خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با بورل:

بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دور از دسترس نیست/ تهران و آژانس در مسیر درست همکاری قرار دارند/ تداوم تحریم‌‌ها به نفع اروپا نیست‌/ اوکراین هیچ سند موثقی به ایران ارائه نکرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۹۰۴

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تحولات اخیر در آزادسازی منابع مالی ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در صورت اراده جدی طرف‌های مقابل، بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دور از دسترس نیست.

به گزارش ایلنا، در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، طرفین درخصوص برخی موضوعات مورد علاقه از جمله بحران نیجر، جنگ اوکراین، روابط ایران و اتحادیه اروپا و نیز رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه در این تماس ضمن اشاره به آخرین وضعیت مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، تحولات حاکم بر مناسبات منطقه‌ای را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به اظهارات بورل گفت: تحولات اخیر در آزادسازی منابع مالی ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در صورت اراده جدی طرف‌های مقابل، بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دور از دسترس نیست.

امیرعبداللهیان در ادامه، به تعامل جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: اکنون دو طرف در مسیر درست همکاری قرار داریم. 

وی با انتقاد از رویکرد غیرسازنده اتحادیه اروپا در تداوم سیاست ناکارآمد تحریم تصریح کرد: تحریم اقدامی غیردوستانه در روابط جمهوری اسلامی ایران و اروپاست. بدانید تداوم این وضعیت به نفع اروپا نیست‌.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از بحران جاری در نیجر خاطرنشان کرد: ما به دقت تحولات این کشور را دنبال کرده و بر اهمیت حاکمیت قانون در نیجر و طبعا پرهیز از هرگونه مداخله نظامی تاکید داریم. با این حال تحریم نیجر را عامل تشدید مشکلات مردم ارزیابی می‌کنیم. 

امیرعبداللهیان در مورد تحولات اوکراین ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران در مواضع سیاست خارجی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و همچنانکه با صراحت اعلام کرده، از فلسطین حمایت می‌کند، به همان صراحت نیز اعلام می‌کند که راه کار در اوکراین سیاسی است و اتهام به‌کارگیری پهپاد ایرانی علیه اوکراین کاملا بی اساس است. اوکراین هم تاکنون هیچ سند موثقی برای این ادعا به ما ارائه نکرده است.

حوزف بورل نیز در این گفت‌وگو ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه استقبال کرد.

وی با اشاره به نتایج حاصله در این مرحله از توافق غیرمستقیم با آمریکا بیان کرد: معتقدم برخی سوءتفاهمات موجود بین ایران و اروپا از مسیر گفت‌وگو قابل حل است.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست‌های امنیتی با تاکید بر اهمیت همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: مایلم تاکید کنم من تمام تلاش خود را برای تداوم گفت‌وگوها و در نهایت، بازگشت همه طرف‌ها به برجام به کار خواهم گرفت و ‌به نتیجه کار خوشبین هستم. 

بورل ضمن اشاره به تحولات نیجر عنوان کرد: ما هم همواره از حقوق فلسطین دفاع می‌کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز