خبرگزاری کار ایران

گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

تأیید صلاحیت دیرهنگام در بسیاری از حوزه‌ها مانند نوشداری پس از مرگ سهراب است/ نمی‌توان بین یک جریان داخلی و جبهه پایداری رقابت برگزار کرد و نام آن را مشارکت گذاشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۰۰۶

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: تأیید صلاحیت دیرهنگام در بسیاری از حوزه‌ها نوشداری پس از مرگ سهراب خواهد بود و نمی‌تواند مشارکت را افزایش دهد.

اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل نتیجه احراز صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هئیت نظارت گفت: آنچه که روشن است  ردصلاحیت‌هایی که بیشتر از یک جناح خاص و منتسب به جریان اصلاحات است، نشان می‌دهد که آن سوگیری‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه تشدید پیدا کرده و همه اینها در مغایرت با فرمایشات رهبری است. تقریبا می‌توان گفت کلیدواژه سخنان رهبری درباره انتخابات از اولین سخنرانی ایشان در حرم اما‌م‌رضا(ع) تا به امروز درباره افزایش مشارکت بوده است. افزایش مشارکت هم بدون ایجاد رقابت اصلا امکان ندارد و حتما رقابت هم باید بین جریانات سیاسی اتفاق بیفتد، وگرنه بین یک جریان داخلی با جبهه پایداری نمی‌توان رقابت برگزار کرد و نام آن را مشارکت گذاشت.

وی افزود: نباید این تصور ایجاد شود که کسانی که دست‌اندرکار انتخابات هستند، حضور یا مشارکت حداکثری مردم برایشان مهم نیست، درباره کسانی که ردصلاحیت شدند به موادی اشاره می‌شود که نه قابل اندازه‌گیری و نه قابل اثبات است، اما این روند در برخی موارد مستمسکی برای اتهام‌زنی قرار گرفته است. نبابد شرایط به گونه‌ای باشد که یک جریان خاص در رقابت بماند و در یک مشارکت حداقلی برنده انتخابات شود. این‌گونه انتخابات قطعا موردنظر رهبری نبوده و نیست. یکی از اولین شاخص‌هایی که ایشان مطرح کردند افزایش مشارکت است. در انتخابات به عنوان عرصه‌ای برای عرضه سلیقه‌های مختلف، یک جریان مصالح و منافع نظام را به ارزانترین قیمت به فروش رسانده تا بتواند رقبای خود را حذف کند. یعنی بتواند از فروش منافع ملی و مشارکت، درآمدی به نام حضور در قدرت را کسب کند.

گرامی‌مقدم تصریح کرد: در شرایط کنونی که این همه تخاصم، دشمنی و خطر تروریسم در داخل کشور مطرح بوده، تنها ضامن امنیت و کشور مشارکت حداکثری است، مشارکت حداکثری می‌تواند سطح امنیت کشور را افزایش دهد. اما قبل از اینکه پیروزی در میدان رقابت به وجود بیاید، نباید در بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای عمل شود که برتری به نفع یک جریان رقم بخورد، قطعا این روند موردنظر مصلحان، دلسوزان کشور و نظام نخواهد بود و جز آسیب و خسارت چیزی دربرندارد.

وی در پاسخ به این سوال در مرحله نهایی آیا احتمال دارد با فرمایشات رهبر انقلاب به ویژه در دیدار با اعضای شورای نگهبان گشایش بیشتری محقق شود، گفت: در اینصورت تقریبا می‌توان گفت رسیدگی شورای نگهبان نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود. به دلیل اینکه ما ۱۷۹ کرسی تک‌صندلی در ۱۷۹ حوزه انتخابیه داریم. حدود ۵۰-۶۰ حوزه دو نمایندگی و سه نمایندگی داریم و مابقی هم مختص تهران و چند کلانشهر است. در کلانشهری مثل تهران، اصفهان، تبریز و مشهد می‌توان در دو، سه هفته آخر، فرصت را غنیمت دانست تا کسانی که تأیید صلاحیت می‌شوند بتوانند در رقابت حضور پیدا کنند که البته آن هم کار سختی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اما در شهرستان‌ها یا حوزه‌های تک‌نامزدی این امکان واقعا از دست رفته و یک تیمی از قبل تمام امکانات انتخابات را برای خود فراهم کرده و یارگیری‌ها و تیم‌بندی‌ها شروع شده است. اگر فردی یک هفته مانده به انتخابات تایید صلاحیت شود در یک شهرستان اصلا امکان حضور ندارد، حتی چاپ‌ کردن پوستر و امکان تبلیغات ندارد و عملا امکان رقابت از کف رفته و چنین روندی عادلانه نخواهد بود. فرض کنید در شهرستان‌ها، نامزد یک جریان یکسال است که کار می‌کند و رقبای آن هم ردصلاحیت شدند، پس یک ماه مانده به انتخابات چه حاصلی دارد؟ به نظر می‌رسد در آن زمان، تأیید صلاحیت دیرهنگام در بسیاری از حوزه‌ها نوشداری پس از مرگ سهراب خواهد بود و نمی‌تواند مشارکت را افزایش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز