خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت مطرح کرد:

ایران به دنبال راه‌اندازی کریدور گازی شمال جنوب آسیای مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۲۳۳

وزیر نفت برگزاری بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای را فرصتی مناسب برای رسیدن به توافقی چندجانبه درخصوص ترانزیت گاز و راه‌اندازی یک کریدور گازی شمال به جنوب در منطقه آسیای مرکزی دانست.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی که چهارشنبه در هیأتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در این دوره از نشست شورای نخست وزیران شرکت می‌کند، از رایزنی‌های اولیه با روسیه و کشورهای حوزه آسیای مرکزی در خصوص توافقی چندجانبه برای سوآپ گاز کشورهای مذکور از طریق ایران خبر داد و گفت: در هفته انرژی روسیه که در مسکو حضور داشتیم، رئیس‌جمهور روسیه با توجه به اختلافات عمیق با اروپا از ایران به عنوان یکی از بازارهای جدید گاز روسیه نام برد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم تا برای انتقال و فروش گاز روسیه از طریق ایران اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: این اقدام نیازمند هماهنگی با کشورهایی است که در مسیر این سوآپ قرار دارند و همه آن‌ها نیز در نشست پیش روی نخست وزیران شانگهای حاضر هستند و این در حالی است که خط لوله این مسیر از روسیه به قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران موجود است.

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد بتوان در حاشیه این اجلاس ضمن ارتقای همکاری‌های اقتصادی در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای توافقات چندجانبه‌ای را نیز در مسیر عملیاتی‌سازی این ایده و همگرایی بیشتر کشورهای منطقه به سرانجام رساند.

وزیر نفت مشارکت فعال در تدوین استراتژی توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی را یکی از اهداف مهم در اجلاس پیش رو دانست و تأکید کرد: با حضور ایران و روسیه بزرگترین ذخائر نفت و گاز جهان و همچنین با حضور هند و چین بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان تعاملات در این حوزه را به شدت افزایش داد. 

گفتنی است، بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای پنجشنبه چهارم آبان در بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور ایران نیز در صدر هیأتی بلندپایه در آن حضور دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز