خبرگزاری کار ایران

اوجی در جمع خبرنگاران:

پرداخت مالی با ونزوئلا نداریم/ همه پرداخت‌ها را با تهاتر محموله‌ها انجام می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۷۷۲

وزیر نفت گفت:‌ شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که وضعیت ونزوئلا با تورم بالا چگونه است و چگونه قرار است پرداخت‌ها را انجام دهد ما پرداخت مالی بین هم نداریم همه را با تهاتر محموله‌ها انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اوجی وزیر نفت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص سفر رئیس‌جمهور به کشورهای حوزه آمریکای لاتین عنوان کرد:‌ هفته گذشته آقای رئیس‌جمهور سفری به کشورهای آمریکای لاتین داشتند از جمله ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا. خوشبختانه در حوزه وزارت نفت در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی قراردادهای خیلی خوبی را امضا کردیم. در دولت سیزدهم ما با شروع دولت کارهای خودمان را با کشورهای حوزه آمریکای لاتین شروع کردیم؛ هم بحث صادرات نفت خام و میعانات گازی را داشتیم و هم اینکه به بحث پالایش‌گاه‌های فراسرزمینی ورود کردیم.

وی افزود: الحمدالله دستاوردهای خیلی خوبی داشتیم از جمله بحث استفاده از ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی در حقیقت بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه کالا و تجهیزات و ادوات که در حوزه نفت و گاز لازم است در همین دولت توسط سازندگان توانمند ما به پالایشگاه‌های ونزوئلا ارسال شد.

وزیر نفت یادآور شد: کشور ونزوئلا دارای اولین ذخایر نفتی قابل استحصال در دنیا است و نزدیک به هفده و نیم درصد ذخایر نفتی دارد بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاهی‌شان است و به لحاظ تحریم‌های ظالمانه و رفتن نیروهای متخصص و تحریم‌ها بخش اعظمی از تولیدشان و عملیات پالایشی‌شان بر زمین مانده بود.

اوجی افزود: خوشبختانه با ورود همکاران ما در حوزه وزارت نفت به مجموعه بالادستی و پالا پایین‌دستی کشور ونزوئلا ظرفیت بخش از این ظرفیت‌ها احیا شده است هم ظرفیت‌های تولید هم ظرفیت‌های پالایشگاهی و توسط نیروهای متخصص سازندگان و پیمانکاران قدر ما کارش در حال انجام است. از این ظرفیت‌ها قراردادهای خوب و برد-بردی داشتیم شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که وضعیت ونزوئلا با تورم بالا چگونه است و چگونه قرار است این پرداخت‌ها را انجام دهد ما پرداخت مالی بین هم نداریم همه را با تهاتر محموله‌ها انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه نفت و میعانات می‌دهیم و در قبالش محموله‌های فرآورده‌های نفتی می‌گیریم که بسیار بازار خوبی در آن منطقه دارد، گفت: بخش اعظم هرچه صادر کرده‌ایم را تسویه حساب کردیم. از نیروها و سازندگان و پیمانکاران قدر داخلی پشتیبانی کردیم و هزینه‌های انها را هم از طریق همین تهاترها تسویه حساب می‌کنیم.

اوجی با اشاره به سفر هیات ایرانی به ونزوئلا بیان کرد: ما در این سفر قرارداد‌های خوبی را با ورود به حوزه پتروشیمی انجام دادیم. ونزوئلا حدود ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب شده دارد که به خاطر تحریم‌ها و رفتن نیرو‌های متخصص امروز دو میلیون تن از آن عملیاتی است.

وزیر نفت افزود: قرارداد‌های خوبی را با مجموعه پتروشیمی‌های نصب شده، منعقد کرده‌ایم که به قول دوستان اسب‌های زین‌شده خوبی دارند. با صدور خدمات فنی و مهندسی کارشناسان و فعالان صنعت نفت و گاز این پتروشیمی‌ها را فعال خواهیم کرد.

اوجی با اشاره به سایر بخش‌های همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه نفت عنوان کرد: ما در حوزه تولید نفت نیز با ونزوئلا مشارکت داشته و قرارداد‌های خوب برد-برد را انجام داده ایم. در حوزه توسعه میادین نیز اقدامات مشابهی انجام دادیم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش به همکاری‌های ایران و کوبا نیز اشاره و تصریح کرد: در کوبا نیز از طریق تهاتر نفت با دارو از قبیل واکسن، تجهیزات و دارو‌های مد نظر وزارت بهداشت تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. همچنین، احیای ظرفیت پالایشی کوبا نیز از این جمله است.

وی گفت: خوشبختانه این نوع فعالیت‌های آغاز شده توسط وزارت نفت، استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاهی فراسرزمینی و پتروشیمی‌ها هم سهم صادرات نفت و میعانات ما را افزایش می‌دهد و هم صدور خدمات فنی و مهندسی را داریم. این کار به ما کمک می‌کند تا سازندگان داخلی فعال شوند تا نگاه آن‌ها فقط به تامین نیاز داخلی نباشد و تجهیزات و کالا‌های خود را صادر کنند.

اوجی همچنین بیان کرد: ما قرارداد‌های خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز داشتیم. وزارت نفت با پشتیبانی‌های خود راه را برای استفاده بخش خصوصی سازندگان و پیمانکاران برای فعالیت‌های برون سرزمینی به خصوص در کشور‌هایی که در حوزه نفت و گاز خوبی دارند، باز کرده است.

وزیر نفت همچنین درباره تامین گاز ال پی جی، با یادآوری اینکه در سال گذشته شاهد رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی در توزیع این گاز بودیم، اظهار داشت: هیچ مشکلی در توزیع گاز ال پی چی وجود ندارد و متقاضیان آن با ثبت نام در سامانه ای که در شرکت پالایش و پخش تدارک دیده شده است، سهمیه خود را دریافت می کنند.

وی درباره کارت سوخت خودروهای شخصی نیز گفت: ما از شهریور سال گذشته سهمیه آزاد ۲۵۰ لیتر در ماه را به ۱۵۰ لیتر  کاهش دادیم و صاحبان خودرو می توانند از کارت سوخت خود و کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند.

اوجی یادآور شد: در هیچکدام از جایگاه‌های سوخت، کارت سوخت جایگاه داران قطع نشده بلکه تعدادشان کاهش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز