خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت خبر داد؛

بهره‌برداری از ۸ میلیارد دلار طرح نیمه‌تمام نفتی تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۸۹۵

وزیر نفت از بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌هایی با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد.

گزارش ایلنا، جواد اوجی امروز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، هشت میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود، اظهار کرد: این پروژه‌ها سال‌های زیادی بلاتکلیف مانده بود و جزو اولویت‌های افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ظرفیت پالایشی گاز، خطوط انتقال گاز، مجتمع‌های پتروشیمی، همچنین جمع‌آوری گازهای مشعل و گازرسانی به‌شمار می‌رفت که وزارت نفت تکمیل آن‌ها را در اولویت گذاشت.

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری بر انجام پروژه‌های نیمه‌تمام و لزوم تعیین تکلیف آن‌ها در اسرع وقت، تصریح کرد: وزارت نفت از آغاز به‌کار دولت با اقدامی جهادی، کارهایی اساسی و زیربنایی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام انجام داد و پروژه‌های اولویت‌دار مشخص شدند که بخشی از پروژه‌ها امروز آماده بهره‌برداری هستند و بخشی دیگر تا دو ماه و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسند که هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای آنها شده است.

وزیر نفت در تشریح این پروژه‌ها به بعضی از آنها اشاره کرد و افزود: برای نمونه در طرح‌های میدان گازی پارس جنوبی، آخرین فاز یعنی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان مشترک گازی، نزدیک به ۲۰ سال بلاتکلیف مانده بود و هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نشده بود، بنابراین با اقدام جهادی همکاران در شرکت‌های ملی نفت ایران و پتروپارس، زمستان امسال بخش نخست این طرح به‌بهره‌برداری می‌رسد که روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند.

اوجی همچنین از تکمیل سومین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد و گفت: از همه طرح‌ها مهم‌تر، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که تا امروز در این دولت سه ردیف از چهار ردیف شیرین‌سازی آن به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال به‌طور کامل آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی از طرح‌های توسعه‌ای جدید یاد و اعلام کرد: پروژه‌ها و طرح‌های خوبی را برای افزایش تولید نفت، گاز، افزایش ظرفیت پالایشی شامل تولید بنزین، نفت‌گاز، خطوط انتقال گاز و جمع‌آوری گازهای مشعل، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع زنجیره تکمیلی و از همه مهم‌تر طرح‌های بهینه‌سازی در حال اجرا داریم که برای آنها ۱۱۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد امضا کرده‌ایم.

وزیر نفت افزود: برای این طرح‌ها از ظرفیت مشارکت سرمایه‌گذاری بخش‌های داخلی و خارجی استفاده کردیم و حمایت خوب دولت و گروه اقتصادی آن را نیز در پشت سر داشتیم.

اوجی به نشست با گروه اقتصادی دولت برای اجرای طرح‌های تازه اشاره و تصریح کرد: امروز در نشست با گروه اقتصادی دولت برای طرح‌های تازه به‌ویژه برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت تبادل‌نظر کردیم.

وی با بیان اینکه روزانه نزدیک به ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود، گفت: به عقیده ما بخشی از این رقم بهینه مصرف نمی‌شود و این در حالی است که قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد.

وزیر نفت افزود: امیدواریم با طرح‌ها و برنامه‌ها و پیشنهادهایی که وزارت نفت ارائه کرده است، همچنین با دریافت مجوز از دولت و مجلس شورای اسلامی انگیزه دوچندان برای سرمایه‌گذاران و مشترکان در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت ایجاد شود.

اوجی طرح وزارت نفت برای مشترکان خوش مصرف را بازگو کرد و گفت: بارها اعلام شده است که هرکدام از مشترکان حوزه گاز یک درصد کاهش مصرف داشته باشند، سه درصد تخفیف در هزینه مصرف گاز دریافت می‌کنند که برنامه داریم این مقدار تخفیف تا پایان ماه به حساب مشترکان گاز واریز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز