خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای انگلیسی:

ریشه بحران فلسطین به ۷۵ سال اشغالگری، تجاوز به حقوق اساسی فلسطینیان و ارتکاب جنایات جنگی بازمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۱۵۳

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ریشه بحران فلسطین نه به وقایع ۷ اکتبر، بلکه به ۷۵ سال اشغالگری رژیم اسراییل، تجاوز مستمر آن به حقوق اساسی فلسطینیان، ارتکاب جنایات جنگی در فلسطین و نسل‌کشی این ملت مظلوم بازمی‌گردد که البته نقش انگلیسی در این مسائل روشن است.

به گزارش ایلنا، در تماس تلفنی دیوید کامرون، وزیر امور خارجه جدید انگلیس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه، آخرین تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، اظهار امیدواری کرد که انگلیس با اتخاذ رویکرد واقع‌بینانه و سازنده در قبال تحولات منطقه و روابط دوجانبه، به بهبود فضای مناسبات کمک کند.

وی ادامه داد: ریشه بحران فلسطین نه به وقایع ۷ اکتبر، بلکه به ۷۵ سال اشغالگری رژیم اسراییل، تجاوز مستمر آن به حقوق اساسی فلسطینیان، ارتکاب جنایات جنگی در فلسطین و نسل‌کشی این ملت مظلوم بازمی‌گردد که البته نقش انگلیسی در این مسائل روشن است.

امیرعبداللهیان با محکوم کردن سکوت برخی دولت‌های غربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه فلسطین طی۸۰ روز گذشته که به شهادت بیش از ۲۱ هزار غیرنظامی در غزه منجر شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حماس را یک نهضت آزادی‌بخش علیه اشغالگری و آپارتاید می‌داند؛ همانطور که در مورد آفریقای جنوبی سال‌ها چنین جنبشی علیه آپارتاید وجود داشت.

وی با تقبیح به‌کارگیری معیارهای دوگانه توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی در قبال غزه و اوکراین تصریح کرد: نمی‌شود به رژیم اسرائیل اجازه داد که در غزه مرتکب قتل عام زنان و کودکان و نسل‌کشی شود و منطقه را به آتش بکشد، اما توقف یک کشتی صهیونیستی در دریای سرخ را به مخاطره انداختن امنیت این آبراه اقتصادی قلمداد کرد.

وزیر امور خارجه درباره تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: طبعاً پاسخ به هرگونه ماجراجویی و تجاوزات رژیم اسرائیل قوی و پشیمان‌کننده خواهد بود.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن اشاره به مواضع کشورش درخصوص تحولات فلسطین و دریای سرخ، خواستار تلاش ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و امنیت دریانوردی شد.

وزرای امور خارجه ایران و انگلیس در این گفت‌وگوی تلفنی، برخی مباحث مورد علاقه دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و تداوم رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور در راستای تبادل نظر در موضوعات مورد علاقه را حائز اهمیت دانستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز