خبرگزاری کار ایران

رئیسی در صحن علنی مجلس:

متوسط اجرای ۶ برنامه گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است/ «مردم‌پایه» بودن از محورهای مهم برنامه هفتم است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۵۲۴

رئیس‌جمهور با تاکید بر مساله‌محور بودن برنامه هفتم تصریح کرد: یکی از مسائل و محورهای مهمی که در برنامه دیده شده «مردم‌پایه» بودن برنامه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه پنج ساله طی سخنانی گفت: خداوند متعال را شاکرم که امروز در جمع نمایندگان محترم مردم حضور دارم و فرصتی فراهم شده است تا بار دیگر در جمع اعضای محترم هیات رئیسه و نمایندگان ارجمند باشم.

وی افزود: ما دولت را با برنامه شروع کردیم. این برنامه در کشو میز نبود بلکه در منظر همه کسانی بود که دغدغه کشور را دارند. برنامه تحولی دولت در آغاز دولت در معرض دید همه قرار گرفت. این برنامه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود. بعصی می‌گفتند دولت اصلا برنامه دارد یا نه؟ ما از روز اول برنامه داشتیم. برنامه هفتم براساس سیاست‌های ابلاغی و آسیب شناسی از شش برنامه گذشته تهیه شد.  برنامه هفتم با نگاه براساس توان و ظرفیت‌های دولتی و خصوصی و همچنین چالش‌ها و موانع و رفع آن‌ها و دستیابی به توسعه تهیه شد.

رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ بعد از ابلاغ سیاست های کلی نظام مرحله تنظیم لایحه برنامه هفتم آغاز و تا اسفند سال گذشته پیش نویس لایحه نهایی شد که در اینجا لازم است از زحمات و تلاش های آقای میرکاظمی ریاست پیشین سازمان برنامه و بودجه قدردانی کنیم.

وی افزود: بعد از آن با آغاز سال جدید احساس شد که نیاز است اصلاحاتی در متن پیش نویس انجام شود که کار بررسی و اعمال تغییرات در فروردین و اردیبهشت سال جاری انجام شد.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: در تدوین لایحه برنامه هفتم از نظرات کارشناسی و علمی شخصیت‌ها، صاحب نظران و کارشناسان بهره گرفته شد. ما تاکنون ۶ برنامه داشتیم و اکنون میزان تحقق و عملیاتی شدن آنها قابل ارزیابی است. باید بررسی کنیم که چه میزان به برنامه ها عمل شده و اجرایی شده اند.

وی با بیان این‌که «نگاه ما این بود که برنامه هفتم جای اصلاح قوانین جاری کشور نیست»، گفت: برخی توقع داشتند قانون جاری را در برنامه هفتم اصلاح کنیم یا همه مسائل ریز و درشت در برنامه گنجانده شود ولی این امکان‌پذیر نبود. مساله محوری و نگاه به اولویت‌ها در برنامه هفتم وجود دارد. مسائلی که دوستان در دولت و مجلس می‌گویند اشتباه نیست ولی باید توجه داشت که آیا این مسائل در اولویت است یا خیر.

وی ادامه داد : در برنامه هفتم سه سند داریم؛ یک سند مربوط به مستندات برنامه، تحلیل و آسیب شناسی و راهکارهاست. سند دوم سند برنامه است که شامل برنامه‌ها و احکام است که امروز تقدیم مجلس می شود. سند سوم مربوط به مقرراتی است که برات دولت آن است که به قانون نیاز ندارد و خود دولت می‌تواند عمل کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این مساله حتماً نیاز به یک آسیب شناسی داشت و باید نسبت به ۶ برنامه گذشته این امر صورت می گرفت تا مشخص شود که به چه علت برنامه ها آنچنان که باید اجرایی نشده است و می‌توان گفت متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصد برنامه‌های گذشته اجرایی شده است.

رئیسی تاکید کرد: یکی از مسائل و محورهای مهمی که در برنامه دیده شده «مردم‌پایه» بودن برنامه است. همچنین مساله محوری‌ از جمله ویژگی های مهم این برنامه است.

رئیس جمهور افزود: ناترازی‌ها یکی از چالش‌های مهم کشور و یکی از دغدغه‌های دولت است، ناترازی در انرژی، ناترازی آب، ناترازی صندوق‌ها ما با ناترازی های متعددی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه دولت از ابتدا تلاش کرد ناترازی‌ها را تراز کند، گفت: در حوزه برق ۲۲ هزار مگاوات کمبود داشتیم که ۷ هزار مگاوات در این مدت به شبکه سراسری وصل شد و ۱۵ هزار مگاوات کسری داریم. برنامه‌ریزی شده برای ۳۵ هزار مگاوات برق که مشکلات کشور را در صنعت کشاورزی و برق خانگی حل کند. الحمدالله کارها آغاز شده است ۷ هزار مگاوات آن جواب داده و بقیه هم در حال انجام است.

رئیسی افزود: این دو سالی که کمتر خاموشی داشتیم و یا نداشتیم همه در راستای این است که عینا این ناترازی را بتوانیم مدیریت کنیم انشاالله با کاری که در حوزه آب و برق، گاز و نفت آغاز شده و زمانیکه گزارشات داده می‌شود ناترازی‌ها جبران می‌شود. کار باید کرد. عقب‌ماندگی داریم عقب‌ماندگی‌های سال‌هایی که باید کار می‌شد، نیروگاه ساخته می‌شد، برخی پروژه‌ها و طرح‌ها برای ۲۳ سال قبل است. این‌ها باید به سرانجام می‌رسید کاری که ۶۰ یا ۷۰ درصد انجام شده باید تکمیل شود و طرح‌های نیمه تمام را سریع در کشور با اولویت‌هایی که تعریف کرده‌ایم به سرانجام می‌رسانیم و این کار انجام می‌گیرد لذا حل ناترازی ها یکی از مسائلی است که مورد توجه دولت است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در حوزه تولید امسال سال رشد تولید است. نسبت به مسئله ترانزیت و اقتصاد دریا محور که مسئله مهمی است، باید توجه داشته باشیم و سهم ما از تجارت منطقه ارتباط ما با دریا سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر و به یک حساب بیش از ۵ هزار کیلومتر است. برخی کشورها ارتباطشان با دریا کمتر از ماست و ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی‌شان از دریا است اما ۳،۴ اقتصاد دریایی ما فعال است. این از منابع مهمی است که خدا به ما عنایت کرده ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرد این هم در برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در مورد امنیت غذایی و مسئله کشاورزی استقلال ما در نهاده‌های دامی مورد توجه است که همواره باید بخش قابل توجهی واردات داشته باشیم کشورمان این زمینه را دارد که بتوانیم خودکفا و مستقل شویم اینطور نبوده که این را فقط در برنامه پیش‌بینی کنیم الان این مسئله در وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده و در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود. مدیریت یکپارچه منابع آبی از نکات مهمی است که در برنامه دقیق مورد توجه قرار گرفته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در مورد موضوع مسکن برخی در سخنانشان می‌گویند شما قول دادید که یک میلیون مسکن ایجاد می‌کنید. در پاسخ می‌گویم اول این که این میزان مسکن در سال نیاز کشور است آنها که نساختند باید جواب دهند که چرا این کار را نکردند و چرا کم گذاشتند؟ حداکثر ۳۰۰ هزار مسکن سالانه ساخته شده است اینکه می‌گوییم یک میلیون هم نیاز کشور، هم مصوبه قانونی مجلس و هم وعده‌ای است که ما داده‌ایم و به دنبال اجرای آن هم هستیم. حتما مجلس در کنار دولت آنچه که خواسته مردم است را دنبال خواهد کرد. اتفاقات اخیر بازار مسکن حرکت خوبی برای کنترل بازار بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سیاست‌های جمعیت بسیار مهم و قابل توجه است و می‌طلبد اقدامات جدی در این رابطه انجام شود. مسئله مهم در بخش سلامت فعال کردن نظام ارجاع است که در برخی از استان‌ها عمل شده و در بسیاری از استان‌ها باید عملیاتی شود. از مسائل مهم در حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش مدرسه محوری، نگاه علمی و ارتقا علم است. پژوهش‌ها و تحقیقات باید هدفمند باشد و گره‌ای از زندگی مردم باز کند. از مسائل مهمی که وجود دارد این است که مهم‌ترین نکته‌ای که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته، تحول در نظام اداری است. تمام این کارها باید به دست ادارات انجام گیرد. اگر ادارات چابک و فعال نباشند همه این حرف‌هایی که ما زدیم انجام نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که ما در این بروکراسی اداری داریم همه را رنج می‌دهد، گفت: لذا تحول اداری و افزایش بهره‌وری از نکات مورد توجه این برنامه است. اگر بهره وری افزایش پیدا نکند و رشد سرمایه‌گذاری نداشته باشیم، رشد اقتصادی هم تحقق پیدا نمی‌کند. پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت به خصوص دولت و توزیع در منابع بر اساس سند آمایش سرزمینی از نکات مهم است. این باید اساس عدالت در توزیع منابع باشد. پیشرفت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و جذب سرمایه در اختیار مردم و بسیاری از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی از شرایط این مسئله است. نکته بعدی ارتقاء نظام مدیریت کشور و اصلاح نظام اداری است که با افزایش بهره‌وری امکان پذیر است.

رئیسی عنوان کرد: نکته مهم در حوزه فرهنگ مسئله سبک زندگی ایرانی اسلامی است که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. اولویت ما مسائل اقتصادی است اما این مسئله نباید ما را از مسائل فرهنگی غافل کند. در سال مهار تورم و رشد تولید برنامه ارائه شده با نگاه به مهار تورم است در این مهار هم رشد نقدینگی باید کنترل شود هم پایه پولی. در نظام بانکی بانک‌های ما سه دسته هستند؛ یک بانک‌های سالم و خوب دو بانک‌های دارای مشکل اما دارای امکان اصلاح و بانک‌های مشکل‌دار که امکان اصلاح وجود ندارد. ما داریم نسبت به مورد سوم اقدام می‌کنیم و آنها را از گردونه پولی و بانکی حذف می‌کنیم. موسسه یا بانکی که حاضر نیست به مقررات تن بدهد و به برداشت‌های بالا از بانک مرکزی می‌پردازد و پولش به جای تولید در مسیرهای دیگر می‌رود، باید متحول شود حتماً این کار اجرایی خواهد شد. از ابتدای سال جاری هم این اقدام را شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه البته یک سری اقدامات هم در حوزه انتظارات تورمی هست که مثلاً یک پایه آن مسئله کسری بودجه است، گفت: سال گذشته با مجلس تلاش کردیم کسری آنچنانی نداشته باشیم که این کار به خوبی حاصل شد. سال قبل از آن ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم اما بدون استقراض از بانک مرکزی تلاش شد این کسری جبران شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز مسئله ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری قابل مشاهده است. در مناطق زیادی خوب کار شده و برخی مناطق باید باز هم کار کنیم تا بتوانیم یک آمار واقعی از ایجاد اشتغال بدهیم. ما در این برنامه نسبت به انرژی، ترانزیت، گردشگری، صنعت و معدن و اقتصاد دیجیتال برنامه‌هایی را قرار داده‌ایم. در اقتصاد دیجیتال برخی کشورهای همسایه به میزان پول نفت ما از این اقتصاد درآمد دارند. کار باید کرد. در حوزه اقتصاد دیجیتال زمینه کار بسیار داریم که برنامه‌اش را در اینجا ذکر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نسبت به تعهدات دولت و ساماندهی شرکت‌های دولتی برنامه‌هایش را ذکر کرده‌ایم و تلاش کردیم که اهمیت دارد نکات مورد نظر دوستان شنیده شود. امیدواریم با تصویب برنامه هفتم با تجربه که از برنامه‌های گذشته آموختیم در جهت تصویب یک برنامه قابل اجرا، قابل سنجش و قابل نظارت و اندازه‌گیری اقدام شود و ببینیم میزان تعهد برنامه چقدر است و این پایش باعث شود این برنامه اجرایی شود. دوستان ما در سازمان برنامه و بودجه آقای منظور وزرای ما در دولت و همکارانم آمادگی دارند در هر کمیسیونی بحث مطرح شد، توضیحات لازم را ارائه کنند، تبیین کنند و مبانی احکام و مواد پیشنهادی را بدهند. امیدواریم در زمان مناسب این برنامه نهایی و به دولت ابلاغ شود. ما هم تمام توان را در جهت اجرای برنامه بگذاریم.

رئیسی افزود: آقای میرکاظمی و منظور در دوره مدیریت بنایشان این بوده که سازمان برنامه و بودجه فقط بخش بودجه نباشد و کار برنامه را علاوه بر تدوین و تنظیم بودجه به مجلس نسبت پیش ببرد و در بندبند برنامه کار را دنبال کند و مجلس و مردم را در جریان کار قرار دهند تا مواجهه با مشکل در این رابطه نباشیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در خاتمه تشکر می‌کنم از نمایندگان و اعتمادی که به وزیر آموزش و پرورش آقای صحرایی داشتند. امیدوارم بتواند به دنبال زحمات آقای نوری کار را در آموزش و پرورش به نحوی پیش ببرد که مورد انتظار مردم و رهبری است. از رای اعتماد نمایندگان به آقای علی‌آبادی وزیر صمت تشکر می‌کنم و امیدوارم ایشان هم کار را به نحوی دنبال کنند که مورد انتظار مجلس، دولت و مردم و رهبری باشد.

وی ادامه داد: معرفی آقای نیکبخت را داریم مسئله بعد از بررسی‌های بسیار نسبت به گزینه‌های مختلف که همه محترم و عزیز هستند من هم صلاحیت عملی و هم صلاحیت عملی در آقای نیکبخت دیدم بررسی کردم دیدم خاک جهاد را خورده آمده بالا تا رسیده به معاون وزیری. لذا هم صلاحیت علمی و هم صلاحیت عملی نیکبخت را تایید می‌کنم و می‌گویم آمادگی لازم را برای کار وزارتخانه دارد و امیدوارم در این زمینه موفق باشد. ایشان را عنصری صالح برای این سمت می‌دانم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز