نیز چهره‌های معروفی از جمله آقای علوی وزیر اطلاعات دولت قبل و آقای رشیدی‌کوچی نماینده فعلی بودند. 

باقری تصریح کرد: بنابراین در مرحله رسیدگی هئیت نظارت به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر شکل‌گیری انتخابات مشارکتی و شکل‌گیری رقابت میان احزاب، جناح‌ها و اندیشه‌ها، انتظار این بود که هئیت‌های نظارت در چارچوب این هدف‌گذاری شرایطی را ایجاد کنند تا این تنوع دیدگاه و رقابت در انتخابات تقویت شود اما این اتفاق نیفتاد و شرایط برگزاری انتخابات، به مراتب مضیغ‌تر و تنگ‌تر شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که در مرحله نهایی شاهد نظر نهایی اعضای شورای نگهبان خواهیم بود، از نظر شما آیا با توصیه‌هایی که رهبر انقلاب به اعضای شورای نگهبان داشتند شاهد تغییر و تحولاتی در نتیجه صلاحیت‌ها خواهیم بود، گفت:‌ من در مرحله قبل به گمانه‌زنی اعتقادی نداشتم و حالا هم به همین شکل است. به لحاظ عقلی، تجارب گذشته نشان می‌دهد که اتفاق ویژه‌ای رخ نخواهد داد. زیرا اعضای هئیت نظارت از شورای نگهبان جدا نبوده و در سلسله مراتب شورای نگهبان قرار دارند. از طرف دیگر سیاست‌های کلی که رهبر انقلاب در مورد مشارکت حداکثری، ایجاد امید و رقابت در انتخابات مطرح کردند، ما را به این سمت سوق می‌دهد که شاید در مرحله نهایی رسیدگی به صلاحیت‌ها اتفاق بهتری بیفتد. اما در نهایت من تمایلی به گمانه‌زنی در این زمینه ندارم. 

باقری در پاسخ به این سوال با توجه به آنکه شما توسط هئیت اجرایی و هئیت نظارت رد صلاحیت شدید آیا اعتراض خود را ثبت می‌کنید، گفت: قطعا این کار را انجام خواهد داد. اما این به معنا نیست که انتظار امید داشته باشم تا اتفاق ویژه‌ای بیافتد. اما در جهت استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حق جمعی آن هم برای برگزاری انتخابات رقابتی، این کار را انجام خواهم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز