خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیحات زنگنه درخصوص رفع ناترازی صندوق‌‌های بازنشستگی در مجلس/ صلاحیت مدیران صندوق‌ها سنجیده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۹۳۸

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: یکسری اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی اصلاحات مدیریتی است که برایش  بند بسیار مهم آوردیم، باید ظرف ۶ ماه آیین نامه شرایط احراز پست در صندو‌ق‌ها و شرکت تدوین و مصوب شود تا مدیران فعلی بر اساس آن شرایط صلاحیت سنجی شوند و آن‌هایی که این صلاحیت را ندارند حذف شوند.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که پس از تصویب افزایش سن بازنشستگی به دلیل ناترازی صندو‌ق‌های بازنشستگی این سوال برای افکاری عمومی مطرح شد، چرا این ناترازی‌ها برطرف نمی‌شود، تا چنین احکامی تصویب نشود، گفت: مشکل صندوق‌ها به چندین صورت نهادی حل می‌شود؛ نخست این‌که برای صندوق‌‌ها ما یک مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر‌این‌که آنها را بررسی می‌کنیم تا بعضی‌ از آن‌ها ادغام شوند.

وی افزود: اقدام دیگر این بود که صندوق‌ها به جای بنگاه محوری به سمت مدیریت سهامی بروند، بنگاه‌های کوچک و آن‌هایی که زیر ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند واگذار شوند.این‌ها اصلاحات ساختاری و نهادی است که در برنامه هم آمده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور ادامه داد: یکسری اصلاحات هم اصلاحات مدیریتی است که برایش بند بسیار مهم آوردیم باید ظرف ۶ ماه آیین نامه شرایط احراز پست درصندو‌ق‌ها و شرکت تدوین و مصوب شود تا مدیران فعلی بر اساس آن شرایط صلاحیت‌سنجی شوند و آن‌هایی که این صلاحیت را ندارند، حذف شوند. این باعث می‌شود ۳ هزار پست هیأت مدیره‌ای و مدیرعاملی را عملاً به این تریب اصلاح کنیم .

وی با اشاره به این‌که اصلاح دیگر تراز کردن ورودی و خروجی صندو‌ق‌هاست آن هم هنگامی ورودی با خروجی‌اش تناسب ندارد، یادآور شد: حق بیمه‌ای که هر سال شاغلین پرداخت می‌کنند خروجی‌اش چیست؟ مستمری است که از سوی صندوق‌ پرداخت می‌شود. این مستمری از کِی پرداخت می‌شود؟ از زمانی که فرد بازنشسته می‌شود؛ توجه داشته باشید فرد در  سن۴۸ سالگی بازنشسته می‌شود تا زمانی که در قید حیات است که در حال حاضر سن امید به زندگی برای مردان ۷۶ سال و برای خانم‌ها ۷۸ سال است حداقل تا آن زمانی که باید پرداخت شود، پرداخت می‌شود. یعنی فرد ۳۰ سال حق بیمه می‌دهد اما بیش از ۳۰سال ممکن است حق بیمه بگیرد حال یا کمتر یا بیشتر.

زنگنه اظهار داشت: معمولا ازاین طرف هم هنگامی که این نیرو خارج می‌شود باید یک نیروی جدیدی گرفته شود و عملا تجربه‌ را کنار می‌گذاریم در دنیا معمولا هنگامی که صندوق‌ها دچار مشکلات اینگونه هستند و اختلاف بین سن بازنشستگی نسبت به امید به زندگی خیلی کاهش پیدا می‌کند و محسوس است، می‌گویند افراد در جوانی بازنشست می‌شوند که بسیار مرسوم است، مخصوصا که یک میلیون نفر از بازنشستگان ما را معلمین تشکیل می‌دهند، در این طور مواقع همه کشورها میزان سنوات خدمت را افرایش می‌دهند که ما هم در دولت تصمیم گرفتیم ۵ سال افزایش دهیم که ۳۰ سال ۳۵ می‌شود.

زنگنه تاکید کرد: در جدولی که اعلام شد یک ابهاماتی وجود داشت که بنده هم در هنگام قرائت گفتم ابهاماتی وجود دارد. تصور بر اساس آن مصوبات این است سن بازنشستگی ۱۲ سال برای کسانی که تازه وارد می‌شوند افزایش پیدا می‌کند، اما رئیس مجلس قبل از رأی‌گیری با این شرط رأی‌گیری کردند که حداکثر سن سنوات خدمتی ۳۵ سال باشد، البته این امکان را برای فرد گذاشتیم که بیشتر ادامه دهد یا با شرایطی اگر فردی سر ۳۰ سال خواست بازنشسته شود، بتواند.. در تبصره ۶ این اختیار را به فرد داد‌ه‌ایم که  بر اساس قوانین سازمان‌های بیمه‌گر بتواند بازنشست شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درخصوص این‌که‌ برخی از نمایندگان خواستار برگشت این مصوبه به کمیسیون بودند، آیین نامه در این خصوص چه می‌گوید، بیان کرد: شاید جدول وقتی خوانده می‌شود با سقف ۳۵ سال منافات دارد، ولی آیین نامه می‌گوید آن چیزی که از تریبون مجلس قرائت می‌شود و نمایندگان رأی می‌دهند آن مرجع قانونی است.حتی مذاکرات صحن هم برای قانون‌گذار مرجع است و چون هنگام رأی‌گیری حداکثر سن سنواتی برای آقایان ۳۵ سال و خانم‌ها ۳۰ سال  مطرح شده است لذا این معیار و ملاک است.حال ممکن به شورای نگهبان برود این شورای ابهام بگیرد انشالله ابهام را برطرف می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز