خبرگزاری کار ایران

بدری در نطق میان دستور:

گرانی اقلام ضروری و مایحتاج زندگی از مرحله تحمل‌پذیری اکثر خانواده‌های ایرانی گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۴۳۲

یک نماینده مجلس گفت:گرانی اقلام ضروری و مایحتاج زندگی از مرحله تحمل پذیری اکثر خانواده‌های ایرانی گذشته است،آقای رئیس جمهور مردم تا چه زمانی باید منتظر ثبات قیمت ها و عدم افزایش روزانه مایحتاج ضروری خود باشند

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۶ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات کشاورزان بیان کرد:  جناب آقای محرابیان وزیر محترم نیرو،کشاورزان عزیز استان اردبیل به ویژه فعالان این حوزه در شمال استان در کنار تحمل همه مشکلات ناشی از شرایط اقتصادی موجود چندین سال است که به دلیل کاهش ناعادلانه حق آبه خود از رود ارس و به تبع آن با کاهش قابل توجه نوبت و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی خود، با بحران تامین معاش خانواده و ناتوانی در توسعه فعالیت‌های کشاورزی دست به گریبان هستند.

وی ضمن یادآوری صورت جلسه ناعادلانه کاهش حق آبه استان اردبیل از رود ارس  و افزایش سقف برداشت در استان های بالادستی این رود که در ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۹۲ بسته شد،گفت: به رغم همه پیگیری‌هایی که منطبق بر قانون توزیع عادلانه آب و حق تاریخی مردم عزیز اردبیل و مغان طی این سال‌ها به خصوص در جلسه مشترک با وزارت نیرو در سال ۹۵ در جهت بازگرداندن حداقل ۲۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه استان از رود ارس داشتم، متاسفانه وزارت نیرو به دلایل نامعلوم اراده‌ای به بازگرداندن حق مردم عزیز استان و دشت مغان از محل حق آبه ارس ندارد و آب شرب و معاش کشاورزان و دامداران استان همچنان به موجب کاهش ناعادلانه این حقابه تهدید می‌شود، با توجه به اتمام مدت قانونی تقسیم حقابه قبلی، ضرورت دارد سریعاً وزارت نیرو نسبت به بازنگری و بازگرداندن حق قانونی و تاریخی مردم استان از آب رود ارس اقدام نماید.

وی در ادامه خطاب به  نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت محصول استراتژیک سیب زمینی در اردبیل با شیوع بیماری سفیدک به مرحله بحرانی رسیده و با وجود حجم بالای کشت این محصول در دشت اردبیل و تاثیر مستقیم آن در امنیت غذایی کل کشور، برنامه‌ریزی برای مقابله با این آفت، مطالبه جدی کشاورزان عزیز دشت اردبیل است. در صورت بی توجهی به این موضوع  با احتمال زیان حداقل ۳۰۰ هزار تنی این محصول، در استان با مواجه خواهیم شد.

بدری در ادامه با اشاره به مشکل گرانی نهاده و لوازم زنبورداری و مشکل نبود داروی استاندارد در داروخانه های دام پزشکی استان،ادامه داد: همچنین عدم وجود نقدینگی برای زنبورداران به لحاظ پایین بودن قیمت فروش عسل از جمله مشکلات زنبورداران عزیز استان می باشد.توجه به تامین یارانه نهاده و پرداخت تسهیلات بانکی و توجه به صاردات و حل مشکل قیمت گذاری و حذف مالیات بر ارزش افزوده از عسل مطالبه جدی آنان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای نیکبخت چرا بر خلاف قانون، خرید تضمینی گندم از کشاورزان به جای هر کیلو ۱۵ هزار تومان به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان انجام می‌شود، بیش از این در حق کشاورزان عزیز اجحاف و ظلم نکنید!

بدری در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: گرانی اقلام ضروری و مایحتاج زندگی از مرحله تحمل پذیری اکثر خانواده‌های ایرانی گذشته است، گوشت و مرغ با مسابقه‌ای که در افزایش نرخ دارد، نه تنها کیمیای سبد خرید اقشار آسیب پذیر شده که با تداوم این روند از سفره اقشار متوسط جامعه هم در حال حذف شدن است. در این میان کم یابی و نایابی برخی اقلام نظیر شکر هم مشکل دیگر به مشکلات پیش روی سرپرستان خانوار برای چرخاندن مدیریت یک خانواده معمولی اضافه کرده است. آقای رئیس جمهور لطفاً یک بار برای همیشه مشخص کنید، آیا تیم اقتصادی شما توان مدیریت قیمت بازار، قیمت اقلام ضروری و مایحتاج مردم را دارند و یا نه؟ اگر ظرف یک ماه مشخص شود که این توان را ندارند لطفاً یک تیم اقتصادی قوی انتخاب کنید. مردم تا کی باید منتظر ثبات قیمت ها و عدم افزایش ساعتی و روزانه مایحتاج ضروری خود باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز